Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya

Accés al contingut (Alt + 1)

Accés al menú de la secció (Alt + 2)

11.7.2019

Conclusions i propostes de millora per a la formació universitària en l’àmbit de les humanitats

190719_JornadaHumanitats

A la imatge, els ponents durant la taula rodona de la jornada

El passat 19 de juny va tenir lloc a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona la jornada Reptes en la formació universitària en l'àmbit de les humanitats, dins el marc del cicle de jornades Ocupadors.

Durant la jornada es van presentar els resultats de l’enquesta feta a les empreses ocupadores de l’àmbit de les Humanitats, que inclou els subàmbits de Filosofia i Història, i Llengües i Literatures. A l’enquesta se’ls preguntava sobre la formació i competències dels graduats ocupats al sector.

Wim Blockmans, professor emèrit d'Història Medieval a la Universitat de Leiden, va fer la ponència principal de la jornada, titulada 'Not for profit'? Reflections on the Humanities' 'societal impact'. L’acadèmic va exposar breument com ha estat l’estudi de les Humanitats en el passat, però especialment, l’enfoc que haurien de prendre aquests estudis en el futur i els reptes que afronten aquestes disciplines.

A continuació es va organitzar una taula rodona composada per Marina Garcés, filòsofa, escriptora i professora de la UOC, Ferran Barenblit, director del MACBA i Maria Díaz, llicenciada en Filologia Hispànica i responsable internacional de Consulting a Inbenta i moderada per Javier Velaza, degà de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona. Així, doncs, el debat de la taula rodona va aconseguir aplegar tant el punt de vista de les empreses ocupadores i com el d’acadèmics de l’àmbit.

Les conclusions i propostes de millora més destacables de la jornada s’han recollit al document Conclusions i propostes de millora de la jornada ‘Reptes en la formació universitària en l’àmbit de les humanitats’. Extraiem les següents notes:

  • Des de la perspectiva de l’ocupabilitat, és necessari:
  • Assegurar que les persones titulades excel·leixen en les competències bàsiques
  • Fomentar les competències transversals
  • Impulsar les pràctiques externes com a període formatiu
  • Des de la perspectiva del valor social i de la innovació curricular, és necessari:
  • Dignificar les humanitats
  • Inscriure allò que sabem i allò que no sabem als problemes del nostre temps
  • Reorientar o emfatitzar la recerca d’humanitats amb impacte social
  • Promoure la interdisciplinarietat de les humanitats
  • Treballar amb les titulacions d’altres disciplines