Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya

Accés al contingut (Alt + 1)

Accés al menú de la secció (Alt + 2)

21.1.2019

Les titulacions universitàries catalanes incorporaran la perspectiva de gènere de manera pionera a tot Europa a partir del curs 2020-2021

Es publica un document marc que estableix pautes i recomanacions perquè el plantejament dels títols i la manera en què s’imparteixin tinguin en compte tant les necessitats i els interessos de les dones com els dels homes.

  • L’objectiu és que totes les titulacions que passin per un procés d'avaluació eliminin les barreres que sostenen la desigualtat de gènere.
  • Es tracta d’una iniciativa del Consell Universitari de Catalunya (CIC) i de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari (AQU Catalunya)

Les titulacions universitàries catalanes incorporaran la perspectiva de gènere a partir del curs 2020-2021, gràcies a la iniciativa conjunta de la Secretaria d’Universitats i Recerca, mitjançant el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), i l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya). Es tracta d’una mesura pionera a tot Europa, que implicarà que els estudis de grau i màster que passin per un procés d’avaluació hagin de tenir en compte aquesta perspectiva en les guies docents, els programes de les assignatures, els currículums, i les metodologies, entre d’altres, per tal d’obtenir llum verda per impartir el títol.

En aquest sentit, AQU Catalunya ja ha posat a disposició de les universitats el document Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària que estableix elements de diagnòstic i indicadors per facilitar la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència en totes les àrees de coneixement.

És important que la docència que s’imparteix a les universitats catalanes tingui en compte tant les necessitats i els interessos de les dones com els dels homes, i que des de la universitat es contribueixi a eliminar les barreres, sovint invisibles, que sostenen la desigualtat de gènere”, ha destacat el secretari general del CIC, Lluís Baulenas, que ha recordat que el document marc elaborat per AQU Catalunya neix a iniciativa de la Comissió Dones i Ciència del CIC.

Per la seva part, Martí Casadesús, director d’AQU Catalunya, ha afegit que “l’Agència contribueix amb aquest marc a la implementació, de forma efectiva i continuada, de la perspectiva de gènere a tots els estudis universitaris que s’ofereixen a Catalunya, posicionant així el sistema universitari català com un referent a tot Europa.” Casadesús també ha explicat que la implementació d’aquesta mesura es realitzarà de manera progressiva en els processos d’avaluació, a partir del gener del 2020. Concretament, es tracta dels processos de verificació, seguiment, modificació i acreditació, l’anomenat marc VSMA.

Amb aquesta mesura es dona compliment a l’article 28.1 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, que indica que la perspectiva de gènere i els estudis sobre les dones han de ser promoguts i inclosos als estudis de grau i de postgrau de totes les disciplines i que serà tinguda en compte en les acreditacions.

La incorporació de la perspectiva de gènere s’aplicarà a totes les titulacions de les cinc àrees de coneixement: Arts i Humanitats, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències, Ciències de la Salut, i Enginyeria i Arquitectura.

El document elaborat per AQU Catalunya aclareix els conceptes i dimensions més rellevants i proporciona un marc amb diferents elements de diagnòstic i amb indicadors d'avaluació que afecten tant el plantejament de les titulacions com la manera en què s'imparteixen. Així, fa una definició exacta del que és adquirir la competència transversal de gènere, és a dir, de desenvolupar la capacitat d’avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per tal de dissenyar solucions.

La perspectiva de gènere permet aprofundir en la comprensió de les necessitats, comportaments i actituds del conjunt de la població, defugint així tant de les interpretacions parcials, com dels essencialismes sobre els homes i sobre les dones. Alhora, una docència amb perspectiva de gènere també estimula el pensament crític de l'alumnat, en proporcionar-li noves eines per identificar els estereotips, normes i rols socials de gènere que li permetran evitar la ceguesa al gènere en la seva futura pràctica professional.

El document s'adreça principalment als òrgans i centres responsables de la planificació, la gestió i l'avaluació de qualitat de la docència de les universitats.

El document ha estat elaborat pel grup de treball coordinat per Glòria González (Universitat de Autònoma de Barcelona) i Tània Verge (Universitat Pompeu Fabra), i format per Eulalia Pérez (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC), Maria Teresa Ruiz (Universitat d'Alacant), Inés Sánchez (Universidad Politécnica de Madrid), Encarna Bas (Universidad de Murcia), Maria Àngels Gensana (Institut Català de les Dones) i Eva Benito (AQU Catalunya). Així mateix, en l’elaboració del document marc de l’Agència s’ha pres com a base l’informe La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives.

Presentació davant de la CRUE

Precisament, una de les integrants de la Xarxa Vives, la vicerectora de Responsabilitat, Inclusió i Igualtat de la Universitat d’Alacant, María José Rodríguez, ha presentat avui el document d’AQU Catalunya a la comissió sectorial de polítiques de gènere de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) com a exemple a seguir en el sistema universitari estatal.