Juliol 2008
El passat mes d'abril va tenir lloc a Barcelona el seminari "Internal Quality Assurance Systems and the European Standards and Guidelines", organitzat per l'ENQA i amb la col·laboració d'AQU Catalunya, al qual varen assistir seixanta representants tant d'agències de qualitat universitària acreditades per l'ENQA com d'agències en procés de ser certificades. És a dir: agències amb sistemes d'assegurament de la qualitat interns ja operatius i agències que estan en fases més inicials d’implementació dels sistemes.
A partir d'una primera trobada a Copenhaguen dels responsables de qualitat interna de les agències europees, sorgeix la iniciativa de formar un comitè de direcció de qualitat interna que s’encarregui de promoure el diàleg entre totes les agències, de potenciar el grup de discussió dins el web de l’ENQA i de fomentar el contacte i la discussió a través d'una trobada anual.
L'objectiu del seminari era, en primer lloc, compartir experiències sobre aquelles pràctiques que millor asseguren l'eficàcia i millora dels sistemes de l'IQA i conèixer els punts forts i febles de cada sistema de l'IQA, inspirats en diferents models (ISO, EFQM, combinació de tots dos, etc.). En segon lloc, assegurar l'aplicació dels ESG (estàndards i directrius europeus) com a element de l'IQA.
Durant el seminari, cinc agències de qualitat universitària (AQU Catalunya, ANECA-Espanya, NVAO-Països Baixos, ASIIN-Alemanya i NOKUT-Noruega) varen presentar els seus sistemes de qualitat interns. Si bé en origen cada agència parteix d'un model diferent en la seva aproximació, ja sigui inspirant-se en el model europeu de l'EFQM, seguint les directrius de l'ISO 9001 o directament a partir de la pròpia experiència, totes arriben a unes conclusions similars, i el més important és que totes compleixen els ESG, estàndard que exigeix un sistema de garantia de qualitat.
Com a fruit d’aquesta experiència, cada agència va presentar unes conclusions que es podrien recollir com a principis de bones pràctiques o recomanacions per obtenir un sistema tan eficient com sigui possible.
Les recomanacions que es varen destacar són les següents:
Genèriques
Com a eines per orientar les agències cap a la millora
Indicadors i mesures
Un altre dels punts que és interessant de comparar és la diversitat de mapes de processos presentats durant el seminari. Quatre agències van compartir els seus mapes.
Tots quatre s'estructuren en tres grans grups de processos: estratègics, operatius o "core process" —denominació que descriu les activitats principals tant d'acreditació com d'avaluació o d'estudis— i de suport.
On es donen més diferències és en els processos de suport, si bé tots presenten com a característica comuna el fet de tractar-se d'àrees transversals o de gestió interna.
Els processos de suport que comparteixen la majoria d'agències i, per tant, es podrien considerar mínims comuns són els relacionats amb el recursos humans, la gestió de les dades o documents, la qualitat interna, els sistemes informàtics i els serveis generals.
Processos estratègics
ANECA | NVAO | ASIIN | AQU CATALUNYA |
---|---|---|---|
Planificació estratègica | Lideratge, estratègia i política | Estratègia i objectius | Planificació d’activitats |
Millora contínua | Innovació i desenvolupament | ||
Projecció i relacions externes |
Processos de gestió, processos operatius i processos clau
ANECA | NVAO | ASIIN | AQU CATALUNYA |
---|---|---|---|
Programes d’avaluació | Acreditació | Acreditació | Avaluació d’institucions i titulacions |
Elaboració d’estudis globals | Avaluació del professorat | ||
Assessorament i formació | |||
Estudis |
Processos de suport
ANECA | NVAO | ASIIN | AQU CATALUNYA |
---|---|---|---|
Gestió dels recursos humans | Gestió dels recursos humans | Gestió dels recursos humans | Gestió dels recursos humans |
Qualitat interna | Millora contínua | Qualitat interna | |
Gestió documental | Seguretat de les dades / Arxiu | Gestió dels sistemes d’informació | |
Sistemes informàtics | ICT | Gestió dels projectes informàtics | |
Serveis de suport | Gestió de les cooperacions amb terceres parts | Identificació i selecció d’experts | |
Gestió de les instal·lacions | Serveis generals | Infraestructures | Prestació i serveis de compres |
Gestió econòmica | Finances | ||
Assumptes internacionals | Gestió de les relacions externes | ||
Comunicació | Comunicació i publicacions | ||
Tasques addicionals | |||
Assumptes legals | |||
Lideratge |
Com a conclusions globals, destacar que, sigui quin sigui el model emprat (ISO, EFQM, tots dos o cap d'ells), les conclusions i recomanacions són molt similars. I tots ells faciliten el compliment dels ESG.
Per concloure, comentar que la celebració del seminari va ser molt ben rebuda per part de tots els participants. En aquest sentit, el nou comitè de direcció, format per les agències NVAO-Països Baixos, EVA-Dinamarca, AOQ-Suïssa i AQU Catalunya, té previst tornar-se a reunir el tercer trimestre per organitzar el segon seminari.