Març 2013
Ja fa cinc anys que a la UPC vam posar en marxa l'avaluació de l'activitat docent del professorat de la nostra universitat seguint el manual corresponent. Aquest manual es va desenvolupar segons les directrius d'AQU Catalunya i va ser aprovat pel Consell de Govern de la UPC, i homologat posteriorment per la mateixa AQU Catalunya. Seguint aquest manual, a hores d'ara ja s'han avaluat un total aproximat de 1.500 sol·licituds. A més, estem acabant la renovació de les cinc comissions avaluadores específiques d'aquest procés i estem entrant en la seva reacreditació. Alhora, també estem actualitzant aquest manual d'avaluació docent, per tal de recollir la solució a diverses situacions que no vam saber anticipar al seu moment i que han anat sorgint durant els darrers cinc anys, com ara la implementació de les noves titulacions de l'EEES amb les noves unitats de mesura de l'activitat docent (crèdits ECTS), les noves figures de contractació de professorat, etc. Tot això fa pensar que ara és un bon moment per reflexionar una mica sobre la seva implementació, el funcionament i els resultats.
En primer lloc, cal dir que la implementació de tot el procediment d'avaluació descrit al manual s'ha basat en el desenvolupament d'una aplicació informàtica que ha tingut com a objectiu principal la minimització de tot el procés burocràtic associat, de manera que l'activitat de tots els agents implicats, sol·licitants i avaluadors, es pugui concentrar en l'avaluació i no en la producció de documents. Aquesta aplicació s'ha desenvolupat al Gabinet de Planificació, Avaluació i Qualitat (GPAQ) de la UPC i fa un ús extensiu de diverses bases de dades on ja es troba la major part de la informació per formalitzar les sol·licituds d'avaluació docent. D'aquesta manera, quan es demana a les persones sol·licitants que proporcionin la informació necessària per ser avaluades, aquestes tan sols han de donar la seva conformitat al contingut de l'aplicació, i només en molt pocs casos han de proporcionar informació addicional. El funcionament d'aquesta aplicació ha rebut comentaris molt positius, tant dins de la UPC com en diferents fòrums on s'ha presentat.
En segon lloc, recordarem els diferents ingredients que formen part del procés d'avaluació del professorat, molt similars als de la resta d'universitats públiques catalanes, amb la inclusió de diferents reflexions:
Finalment, un dels agents més importants de tot el procediment d'avaluació són les comissions avaluadores, que s'encarreguen de redactar els informes d'avaluació dels professors a partir de tota la informació recollida a l'aplicació. Cada comissió està formada per tres membres nomenats pel Consell de Govern més un de nomenat per l'ICE. Hi ha una comissió per cadascun dels àmbits temàtics de les titulacions de la UPC:
A l'hora de nomenar els membres de les comissions, sempre s'ha buscat la seva màxima representativitat i s'ha maximitzat el nombre de departaments i de figures de professorat presents. A hores d'ara estem finalitzant la renovació d'aquestes comissions, que s'ha fet per meitats, per tal d'assegurar la màxima continuïtat en els criteris i els procediments emprats i d'evitar discontinuïtats manifestes en el temps.
Una particularitat del manual d'avaluació docent de la UPC és que, al professorat que hagi obtingut la màxima qualificació, se li reconeixen mèrits docents d'especial qualitat mitjançant un diploma signat pel rector.
D'altra banda, els resultats de l'avaluació docent del professorat s'utilitzen no tan sols per als complements econòmics autonòmics, sinó també com a mèrit per formar part de diversos tribunals, per a diferents tipus de sol·licituds, per a l'avaluació del règim de dedicació del personal de la UPC, etc.
Per acabar, cal dir que cada any, un cop acabat el procediment d'avaluació docent, tots els agents implicats són consultats sobre la seva opinió del procés, per tal d'incorporar possibles millores i eliminar possibles mals funcionaments. Després de cinc anys, el grau de satisfacció de totes les persones implicades és força elevat.