Març 2014
Què és l'estudi d'ocupadors?
L'estudi d'ocupadors pretén donar feedback a les universitats sobre quina és la percepció del mercat laboral respecte de la formació universitària, amb l'objectiu d'aproximar formació universitària i mercat laboral. La finalitat és desenvolupar polítiques de millora en el sistema universitari pel que fa a l'oferta acadèmica; per exemple, per mitjà de plans de formació més rellevants per al mercat laboral, de la millora de l'enfocament de la dimensió pràctica del currículum, o de la millora de les accions i els serveis institucionals que faciliten la transició al mercat laboral.
L'estudi complementa l'enquesta d'inserció laboral dels titulats del sistema universitari català. Així, les universitats disposaran, pel que fa als resultats professionals dels seus estudis, tant de l'opinió de les persones ocupades o en procés de ser-ho com de les persones que els donen ocupació. El projecte està finançat completament per l'Obra Social de la Fundació "la Caixa" i té el suport dels departaments d'Economia i Coneixement i de Treball de la Generalitat de Catalunya.
Els objectius específics de l'estudi es descriuen al quadre 1.
Punts forts i febles de la formació universitària |
|
Col·laboració entre universitats i mercat laboral |
|
Contractació de persones graduades |
|
Prospectiva |
|
L'estudi es desplegarà al llarg de tres fases consecutives que es descriuen a la figura 1.
Figura 1. Fases de l'estudi
Per què és un estudi clau?
Una gestió eficaç de les institucions universitàries requereix la recopilació, l'anàlisi i l'ús de la informació rellevant sobre les seves activitats (estàndard 1.6 EUA, 2005). Disposar de dades fiables és crucial per a la presa de decisions.
L'ocupabilitat fa referència al desenvolupament d'un ventall de competències que poden ser transferibles més enllà dels estudis universitaris. Les competències han esdevingut la moneda global del segle XXI (OCDE, 2012). L'ocupabilitat cobra una rellevància especial en els nous escenaris laborals, que es caracteritzen per la flexibilitat, on s'ha passat d'una feina per a tota la vida a una situació caracteritzada per la preparació permanent per al treball. De fet, l'ocupabilitat és un dels eixos sobre els quals s'apuntala la creació de l'Espai europeu d'educació superior, espai que aspira a la lliure circulació de professionals. Així, a la declaració de Lovaina (2009) s'assenyala:
"Ja que el mercat laboral requereix nivells de capacitat i competències transversals cada vegada més grans, l'educació superior haurà de dotar els alumnes de les necessàries habilitats i competències i dels coneixements avançats al llarg de tota la seva vida professional."
Desenvolupar una estratègia eficaç per a la millora de la preparació de les persones graduades requereix l'habilitat d'avaluar la qualitat i la quantitat de competències entre la població graduada. Per fer-ho, però, cal disposar d'un "sistema d'intel·ligència" que informi tant sobre el nivell actual de competències com sobre el canvi de demandes en competències.
Figura 2. Sistema d'informació del sistema universitari català (SUC)
Actualment, el SUC disposa d'un sistema d'informació molt sòlid, gràcies als indicadors recollits en repositoris com ara UNEIX, on es reuneixen dades del SUC des de l'any 2000 (perfil dels estudiants, perfil del professorat, indicadors de resultats acadèmics, etc.), visualitzables a través de WINDDAT, així com les dades provinents de les enquestes d'inserció laboral de les persones graduades. La propera incorporació en aquest sistema de les dades sobre la satisfacció dels estudiants, i també de les de l'estudi d'ocupadors, permetrà disposar d'un sistema d'intel·ligència competitiu i de referència en l'àmbit internacional.
Per saber-ne més
Referències