90

Juliol 2018

ARTICLES

Els informes transversals: anàlisi i propostes de millora per als graus d’enginyeries de l’àmbit Industrial i la logística i els graus d’Infermeria

Eva Benito i Carme Edo - Gestores de projectes de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat

AQU Catalunya ha iniciat una sèrie d'estudis transversals que analitzen l'estat de les titulacions oficials i que pretenen generar informació valuosa sobre el nostre sistema, més enllà dels resultats dels processos d'avaluació a què totes les titulacions oficials se sotmeten.

Aquests informes transversals agrupen les titulacions segons les necessitats de cada cas. Actualment s'han analitzat els graus de les enginyeries de l'àmbit Industrial i la Logística i els graus d'Infermeria. Tot i que l'objectiu d'ambdós estudis coincideix a extreure un conjunt de conclusions referides a les principals fortaleses i debilitats de les titulacions avaluades i proposar accions de millora adreçades principalment a l'administració i a les persones responsables de les universitats catalanes, el punt de partida ha estat diferent.

Enginyeries de l'àmbit industrial i la logística
 Informe transversal_enginyeria

Pel que fa a l'informe de les enginyeries, s'ha utilitzat informació de diverses fonts per l'anàlisi, entre d'altres, dels resultats de l'avaluació per a l'acreditació de les titulacions, dels indicadors del sistema, i dels resultats de les enquestes d'inserció laboral i ocupadors realitzades per AQU Catalunya.

L'informe s'ha elaborat a partir de l'anàlisi 12 graus, 7 universitats i 13 centres.

Resultats de l'avaluació

Principals conclusions

Ocupació de les places disponibles

  • La taxa d'ocupació de les places disponibles a nivell de titulacions és molt variable. Destaquen com a molt bones les dels graus, en general, que s'ofereixen a pocs centres.
  • Les titulacions que s'imparteixen a la ciutat de Barcelona tenen una demanda en primera opció de prop del 50%, un percentatge major que a la resta de poblacions.

Professorat i laboratoris 

  • S'ha detectat una sobrecàrrega de dedicació del professorat que dificulta no només la seva docència sinó també la participació en grups i projectes de recerca. Tot i això, els estudiantes mostren una bona percepció de la competència docent del professorat.
  • Algunes titulacions tenen un baix número d'enginyers de l'àmbit industrial entre el professorat, fins i tot, en alguns casos, un número clarament insuficient d'enginyers de l'àmbit de la titulació.
  • Així mateix, es detecten dèficits importants als laboratoris docents: necessitat d'actualitzar i ampliar equips o necessitat de cobrir aspectes no contemplats a les pràctiques per falta de material adequat.

Suport a l'alumnat 

  • Els PAT (Plans d'Acción Tutorial) i la orientació professional estan, en general, pobrament valorats per l'alumnat. Cal replantejar la forma en què es duen a terme aquestes accions.

Resultats 

  • Encara no es disposa de dades significatives sobre les taxes de graduació i abandonament.
  • Sobre el rendiment acadèmic, tres quartes parts de les titulacions presenten un rendiment superior al 70%.
  • Les dades d'abandonament a primer disponibles a nivell de titulacions és molt variable, van des del 8% de les Enginyeries aeroespacials fins al 40% de les Enginyeries químiques.
  • La inserció laboral de las Enginyeries de producció és bona, lleugerament per sobre de la resta d'enginyeries i del global de titulacions del sistema universitari català.
  • Les i els egressats estan satisfets amb la formació rebuda i el seu impacte a nivell personal. Es detecta certa insatisfacció amb la metodologia docent i els sistemes d'avaluació. Perceben una formació excessivament teòrica i una necessitat de millorar les seves competències en una tercera llengua, lideratge i presa de decisions.

Els Sistemes de Garantia de Qualitat (SIGQ)

Els SIGQ, en el moment de la visita, eren la gran assignatura pendent. La cultura de la qualitat encara està poc consolidada entre els diferents col·lectius.

Cal seguir treballant en la seva implantació real i eficient, en la recollida i anàlisi de dades sistematitzada, en les propostes de plans de millora basats en evidències i en el seguiment de la seva implementació.

 

Grau en infermeria: millores en la formació de les infermeres
 Informe transversal_infermeria

Quant a l'informe de les infermeries, s'han analitzat també els reptes i les conclusions sorgides de la jornada Com millorar la formació dels infermers i les infermeres?, que va tenir lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona el 15 de febrer de 2017.

L'informe s'ha elaborat a partir de l'anàlisi 6 graus, 6 universitats i 11 centres.

Resultats de l'avaluació

Proposta d'àrees de millora dirigides tant al sistema universitari català com al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya:

Elaboració de Plans d'estudis 

  • Adquirir competències de forma global i no per assignatures.
  • Homogeneïtzar els 30 ECTS de matèries bàsiques amb altres titulacions de la mateixa branca.
  • Ajustar el contingut entre treball autònom i presencial.
  • Incloure als plans d'estudis tots els aspectes de la directiva comunitària, no només les hores clíniques.
  • Ajustar la ràtio estudiant/professor segons la metodologia docent que requereixi la matèria objecte d'estudi.
  • Establir el perfil de la figura de tutoria de pràctiques, tant en la seva definició com en el seu finançament.
  • Establir espais de simulació clínica dins del centre assistencial no formatiu.
  • Perfilar la figura de la infermera tutora clínica.
  • Mantenir convenis de col·laboració específics.

Col·laboració universitat-centre assistencial

Respecte als convenis de col·laboració, incloure: 

  • Places vinculades a la universitat.
  • Recursos i places disponibles a cada centre mantenint ràtios per servei.
  • Recursos que aporta cada part.

Respecte al reconeixement de l'activitat docent dels centres assistencials i recursos: 

  • Dotar de més recursos econòmics per afrontar tasques docents de les infermeres assistencials.
  • Crear una “borsa de docents“.
  • Dissenyar períodes de rotacions mínims d'un mes de durada ininterrompuda.
  • Augmentar la coordinació entre clíniques docents i tutores a les universitats.
  • Augmentar el feedback de les pràctiques al professorat clínic.
  • Augmentar la interacció entre centres de pràctiques i universitats.
  • Definir i reconèixer ambdues parts, educació i sanitat, la tasca de tutorització de pràctiques.

Acreditació de les unitats docents assistencials per a la formació de Grau 

  • Compromís d'avaluar la qualitat des de les dos administracions, salut i universitats.
  • Criteris d'acreditació s'han de treballar conjuntament entre universitats i salut, centrats en la qualitat per a l'adquisició de les competències que recull l'Ordre CIN i la directiva comunitària per als estudis d'Infermeria:
  • Número de tutores acreditades proporcional al número d'estudiants que reben.
  • Estructura i recursos necessaris per a l'adquisició de les competències.
  • Accessibilitat a recursos pel suport a la investigació y accés a la producció científica.
  • Les infermeres tutores tenen activitat científica reconeguda.
  • Existeixen normes escrites d'organització interna.
  • Els recursos humans s'aproximen als ratis d'infermera-pacient establerts.
  • La seva qualitat s'avalua a través d'indicadors de qualitat proposats pel Departament de Salut d'acord al document Indicadors d'avaluació de les cures infermeres elaborat per la Comissió d'Indicadors d'Avaluació. Consell de la Professió Infermera de Catalunya i publicat al gener de 2014.

 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2017 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008