El futur digital de les universitats
L'impacte global de la tecnologia, amb la consegüent aparició de la nova societat xarxa (o cibersocietat), ha provocat un canvi important en la manera de percebre, organitzar i impartir l'educació superior. La globalització econòmica ha forçat els ciutadans a adquirir i desenvolupar destreses i competències molt diferents per tal que es puguin ajustar ràpidament a entorns de treball canviants. Avui dia, a les universitats se'ls exigeix que preparin els estudiants per ocupar llocs de treball que potser encara no existeixen. Alhora, l'estil de vida actual obliga l'ensenyament a ser més obert, més flexible i més present arreu.
La ràpida expansió de l'aprenentatge en línia a totes les universitats presenta una vinculació molt estreta amb aquesta transformació. Atès que facilita la desmaterialització i la segmentació dels processos educatius, per a les institucions l'aprenentatge en línia representa una forma més eficient, sostenible i present arreu d'ampliar a tothom l'accés a les oportunitats d'aprenentatge de qualitat. Però també brinda noves possibilitats per a la innovació continuada i la diversificació de les metodologies d'ensenyament i aprenentatge. A més a més, l'aprenentatge en línia ha permès a les universitats desenvolupar noves formes de docència que tenen un gran impacte en la societat (p. ex., els MOOC).
António Teixeira - Professor de la Universidade Aberta de Portugal i president del head panel del projecte TeSLA