Gener 2019
Igualtat de gènere: aquest és un dels objectius de desenvolupament sostenible que l'ONU s'ha marcat per al 2030, i que, com no pot ser d'una altra manera, també interpel·la la universitat catalana.
Les desigualtats de gènere són el resultat estructural de diferents rols socials i formes més o menys explícites de violència, que es tradueixen en barreres objectives i subjectives en el camí cap a la igualtat. Repensar-nos i diagnosticar-nos és clau en aquest camí, ja iniciat per nombrosos observatoris, unitats i entitats en múltiples àmbits del sistema universitari.
A continuació volem fer extensives les principals idees que vam aportar a la International Conference on Humanities and Higher Education a fi d'esbossar algunes diferències de gènere a la universitat catalana.
Les dones són majoria a la universitat però no a totes les disciplines
- Les dones han capgirat el seu percentatge a la universitat a partir dels anys setanta, ja que han passat de representar el 36% de l'alumnat a estabilitzar-se a la ratlla del 54%.
- Però les diferències continuen presents en la tria de la carrera, que van des del 80-90% en titulacions vinculades a l'atenció (Pedagogia, Infermeria, Educació, Teràpia) i les arts, fins al 5-15% en titulacions tècniques (Informàtica, Automàtica, Industrial, Forestal).
TOP 5 | % de dones |
---|---|
Terapia i Rehabilitació | 92,0% |
Pedagogia i Psicopedagogia | 83,9% |
Mestres | 82,9% |
Infermeria | 82,3% |
Belles Arts | 80,8% |
BOTTOM 5 | % de dones |
---|---|
Enginyeria Mecànica i Disseny Industrial | 18,1% |
Telecomunicacions | 16,3% |
Informàtica | 14,4% |
Enginyeria Electrònica i Automàtica | 11,9% |
Forestals | 6,7% |
Les dones pateixen més sobrecàrrega però aconsegueixen millor rendiment
- Les dones compaginen els estudis amb una feina remunerada en una proporció més alta que els homes (52% vs. 49%), es matriculen a més crèdits i dediquen més hores setmanals a les tasques de la llar i assistencials (9 hores vs. 8 hores, de mitjana). Això succeeix a totes les disciplines.
- Tot i aquesta clara sobrecàrrega, els indicadors de rendiment a la universitat, superació de crèdits, no abandonament o eficiència són més positius per a les dones que per als homes, també a totes les disciplines.
Taxa de rendiment | Taxa d'eficiència | Abandonament a 1r | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Homes | Dones | Homes | Dones | Homes | Dones | |
Humanitats | 79,3% | 83,8% | 92,3% | 93,1% | 16,5% | 12,2% |
Socials | 81,3% | 86,2% | 89,8% | 93,2% | 7,5% | 5,7% |
Ciències | 85,9% | 89,9% | 94,3% | 95,1% | 7,3% | 5,2% |
Salut | 80,3% | 87,4% | 89,7% | 93,3% | 8,8% | 5,8% |
Enginyeries | 73,5% | 79,7% | 88,3% | 90,5% | 10,9% | 8,9% |
Total | 79,3% | 87,2% | 93,6% | 90,5% | 10,1% | 6,9% |
Taxa de rendiment: crèdits superats/matriculats (2017); Taxa d'eficiència: crèdits superats/presentats (2017); Abandonament a 1r: estudiants de 1r curs que no es matriculen l'any següent (cohort del 2014).
La bretxa salarial i el sostre de vidre de l'alumnat titulat
- Els homes titulats cobren de mitjana un 25% més que les dones al cap de tres anys de la graduació. Alguns estudis apunten que les diferències salarials són independents de la titulació estudiada, l'edat o la jornada de treball (Fachelli; Planas, 2016).
- La jornada a temps complet és també més elevada per als homes a totes les disciplines (85% vs. 71%).
- Un indicador de màster revela que el 43% de dones titulades tenen responsabilitats sobre terceres persones, mentre que en el cas dels homes és del 51%.
El sostre de vidre en el cos docent de les nostres universitats
- Els homes ocupen en més proporció les posicions més elevades en l'escala acadèmica (13% dels homes de la plantilla vs. 4% de les dones), mentre que no es remarquen grans diferències en les primeres etapes d'aquesta escala.
- És un efecte de cohort (anteriorment accedien menys dones a la carrera acadèmica) o una desigualtat estructural? Amb les dades disponibles és difícil discernir-ho, però segur que és recomanable anticipar-nos-hi.
Font: universitats públiques catalanes (centres propis) 2017- 87% de la plantilla de professorat UNEIX; Classificació dels Grades del Manual Frascati (OECD): Grade A: categoria més alta en recerca, grade B: seniors que no estan a les categories més altes ni són recent doctors/es, grade C: categories esperades pels recent doctors/es i grade D: categories de recerca sense requisit de ser doctor/a
Referències
- FACHELLI, S.; PLANAS, J. (2016). Evolución de la inserción profesional de los graduados universitarios: de la expansión a la crisis duradera. Barcelona: AQU Catalunya.