92

Gener 2019

ARTICLES

L'ús de referents en el disseny de noves titulacions: Economia i Administració d'Empreses

Carme Edo i Albert Basart - Gestors de projectes de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat

L'establiment, l'any 2010, del Marc per a la verificació, el seguiment, la modificació i l'acreditació de titulacions oficials (Marc VSMA) va permetre a AQU Catalunya vincular de manera lògica els quatre processos d'avaluació que la legislació fixa per a les titulacions oficials, amb l'objectiu d'establir una coherència conceptual i una eficiència més gran en la gestió dels diferents processos d'avaluació, tant interns com externs. En el cas del procés de verificació, l'anàlisi de l'adequació dels objectius educatius per a programes de nova implantació s'ha realitzat sempre amb el concurs d'experts i tenint en compte tant les directrius europees com la normativa legal, si bé l'ús de referents disciplinaris, llevat d'aquells ensenyaments amb directrius fixades prèviament, no ha estat prou formalitzat.

Per avançar en la superació d'aquesta mancança, a la revisió del Marc VSMA feta l'any 2016 s'ha introduït, entre altres adaptacions, la utilització de referents o "clústers" de programes per facilitar el disseny i l'avaluació dels nous ensenyaments. Aquests referents pretenen aportar coherència i identitat a un programa, tot definint què es pot esperar d'una persona titulada en termes de competències i d'habilitats necessàries per desenvolupar el coneixement o la competència en la disciplina. Per tant, es proporciona, a les institucions d'educació superior que proposin noves titulacions, una eina per dur a terme els processos de verificació o validació ex ante que pugui ser utilitzada de manera autònoma, i així alinear aquests processos amb la pràctica habitual en el conjunt de països de l'entorn europeu.

Aquests referents es concreten, per camps de coneixement, en documents com els que avui presentem, el Referent d'Economia i el Referent d'Administració d'Empreses, que se sumen als dos ja existents de Turisme i Informàtica.

Un referent, en síntesi, identifica els títols que s'hi poden adscriure, així com els resultats d'aprenentatge que els són propis i que s'espera que es desenvolupin en els programes de formació. Vol ser, per tant, una referència per al disseny, la implementació i la revisió dels programes acadèmics que s'hi adscriuen.

Es poden identificar almenys els públics objectius següents dels referents:

  • Acadèmics involucrats en el disseny, la implantació i la revisió dels programes d'Economia o d'Administració d'Empreses o temes afins.
  • Futurs estudiants que estiguin pensant a estudiar Economia o una titulació de l'àmbit d'Administració d'Empreses, o bé estudiants de les titulacions, per esbrinar què han d'esperar del programa.
  • Ocupadors, per conèixer els coneixements i les habilitats generalment esperats d'una persona graduada en Economia o en una titulació de l'àmbit d'Administració d'Empreses.

En canvi, aquests referents no estan destinats a representar un currículum o uns enfocaments d'aprenentatge o d'avaluació preestablerts, sinó que han de permetre la flexibilitat i la innovació en el disseny del programa en un marc acordat per la comunitat de la disciplina.


Referent d'Economia

Benchmark_EcoAbast

El document de referents elaborat recull la proposta d'autoverificació d'AQU Catalunya per a l'àmbit d'Economia i defineix què caldria esperar d'una persona graduada en aquesta matèria, en termes del que podria saber, fer i entendre al final dels seus estudis. Es refereix principalment a títols de grau en Economia i afins, i també proporciona una informació preliminar sobre els resultats d'aprenentatge associats als títols de màster.

Contingut i estructura

El contingut del document de referents d'Economia és el següent:

  • El paper de l'economia i les titulacions universitàries d'Economia.
  • Objectius dels programes de grau en Economia.
  • Competències i habilitats, on s'identifiquen les competències i les habilitats que han de tenir les persones titulades de grau de la disciplina.
  • Continguts curriculars, on es descriuen els fonaments teòrics i les bases conceptuals, juntament amb els instruments necessaris per al seu desenvolupament i comprensió, i també les diferents aplicacions o àmbits temàtics en què s'aconsella que els plans d'estudis aprofundeixin.
  • Perfil i ocupabilitat, on es descriuen els factors que haurien de ser centrals en els nivells d'exigència previs al grau i els factors clau per a l'èxit de les persones graduades.
  • Ensenyament, aprenentatge i avaluació, on s'identifiquen aspectes clau en el procés d'aprenentatge que s'han de tenir en compte per obtenir resultats satisfactoris.
  • Nivells de referència a escala de grau i màster, on es diferencien els nivells de competències que s'han d'assolir en cada àmbit.
  • Autoavaluació i qüestionari d'autoavaluació (self-benchmarking), que ofereix directrius generals per establir els resultats d'aprenentatge associats als programes. El qüestionari d'autoavaluació serveix per constatar si el pla d'estudis està alineat o no amb els estàndards de qualitat identificats en el referent.

Comissió

Els membres de la Comissió que ha elaborat els referents d'Economia són els següents:

  • Jordi Suriñach (Universitat de Barcelona, UB), coordinador
  • Oriol Amat (Universitat Pompeu Fabra, UPF)
  • Antonio Cabrales (University College London, UCL)
  • María José Gutiérrez (Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, UPV/EHU)
  • Guillem López-Casasnovas (Universitat Pompeu Fabra, UPF)
  • José M. Mella (Universidad Autónoma de Madrid, UAM)
  • Ferran Sancho (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB)
  • Juan Tugores (Universitat de Barcelona, UB)
  • Carme Edo (AQU Catalunya), secretària


Referent d'Administració d'Empreses

Benchmark_ADEAbast

En el sistema universitari català, com en el de la resta de l'Estat, hi conviuen diferents titulacions universitàries relacionades amb l'Administració i Direcció d'Empreses. Les que s'han implementat de manera generalitzada són els graus d'ADE, Comptabilitat i Finances, i Màrqueting. Més recentment s'han anat introduint graus en Empresa Internacional.

El document de referents elaborat recull la proposta d'autoverificació d'AQU Catalunya per a aquestes quatre titulacions de grau, a més de les directrius per al màster en Direcció d'Empreses (MBA). Aquesta inclusió de quatre graus i un màster genera la necessitat d'una atenció especial a la diferenciació i a les relacions: d'una banda, entre el grau d'ADE, més generalista, i els altres tres més especialitzats; i, de l'altra, entre els graus i l'MBA i els seus continguts.

Contingut i estructura

El contingut del document de referents d'Administració d'Empreses és el següent:

  • Naturalesa i abast de les titulacions universitàries de l'àmbit d'Administració d'Empreses.
  • Marc de qualificacions, on s'identifiquen els coneixements, les habilitats i les competències que han de tenir les persones titulades de la disciplina. Les especificacions per a cada titulació es descriuen a l'annex del document.
  • Perfil i ocupabilitat, on es descriuen els factors que haurien de ser centrals en els nivells d'exigència previs al grau i els factors clau per a l'èxit de les persones titulades.
  • Ensenyament, aprenentatge i avaluació, on s'identifiquen aspectes clau en el procés d'aprenentatge que s'han de tenir en compte per obtenir resultats satisfactoris.
  • Nivells de referència a escala de grau i màster, on es diferencien els nivells d'aprenentatges que s'han d'assolir en cada àmbit.
  • Llista de qüestions per a l'autoverificació (self-benchmarking), que serveix per constatar si el pla d'estudis està alineat o no amb els estàndards de qualitat identificats en el referent.

Comissió

Els membres de la Comissió que ha elaborat els referents d'Administració d'Empreses són els següents:

  • Jaume Valls (Universitat de Barcelona, UB), coordinador
  • Isabel Álvarez (Universidad Complutense de Madrid, UCM)
  • Luis-Ángel Guerras (Universidad Rey Juan Carlos, URJC)
  • Jaume Hugas (ESADE, URL)
  • Carlos Larrinaga (Universidad de Burgos, UBU)
  • Jorge Lengler (Durham University)
  • Félix J. López (Universidad de Valladolid, UVA)
  • Ángel Ortiz (Universitat Politècnica de València, UPV)
  • Andreu Sansó (Universitat de les Illes Balears, UIB)
  • Ramón Valle (Universidad Pablo de Olavide, UPO)
  • Albert Basart (AQU Catalunya), secretari

Marc de Qualificacions de l'Educació Superior a Catalunya

El referent d'Administració d'Empreses té un caràcter pilot, ja que s'ha elaborat d'acord amb el Marc de Qualificacions de l'Educació Superior a Catalunya, aprovat al mateix temps que el document de referents.

Aquest marc de qualificacions estructura els resultats d'aprenentatge per coneixements, habilitats i competències, que queden clarament associats a l'entorn professional: capacitat de l'estudiant per aprendre en el lloc de treball i desenvolupar-hi tasques de manera autònoma i assumint responsabilitats. Això suposa un canvi important amb relació a l'enfocament actual de competències genèriques i específiques a l'hora de definir plans d'estudis. A l'annex 3 del document de referents s'han inclòs les taules dels descriptors de coneixements, habilitats i competències que aquest marc estableix per als nivells 2 (graus de 240 ECTS) i 3 (màster).

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008