93

Abril 2019

EDITORIAL

Els fonaments d'una agčncia de qualitat

Martí Casadesús - Director

Les agències de qualitat, per garantir la qualitat interna i externa de l'educació superior a Europa, compleixen els Estàndards i directrius per a l'assegurament de la qualitat en l'Espai europeu d'educació superior (ESG). L'apartat 3 estableix els set estàndards que han de complir les agències externes de qualitat. Entre tots aquests estàndards, si hagués d'escollir els fonaments d'una agència de qualitat, en destacaria els següents:

  • La independència. Les agències han de ser independents i actuar amb autonomia, han de ser plenament responsables de les seves activitats i dels resultats d'aquestes activitats, sense cap influència de tercers. La independència, basada en el coneixement expert i el context on s'actua, és fonamental per crear confiança en les decisions que es prenen.
  • La conducta professional. És indispensable que el treball de les agències es caracteritzi per elevats estàndards professionals i d'integritat. Per aquest motiu, totes les persones implicades en les seves activitats han de ser competents i han d'actuar de manera professional i ètica.
  • Les activitats, la política i els processos per a l'assegurament de la qualitat. Les agències han de tenir finalitats i objectius clars i explícits, que han de formar part de la seva declaració de missió, un document d'accés públic.

Cada agència trasllada aquests estàndards a la seva realitat i hi dona resposta de la manera que considera més apropiada. En el cas d'AQU Catalunya, els acomplim, sobretot, amb el codi ètic i el Pla estratègic. De fet, per ser precís, he de dir que aquests documents són tan importants per a nosaltres que ja els havíem elaborat i implantat molt abans de l'aparició dels ESG.1

El primer codi ètic que AQU Catalunya va aprovar i implantar és de l'any 2000, el segon del 2008 i, una dècada més tard, el Consell de Govern n'acaba d'aprovar l'actualització. El nou codi ètic és un document que defineix els valors fonamentals que orienten la presa de decisions de l'Agència (dignitat, independència, imparcialitat, integritat, innovació i millora contínua, servei públic, diversitat, equitat i confiança) i els valors instrumentals que fan referència als mitjans i processos per assolir les finalitats (transparència i rendiment de comptes, cooperació, eficiència, internacionalització i competència). Els valors es concreten en tretze compromisos que expliquen com els apliquem en les nostres actuacions.

Aquest codi ètic, com els anteriors, és un document que es facilita al personal d'AQU Catalunya i a les persones expertes i col·laboradores per tal que el segueixin en el desenvolupament de la seva activitat amb l'Agència.

En el cas dels plans estratègics, el primer feia referència al període 2001-2007, el segon va ser el 2009-2012, el tercer el 2015-2018, i ara el Consell de Govern també acaba d'aprovar el Pla estratègic 2019-2022. En aquest cas, l'evolució ha estat enorme: des d'un document en què es plantejaven només línies d'actuació fins a la vertebració de les activitats de l'Agència en eixos estratègics, i en la nova edició fins a l'aposta per les línies estratègiques bàsiques on centrar la activitat principal d'AQU Catalunya per als propers anys. En el Pla estratègic 2019-2022 es pretén impulsar la innovació, l'ús de les dades quantitatives i qualitatives, la internacionalització, la formació de les persones expertes, i l'equilibri entre activitats i recursos disponibles. El Pla estratègic es concreta cada any amb l'aprovació del Pla d'activitats anual d'AQU Catalunya, i cada mig any se'n fa un seguiment per veure'n l'evolució de l'execució.

Aquelles persones que tingueu curiositat us animo que llegiu tots dos documents, que són realment molt breus. Sense la trajectòria de més de vint anys d'AQU Catalunya, hagués estat impossible elaborar-los de la manera tan sintètica com s'ha fet.

Vull agrair al grup de treball format per les doctores Esther Giménez-Salinas, Marina Garcés i Begoña Román i pel senyor Jordi Escolar la feina que han dut a terme per actualitzar el codi ètic i convertir-lo en un document actual i fàcil d'utilitzar. I també a totes les persones que molt amablement han aportat la seva opinió en les consultes obertes que hem fet als grups d'interès per confeccionar el Pla estratègic. Sense l'aportació de tots vosaltres, no tindríem uns instruments que són el fonament de la nostra activitat i la nostra conducta.

 


1 Primera versió el 2005, segona versió el 2015.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipňsit legal B-5.686-2008