94

Juliol 2019

EDITORIAL

AQU Catalunya col·labora per primer cop amb Via Universitària II

Martí Casadesús - Director

L'any 2013 la Xarxa Vives d'Universitats i la Fundació Bofill van impulsar per primer cop el projecte Via Universitària. Aquest projecte tenia com a objectiu principal conèixer el perfil dels estudiants de les universitats de la Xarxa (les universitats dels territoris de parla catalana), les condicions d'estudi i la seva satisfacció amb la universitat i la docència; és a dir, determinar quantes hores dediquen a estudiar, quants compaginen feina i estudis, on viuen, com utilitzen els serveis universitaris, etc.

El projecte es basava en una llarga enquesta, realitzada en línia, a les 20 universitats de la Xarxa Vives, i amb molts punts en comú amb el projecte Eurostudent, un estudi que es duu a terme a la majoria de països europeus i en el qual l'Estat espanyol no va considerar oportú participar-hi.

Els resultats d'aquest projecte no són innocus. Són extraordinàriament rellevants. Han de servir perquè les universitats coneguin millor els seus estudiants i alineïn cada vegada millor els seus serveis amb les expectatives generades. I en alguns casos això es pot fer sense recursos addicionals: orientant millor el que ja s'està fent d'acord amb el que requereixen els estudiants. No en va ha canviat moltíssim el perfil dels estudiants aquests darrers anys. I continua canviant. Sens dubte, cal portar un seguiment al dia de les seves necessitats.

Des d'AQU Catalunya, a petició de la Xarxa Vives d'Universitats, hem participat activament durant el 2018 en el projecte Via Universitària II, conjuntament amb AQUA (Agència de Qualitat de l'Ensenyament Superior d'Andorra) i la Fundació Bancària “la Caixa”. Concretament, hem col·laborat en la recollida i la tabulació de totes les enquestes, seguint una metodologia paral·lela a la que fem servir a les enquestes d'inserció laboral que fa anys que duem a terme. Això ha permès dues millores molt rellevants: d'una banda, el sistema ha reduït considerablement els costos implícits al projecte i, de l'altra, s'han pogut classificar totes les dades seguint la mateixa estructura amb què AQU Catalunya treballa des de fa anys. D'aquesta manera, s'han pogut facilitar les dades a les universitats d'una forma molt fàcil, i estructurada adequadament per títols, amb l'objectiu que sigui molt senzill analitzar-les amb detall i treure'n conclusions. També, com sempre, les posem a la disposició dels investigadors que vulguin analitzar tots aquells aspectes que se'n deriven, com ara equitat, gènere, dedicació, finançament dels estudis, valoració de les metodologies docents i de les activitats d'avaluació, vinculació amb la universitat, etc.

Us convido a llegir l'informe Via Universitària: accés, condicions d'aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2017-2019), un document dissenyat per a una lectura molt fàcil i ràpida, que ens aporta les conclusions principals del projecte.

Avui dia coneixem molt millor, gràcies a una estreta col·laboració de tot el sistema universitari català com ara aquesta, com són i què fan els estudiants de les nostres aules. Sens dubte, hem d'aprofitar aquest coneixement, únic a l'Estat, per continuar millorant dia a dia les nostres universitats i, en definitiva, la qualitat de la docència impartida.
 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008