95

Octubre 2019

ARTICLES

Projecte LIREQA: el reconeixement acadèmic i l’assegurament de la qualitat

Carme Edo - Gestora de projectes

LIREQAEn un món globalitzat i en canvi constant, ens trobem cada vegada més amb estudiants de procedències diverses i amb coneixements obtinguts per diferents vies, més enllà dels estudis universitaris.

Davant d'aquest fet, el sistema s'ha de plantejar la manera com s'aborda el reconeixement acadèmic d'aquests coneixements. En aquest sentit, no tan sols les universitats, sinó també els governs i altres institucions com ara les ENIC-NARIC i les agències d'avaluació de la qualitat, han de treballar per donar resposta a aquesta realitat.

La Lisbon Recognition Convention ja va establir al seu dia uns principis comuns de compliment obligat per als països signants, però dues dècades després la seva implantació encara és un repte.

En l'àmbit europeu s'han dut a terme moltes iniciatives pel que fa al reconeixement, entre les quals trobem les que pretenen vincular el reconeixement acadèmic amb l'avaluació de la qualitat en l'educació superior. AQU Catalunya ha participat en dues d'aquestes iniciatives:

Què entenem per reconeixement acadèmic?

Un dels primers reptes que es van abordar està relacionat amb allò que els diferents agents entenen per reconeixement acadèmic. Així, per poder parlar un llenguatge comú, en el marc del grup de treball d'ENQA es van definir els tipus següents de reconeixement acadèmic:

  • Reconeixement de qualificacions acadèmiques (qualificacions que proporcionen accés a l'educació superior i qualificacions d'educació superior). Cobreix el reconeixement (normalment, en el context de l'admissió per realitzar estudis posteriors) de qualificacions acadèmiques formals. Aquestes qualificacions poden ser de diferent naturalesa i ens podem trobar amb una àmplia gamma de situacions:

- Qualificacions nacionals o bé estrangeres.
- Qualificacions de formació impartida a escala local o bé en el context de l'educació superior transfronterera (CBHE).
- Qualificacions orientades a l'exercici d'una professió o bé amb orientació acadèmica.
- Qualificacions obtingudes mitjançant diferents modalitats d'impartició (inclòs l'aprenentatge en línia i l'aprenentatge mixt).

  • Reconeixement dels períodes d'estudi (crèdits) obtinguts en altres institucions (nacionals o estrangeres), com per exemple els crèdits obtinguts com a part d'un intercanvi Erasmus.
  • Reconeixement d'aprenentatges previs (normalment, en un context d'admissió), també conegut com a reconeixement de l'aprenentatge informal i no formal. L'aprenentatge informal és el que resulta d'aprendre d'activitats diàries relacionades amb la feina, la família o el lleure. L'aprenentatge no formal és el que resulta d'activitats planificades, però que no es poden englobar en l'aprenentatge formal (cursos d'adults comunitaris o cursos sense crèdits, cursos de desenvolupament professional, formació continuada, MOOC que no concedeixen crèdits, etc.).

D'altra banda, aquestes iniciatives han servit per veure les activitats de reconeixement que duen a terme els principals agents implicats: universitats, centres ENIC-NARIC i agències de qualitat.

Com s'ha de tractar el reconeixement acadèmic des de les agències de qualitat?

Els resultats del projecte LIREQA es recullen en el document Integrating Academic Recognition and Quality Assurance: Practical Recommendations, on s'estableixen un seguit de recomanacions dirigides a les universitats, les agències de qualitat, els centres nacionals d'informació del reconeixement acadèmic de la Unió Europea ENIC-NARIC, i també als grups d'interès, per tal d'avançar en el reconeixement acadèmic.

Les recomanacions dirigides a les agències de qualitat són les següents:

2.1. Les agències d'avaluació de la qualitat han d'incloure el reconeixement, de manera regular, en els processos d'avaluació externa, tenint en compte el context del sistema d'educació superior vigent i el perfil de l'agència.

2.2. Els procediments externs d'assegurament de la qualitat haurien d'avaluar si el reconeixement s'inclou en l'assegurament intern de la qualitat i si el reconeixement compleix el que estableix la Lisbon Recognition Convention.

2.3. Les agències d'avaluació de la qualitat han de millorar la capacitat dels experts avaluadors en matèria de reconeixement i/o consultar especialistes en reconeixement per identificar els problemes clau relacionats amb aquesta qüestió i proposar recomanacions de millora.

2.4. Les agències d'avaluació de la qualitat han de fer anàlisis temàtiques transversals a tot el sector de l'educació superior, i el reconeixement podria ser un dels temes escollits, amb l'objectiu d'identificar i promoure bones pràctiques i d'abordar àrees de dificultat recurrent.

2.5. Les agències d'avaluació de la qualitat han de promoure el diàleg i contribuir a la difusió de bones pràctiques en matèria de reconeixement.

Per tant, les agències de qualitat hauran de tenir en compte aquestes recomanacions per al reconeixement acadèmic en els processos d'avaluació de la qualitat, per tal d'afavorir que els estudiants tinguin un reconeixement just dels seus coneixements.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008