95

Octubre 2019

ARTICLES

Marc Català de Qualificacions de l’Educació Superior: una eina per al disseny i l’acreditació de les titulacions

Josep Manel Torres Solà - Cap de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat d’AQU Catalunya

La proposta d’elaboració d’un marc de qualificacions de l’educació superior a Catalunya la llança la Dra. Gemma Rauret, pel vintè aniversari de la creació d’AQU Catalunya, amb la finalitat d’ajudar les universitats a l’hora de dissenyar titulacions d’una manera més coherent i que permetés informar la societat sobre allò que les persones graduades coneixien i eren capaces de fer en completar els estudis universitaris. AQU Catalunya va entomar aquesta proposta i li va encarregar liderar un grup de persones expertes que va elaborar el Marc que ara presentem.

Els marcs de qualificacions són instruments per al desenvolupament i la classificació de qualificacions, és a dir, del conjunt d’habilitats certificades mitjançant un títol o diploma o documentades per altres mitjans. En el seu sentit més bàsic, es poden entendre com a classificadors que especifiquen la relació −horitzontal i vertical− entre les diferents qualificacions dins d’un sistema educatiu. Els marcs de qualificació permeten la comparabilitat i la transparència dins de l’EEES, que faciliten el moviment de l’alumnat dins d’un mateix sistema d'educació superior i entre sistemes educatius diferents.

Tots els marcs nacionals de qualificacions tenen dos objectius comuns:

  • Fer que les qualificacions siguin transparents per als usuaris, tant estudiants com empresaris potencials, perquè els primers sàpiguen què han d’aprendre i els segons sàpiguen què en poden esperar.
  • Facilitar la flexibilitat i la transferència d’estudiants entre diferents àmbits educatius i ocupacionals i entre diferents sistemes educatius.

També tenen altres objectius, com ara fomentar un disseny i un desenvolupament més racionals de qualificacions, fomentar la mobilitat educativa mitjançant l’ús de sistemes de transferència de crèdits, o millorar el màrqueting de l’oferta d’educació a escala internacional.

En resum, els marcs de qualificacions descriuen allò que els estudiants han de conèixer, comprendre i ser capaços de fer a partir d’una qualificació determinada, i permeten identificar els camins pels quals els estudiants poden passar d’un nivell de qualificació a un altre dins d’un sistema educatiu.

En el cas català, la proposta neix amb els objectius principals següents:

  1. Desplegar el document legal del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior (MECES) per adaptar-lo a les necessitats actuals del sistema català d'ensenyament superior. L’adaptació, a més de ser compatible amb el marc europeu i espanyol, en millora alguns aspectes, com ara l’estructura i els descriptors, per fer-lo més útil i comprensible per als usuaris finals.
  2. Proposar un marc útil per als propòsits de disseny, verificació i acreditació, i alinear-lo amb els criteris d’avaluació europeus, espanyols i catalans utilitzats per a aquests propòsits.
  3. Informar la societat del perfil competencial esperat de l’alumnat que ha obtingut un títol acadèmic específic.

El Marc Català de Qualificacions (MCQES) proposa quatre nivells, en què el nivell 1 representa la complexitat més baixa en l’educació superior i el nivell 4, la més alta. Aquests nivells es defineixen mitjançant criteris expressats com a resultats d’aprenentatge. Arran de la publicació del Reial decret que va permetre obtenir el títol de graduat o graduada amb 180 o amb 240 crèdits, la comissió proposa desdoblar el nivell 2 del MECES en dos subnivells: 2A (180 ECTS) i 2B (240 ECTS). Dins del nivell 3, a més dels màsters universitaris i d’ensenyaments artístics, s’inclouen els títols de graduat amb una càrrega lectiva d’entre 300 i 360 ECTS, que el Marc anomena títols integrats de graduat, atès que dins de la seva configuració s’integren com a mínim 60 ECTS de matèries relacionades amb la iniciació a la recerca.

B95_EquivalenciesMARQUA

Les principals diferències amb el MECES rauen en la descripció i la concreció més grans dels diferents nivells educatius i en la classificació dels resultats de l’aprenentatge. El Marc Català de Qualificacions descarta la classificació de les competències i els resultats de l’aprenentatge en bàsics/generals, transversals i específics, i adopta la classificació més comuna de coneixements, habilitats i competències.

  • El coneixement és el cos de fets, principis, teories i pràctiques relacionats amb un camp de treball o d’estudi. El coneixement fa referència al que un graduat o graduada sap i entén, i es pot descriure en termes de tipus de coneixement, amplitud, profunditat i abast.
  • Les habilitats fan referència al que pot fer un graduat o graduada. Es poden descriure en termes de tipus i complexitat, i inclouen habilitats cognitives, creatives, tècniques i pràctiques, de resolució de problemes i de comunicació o informació.
  • La competència és la capacitat d’aplicar els resultats d’aprenentatge adequadament en un context definit (en el nostre cas, al centre d’estudis i a l’entorn laboral).

La voluntat d’AQU Catalunya és que gradualment aquest plantejament competencial i de resultats de l’aprenentatge que fa el Marc es vagi incorporant en les noves propostes de titulacions universitàries oficials. Per ajudar les universitats, l’Agència està desenvolupant els documents de directrius de referència en diferents àmbits. L’últim d’aquests documents (liderat pels presidents de la Comissió de Ciències Socials i Jurídiques, Jaume Valls, i la d’Enginyeria i Arquitectura, Ángel Ortiz, amb el suport d’Albert Basart), titulat Directrices de referencia en Administración de Empresas, ja ha adoptat l’estructura que proposa el Marc. Suposa, doncs, un document molt important per al disseny de noves titulacions de grau i màster en aquest àmbit.

El repte serà com s’adapten les propostes de noves titulacions de les universitats catalanes perquè, tot respectant l’estructura a què obliga el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, la identificació dels seus resultats d’aprenentatge ja es faci d’acord amb el Marc Català de Qualificacions de l’Educació Superior. AQU Catalunya comença des d’aquest precís moment a treballar conjuntament amb les universitats perquè l’adaptació es faci amb el mínim esforç i de la millor manera possible.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008