95

Octubre 2019

OPINIÓ

Un nou instrument per desenvolupar i avaluar les titulacions: el Marc Català de Qualificacions (MCQES)

Gemma Rauret - Catedràtica emèrita en Química Analítica a la UB i directora d'AQU Catalunya entre el 1998 i el 2006

Marc de qualificacions catalàFa més de deu anys que AQU Catalunya s'encarrega d'avaluar el nivell d'adequació a la legislació vigent dels programes de formació que imparteixen les universitats catalanes, tot fent servir els criteris europeus i les directrius de l'Agència. Durant aquests anys ha acumulat experiència i coneixement sobre la realitat de les noves qualificacions i sobre les dificultats que hi ha, en alguns casos, per avaluar l'adequació d'un títol a un determinat nivell. Per superar aquesta dificultat i d'altres, l'Agència es va plantejar preparar un document alineat amb el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior (MECES) i amb el Marc Europeu de Qualificacions (EQF). A diferència del MECES, però, el Marc Català de Qualificacions (MCQES) no és una norma de caire legal.

Per preparar el MCQES, els responsables d'AQU Catalunya van nomenar una comissió de treball formada per experts nacionals i internacionals i per responsables de l'Administració de diferents nivells, que coneixien perfectament la realitat catalana, amb un secretari de la mateixa agència. Aquesta comissió ha debatut sobre l'estructura del document i els aspectes més bàsics i ha aportat una visió àmplia i diversa. Ha pres com a punt de partida l'experiència dels experts, la informació recollida en els marcs de qualificacions d'altres països i l'experiència acumulada per AQU Catalunya. Les aportacions fetes pel director, pels membres de les comissions i els comitès, i també pel personal de l'Agència, han estat molt útils i valuoses. A més, la xarxa internacional d'agències de qualitat universitària INQAAHE ha donat suport econòmic al projecte, aspecte que ha estat clau per poder-lo dur a terme.

El MCQES presenta una introducció general per situar el document, descriu el sistema educatiu a Catalunya i el marc espanyol MECES, i desenvolupa el marc català a partir dels quatre nivells que el MECES estableix, tenint en compte els descriptors publicats al BOE: tècnic superior, grau, màster i doctorat. Per a cada nivell de qualificació, el MCQES ha desenvolupat tres dimensions clau: els coneixements, les habilitats i les competències. S'ha intentat que la descripció de cada nivell fos com més clara millor, de manera que permetés establir llindars i classificar adequadament cada titulació en el nivell que li correspon. La novetat més remarcable que introdueix el MCQES és qualificar els graus en dos subnivells, A i B, per distingir entre els graus de 240 i de 180 crèdits, que, com és lògic, proporcionen a l'estudiant nivells de formació diferenciats.

El MCQES és un document concebut no solament per ser útil a AQU Catalunya en l'acreditació i a les universitats en la preparació de propostes, sinó que també pretén fer arribar als estudiants i al ciutadà en general el significat dels diferents nivells de qualificació. El MCQES neix com un document viu, amb voluntat d'anar-se actualitzant periòdicament per adaptar-se als canvis que s'aniran produint. Les persones que hem participat en la seva preparació desitgem haver aconseguit donar resposta al repte que AQU Catalunya ens va proposar.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008