97

Abril 2020

ARTICLES

Mesurar la satisfacció, una eina clau en els processos d'avaluació de l'Àrea de Professorat i Recerca

Núria Márquez - Tècnica d'avaluació de l'Àrea d'Avaluació de Professorat i Recerca

El sistema de gestió de la qualitat d'AQU Catalunya està certificat per la norma internacional ISO 9001:2015. En aquest sentit, i per tal d'assegurar i garantir un sistema intern de qualitat sòlid, l'Agència mesura anualment la satisfacció de totes les parts interessades.

L'objectiu d'aquest article és descriure els diferents mecanismes de què disposa l'Àrea de Professorat i Recerca per mesurar la satisfacció dels usuaris en el servei públic que presta. En concret, en el marc de l'avaluació de les persones que volen accedir a una plaça de professorat contractat a les universitats públiques catalanes i que necessiten disposar d'un informe favorable previ, en el cas de la categoria de professorat lector, i d'una acreditació de recerca o de recerca avançada, per a les categories d'agregat i catedràtic, respectivament.

Els mecanismes de mesura de la satisfacció són els següents:

  • El recull de queixes, agraïments, consultes i suggeriments expressats a la bústia general del web i a la bústia de professorat@aqu.cat. Totes les queixes són tractades com a no-conformitats, i els suggeriments s'avaluen per incorporar-los, si és possible, com a oportunitats de millora. Cal destacar que l'any 2019 s'han contestat 5.839 correus electrònics lligats a l'adreça professorat@aqu.cat. Un cop analitzats el volum i les categories de les consultes, s'han implantat accions per reestructurar, aclarir i fer més accessible la informació a la persona sol·licitant.
  • Els informes de metaavaluació redactats pels presidents de les comissions específiques, on es valoren, entre altres aspectes, la independència de l'actuació de les comissions, els criteris d'avaluació, la relació entre les diferents comissions d'avaluació, i també els punts forts, els punts febles i les propostes de millora del procediment d'avaluació. Aquests informes de metaavaluació es comparteixen amb el Consell de Govern d'AQU Catalunya.
  • Les enquestes a les persones sol·licitants. Anualment s'enquesta la població corresponent a les primeres convocatòries de l'any, tant de lector com d'acreditació de recerca i de recerca avançada.


1A CONVOCATÒRIA LECTOR 2019

Població: 363 Mostra: 127 Resposta: 34,9% Error mostral: 7,2%



1a CONVOCATÒRIA ACREDITACIÓ DE RECERCA I DE RECERCA AVANÇADA 2019

Població: 434 Mostra: 203 Resposta: 46,8% Error mostral: 5,1%



Com a punt fort destaca, en totes dues enquestes, l'alt grau de satisfacció de les persones sol·licitants amb la informació rebuda per l'Àrea de Professorat i Recerca (prop del 90% dels lectors i el 89,63% dels agregats i catedràtics). Els lectors enquestats també valoren molt positivament l'accessibilitat a la informació de la pàgina web d'AQU Catalunya; els aspectes més ben valorats són l'accés al formulari de sol·licitud, la documentació que cal aportar i els requisits mínims per poder-se presentar.

Pel que fa als punts febles, cal remarcar, d'una banda, que una gran part de les persones enquestades que no han superat l'avaluació opinen que l'argumentació justificativa dels informes de resolució desfavorables és poc clara. En aquest sentit, la Comissió d'Avaluació de la Recerca va aprovar aplicar un protocol de bones pràctiques en l'elaboració de les motivacions dels informes desfavorables. I, d'altra banda, i en relació amb el termini de resolució de les sol·licituds, el 56% de lectors enquestats valoren aquest ítem amb un 1 o un 2 (sobre 5). Per millorar aquest punt, AQU Catalunya ha implantat el projecte de digitalització integral de tots els processos d'avaluació del professorat, amb l'objectiu de modernitzar i simplificar la tramesa de les resolucions.

  • Les enquestes als experts avaluadors de professorat. L'enquesta té caràcter bianual. L'any 2020 s'han enquestat els avaluadors que han participat en les convocatòries del 2019.


ENQUESTA ALS AVALUADORS DE PROFESSORAT 2019

Població: 285 Mostra: 130 Resposta: 45,61% Error mostral: 6,5%



Com a punt fort destaca que la valoració global del procés d'avaluació ha estat de 8 sobre 10. Concretament, els ítems més ben valorats són el suport rebut per part d'AQU Catalunya, l'extranet com a eina d'avaluació i el procés de revisió bibliomètrica de l'apartat B.1 (articles en revistes indexades) del CV per assegurar la veracitat de les dades consignades. Les variables esmentades es valoren amb un 4 o un 5 (sobre 5).

Pel que fa als punts febles, cal remarcar, en primer lloc, que el volum de càrrega de treball es valora amb una mitjana de 3,4 (sobre 5). En aquest sentit, s'estan implementant accions per ampliar la borsa d'avaluadors, d'acord amb els estàndards de qualitat que exigim. I, en segon lloc, la retribució per expedient avaluat se situa en la valoració més baixa (2,5 sobre 5). AQU Catalunya, conscient d'aquest problema, treballa en la línia de poder aprovar unes retribucions que es corresponguin amb l'expertesa dels seus avaluadors. Tot i la puntuació en aquest apartat, el conjunt dels avaluadors continua mostrant un fort compromís amb la millora de la qualitat del sistema universitari català.

L'anàlisi dels resultats de satisfacció es presenta al Consell de Govern d'AQU Catalunya, a la Comissió d'Avaluació de la Recerca i al Comitè de Qualitat Interna. Així mateix, les accions de millora derivades s'inclouen en el sistema intern de qualitat per prioritzar-les i incorporar-les. En definitiva, conèixer l'opinió dels nostres sol·licitants, dels presidents i dels membres de les comissions específiques d'avaluació de la recerca és fonamental per millorar la gestió dels processos d'avaluació de l'Àrea de Professorat i Recerca.

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2020 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008