Abril 2019
Recentment s'han fet públiques les últimes dades de satisfacció de l'alumnat graduat a les universitats catalanes, que inclouen les promocions del 2016, 2017 i 2018.
En el treball de camp, dut a terme durant aquest hivern passat, hi han participat, per primera vegada, el conjunt de les 12 universitats del sistema universitari de Catalunya (SUC). Una altra de les novetats d'aquesta edició és que hi han participat fins a 34 centres adscrits diferents (dels 50 existents). Per tant, l'estudi de satisfacció es consolida cada vegada més com una eina comuna, comparable i útil per al conjunt del sistema. Actualment, el 88% de la població graduada d'aquest període ha format part de l'estudi.
Població, mostra, percentatge de resposta i percentatge d'error mostral
de l'estudi de satisfacció 2016-2018 de graus
Població | Mostra | Resposta | Error mostral |
81.844 | 19.111 | 23,5% | 0,62% |
L'anàlisi de la satisfacció de l'alumnat titulat recentment és una necessitat del sistema, tant per a les universitats i l'Administració, de cara a l'avaluació de la qualitat de la funció universitària i la millora contínua de les titulacions a partir d'evidències empíriques, com per a l'alumnat mateix i la seva orientació educativa.
La informació detallada ja es pot consultar a l'EUC Dades, on es poden trobar les valoracions de satisfacció de cadascuna de les universitats i els seus ensenyaments. Atès que els resultats globals de l'enquesta 2018 són molt similars als de l'any anterior, no serà fins d'aquí dos anys que es publicarà un estudi més complet que permetrà comparar amb el primer informe sobre la satisfacció de l'alumnat graduat (enquestes 2015 al 2017), publicat l'any passat.
No obstant això, tot seguit assenyalem alguns dels principals resultats amb les últimes dades disponibles:
- L'alumnat graduat recentment puntua amb un 7,1 sobre 10 la seva satisfacció global amb els estudis. Aquesta satisfacció és més alta en l'àmbit de Ciències Experimentals (7,6) i més baixa en els d'Enginyeries i Humanitats (6,8).
- La dimensió que més satisfà l'alumnat graduat és la dels resultats (7,0), mentre que els elements relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge mostren un marge de millora més ampli (5,8).
- La tutorització, la coordinació d'assignatures, els sistemes d'avaluació i la resposta a queixes són els elements menys valorats, mentre que les biblioteques, el campus virtual i les competències personals obtingudes són els elements més ben puntuats.
Els principals punts forts i febles per àmbit de coneixement són els següents:
Punts forts i punts febles per àmbit de coneixement (graus 2016-2018)
Punts forts | Punts febles | |
Art i Humanitats |
|
|
Ciències Socials i Jurídiques |
|
|
Ciències |
|
|
Ciències de la Salut |
|
|
Arquitectura i Enginyeria |
|
|
Segona edició de l'enquesta de màsters
De manera paral·lela al treball de camp per a les titulacions de grau, s'ha dut a terme la segona edició de l'estudi de satisfacció de l'alumnat titulat de màster. Ja es disposa de més de 5.000 respostes, i en futures edicions es faran públiques les dades i els principals resultats per tal que la comunitat universitària els incorpori en les seves decisions i processos de millora.
Població, mostra, percentatge de resposta i percentatge
d'error mostral de l'estudi 2017-2018 de màsters
Població | Mostra | Resposta | Error mostral |
30.148 | 6.222 | 20,64% | 1,11% |
Per saber-ne més
TORRENTS, Daniel. "Què opinen els graduats recents sobre el seu pas per la universitat?". A: elButlletí, núm. 91 [en línia]. Barcelona: AQU Catalunya, 2018.
![]() |