El passat 15 de maig es van mostrar els resultats de l’Informe Via Universitària 2017-2019 a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona. Anna Prades, gestora de projectes d’AQU Catalunya i directora tècnica d’aquest projecte, va ser l’encarregada de fer la presentació.
Via universitària és un estudi que té per objectiu conèixer el perfil de l’estudiantat universitari, les condicions d’estudi i la satisfacció que tenen amb la universitat i la docència.
L’enquesta Via universitària s’ha dut a terme a un total de 20 universitats de la Xarxa Vives, i pregunta sobre set grups de qüestions diferents:
- La composició social i trajectòries d’accés i progrés
- El temps dedicat als estudis i activitats d’oci
- El finançament i allotjament durant els estudis
- Les metodologies docents i d’avaluació
- La participació institucional i en les activitats ofertes per la universitat
- Les diferències per gènere
- El funcionalment dels màsters
Els resultats de l’estudi mostren un sistema universitari en què hi ha un gran marge de millora. En resposta a cadascuna d’aquestes qüestions, l’informe revela el següent:
- Les classes mitjanes i altes estan sobrerepresentades a la universitat, i també hi ha una segregació social per estudis.
- Els estudiants perceben una dedicació dels estudis elevada, superior a la teòrica per crèdit matriculat.
- Un 84% dels estudiants declaren com a font d’ingrés la família, que és la principal font principal de finançament per a un 24,4% d'ells. Les beques, són una font de finançament per al 40% dels estudiants, el treball durant els estudis, per al 36%, i les pràctiques, per al 2%. La gran majoria viuen amb els progenitors (64%).
- Les metodologies docents més actives impulsen els estudiants a tenir una major dedicació als estudis.
- Hi ha una baixa participació en les activitats culturals i institucionals de la universitat.
- Les carreres estan segmentades per gènere. Mentre que les dones s’orienten a les àrees de salut i de cura, els homes s’orienten cap a les àrees que tenen a veure amb l’espai exterior de poder i de presa de decisions.
- Els màsters presenten patrons similars als graus pel que fa l’equitat i a l’accés per classe social. Hi ha un baix nivell d’absentisme.
A més, l’informe fa una sèrie de propostes, algunes de les quals es mostren en aquesta figura:

El grup impulsor del projecte està composat per la Xarxa Vives d’Universitats, l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra, la Fundació bancària “la Caixa” i AQU Catalunya, que n’ha assumit la direcció tècnica.