Igualtat de gènere
AQU Catalunya està compromesa amb la igualtat de gènere des dels seus orígens. Arran d'aquest compromís de l’Agència amb la igualtat entre homes i dones, des de fa anys es duen a terme una gran varietat d’iniciatives amb l'objectiu de millorar la situació de la dona en els àmbits organitzatius de l’Agència i contribuir a aquest mateix propòsit en les seves àrees d’actuació.
A continuació, i en pro de la transparència, us expliquem quines són les accions de l’Agència en matèria d’igualtat i de perspectiva de gènere des del 2008.
Bon govern
- Paritat en la composició de les comissions d’avaluació. Les comissions són un òrgan essencial d’AQU Catalunya, ja que representen l’estructura d’avaluació de l’Agència. Dues de les tres comissions d’avaluació que hi ha estan presidides per dones. Són la Comissió d’Apel·lacions i la d’Avaluació de la Recerca. Totes dues comissions, juntament amb la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes, són paritàries en la seva composició interna. A més a més, en les comissions específiques també hi ha una notable presència femenina, ja que tres —la d’Arts i Humanitats, la de Ciències de la Salut i la d’Avaluació Institucional— estan presidides per dones.
- Paritat en el nomenament de persones expertes. Des de fa anys, AQU Catalunya garanteix la paritat en el nomenament d’experts que col·laboren amb l’Agència en els diferents processos d’avaluació i activitats. L’any 2023 la proporció és d’un 47% d’expertes vers un 53% d’experts.
- Participació en la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya. AQU Catalunya participa activament en la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, que té com a principal objectiu promoure el desenvolupament de les polítiques d'igualtat i perspectiva de gènere en l'àmbit de l'educació superior i la recerca del sistema universitari català. És a dir, la comissió vetlla per la igualtat efectiva de dones i homes en les carreres docent i de recerca així com entre el personal d'administració i serveis.
- Incorporació del nom sentit i del camp gènere en formularis. En pro del que AQU Catalunya considera un bon govern, ètic i just, i en compliment de les normatives relacionades, l’Agència també ha incorporat en les seves plantilles d’inscripció la possibilitat d’incloure el nom sentit a les persones trans que s’hi registren. A més, també s’hi ha incorporat el camp gènere perquè les persones que s’autodefineixen com a no-binàries puguin plasmar-hi la seva realitat.
Processos d’avaluació
- Anàlisi de l’edat de les persones sol·licitants d’acreditacions de professorat (2023). La perspectiva de gènere que AQU Catalunya aplica als seus estudis ha portat l’Agència a comprovar, entre altres coses, quina és la realitat d’homes i dones en diversos escenaris del context de l’ensenyament superior a Catalunya. A finals del 2023, en l’Anàlisi de l’edat de les persones sol·licitants d’acreditacions de professorat, es va observar de manera desagregada per sexes aquesta realitat. L’estudi va arribar a la conclusió que les dones, malgrat que presenten la sol·licitud d’informe favorable lector abans que els homes, obtenen un any més tard el de recerca avançada.
- Anàlisi de la perspectiva de gènere en l’acreditació del professorat (2022). Partint de l’estudi sobre l’avaluació dels trams de recerca realitzat l’any 2019, que va descartar una discriminació per raó de sexe en aquesta activitat, AQU Catalunya va decidir ampliar en un nou informe el focus de l’anàlisi abordant altres avaluacions i incorporant-hi una visió de context, imprescindible per poder fer una lectura correcta. El document, anomenat Perspectiva de gènere en l'acreditació de professorat, està estructurat en dos blocs. El primer analitza el context de la plantilla de professorat de les universitats catalanes desagregadament per sexes. En el segon bloc s’analitzen les avaluacions dels processos d’acreditació de professorat d’AQU Catalunya a partir dels perfils de les sol·licituds i de l’anomenada taxa d’èxit.
- Anàlisi de la perspectiva de gènere en l’avaluació dels trams de recerca (2019). AQU Catalunya, per encàrrec de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, va elaborar el 2019 l’informe Trams de recerca i gènere: Trams de recerca del professorat contractat avaluat per AQU Catalunya. Confeccionat a partir de 6.987 expedients de PDI contractat avaluats per AQU Catalunya fins a l’any 2019, el text reflecteix les bones pràctiques de l’Agència en els processos d’avaluació i conclou que no existeix cap discriminació, ni directa ni indirecta, per raó de sexe en l’avaluació de les sol·licituds rebudes. En concret, pel que fa a l’avaluació, l’estudi va identificar diferències entre homes i dones en la velocitat d’assolir els trams i en el nombre de trams assolits. No obstant, l’estudi va concloure que és probable que l’àrea de coneixement sigui molt més influent que el sexe en la mitjana d’anys necessaris per assolir el tram.
- Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària (2018). AQU Catalunya ha estat pionera en l'elaboració de materials metodològics amb l'objectiu de contribuir a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària atès que va aprovar el 2018 el Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària. El document estableix pautes i recomanacions per facilitar la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència de totes les àrees de coneixement i posa de manifest que la perspectiva de gènere ha de ser un element transversal en les propostes formatives perquè és un element fonamental de la qualitat de la formació que s'ofereix dins el sistema universitari català.
- Avaluació de titulacions i d’institucions. AQU Catalunya ha anat incorporant sistemàticament criteris per a l’avaluació transversal de la perspectiva de gènere en el conjunt de Guies d’avaluació, tant les vinculades als processos d’avaluació de titulacions oficials (verificació i acreditació) com en el procés d’acreditació institucional de centres. D’aquesta manera, es dona resposta específica a la Llei 17/2015, d’igualtat efectiva entre dones i homes, i a la Llei 17/2020, de 22 de desembre, del dret de les dones a erradicar la violència masclista. De forma transversal, la incorporació de la perspectiva de gènere en els processos d’avaluació de titulacions i institucions contribueix també a fer que les institucions universitàries donin resposta als mandats en la matèria que inclouen les diferents normatives i legislacions universitàries (RD 822/2021, LOSU, LCC).
- Avaluació del professorat. La Comissió d'Avaluació de la Recerca està compromesa amb l'adopció de mesures en les avaluacions per tal de fer efectius els principis d'igualtat i equitat d'oportunitats de les persones sol·licitants. Especialment, en aquelles situacions relatives a permisos de maternitat o de paternitat, a excedències per a la cura dels fills, per a la cura de familiars en primer grau dependents que tinguin a càrrec i/o per raó de violència de gènere. En els processos d’avaluació dels sexennis i en les acreditacions del professorat lector, agregat i catedràtic s’ha incorporat un apartat dins del currículum en el qual la persona interessada pot enumerar les circumstàncies personals que hagin pogut interrompre la seva trajectòria científica amb l’objectiu que les comissions específiques d’avaluació puguin tenir-ho en consideració a l’hora d’avaluar-la.
Estudis
- Gènere i inserció laboral (2020). Amb el suport de l’Institut Català de les Dones i del Consell Interuniversitari de Catalunya, AQU Catalunya va realitzar el 2020 un estudi anomenat La inserció laboral de les dones vint anys després de finalitzar els estudis universitaris que, com el seu nom indica, explora quina ha estat la diferent evolució d’homes i dones en el context laboral des que es van graduar. L’estudi assenyala greuges en les dones graduades el 2001, com més ocupació a temps parcial i uns guanys bruts anuals menors. Això es deu, segons les conclusions de l’estudi, a l’impacte de la maternitat en la vida laboral, que pot desembocar en la reducció de la jornada i del sou de les dones i perjudicar posteriorment les seves possibilitats d’assolir càrrecs de responsabilitat. Aquest informe, fet com una continuació dels estudis del 2008 i del 2011, es va presentar en una jornada que va comptar amb la participació de més de 250 persones i ha tingut més de 500 visualitzacions a través de YouTube.
- Gènere i inserció laboral (2011). Amb el suport de l’Institut Català de les Dones, AQU Catalunya va realitzar el 2011 un estudi centrat en l'anàlisi de les dades obtingudes en l'enquesta d'inserció laboral d'AQU d’aquell mateix any sobre la promoció graduada el 2001. És a dir, l'estudi reflecteix la situació laboral d’aquell col·lectiu deu anys després de la graduació. El document, anomenat Gènere i inserció laboral. Dones i homes deu anys després de graduar-se, iguals o diferents?, va observar una tendència sistemàticament favorable als homes, com per exemple en el percentatge de població graduada que ocupa càrrecs amb responsabilitat sobre les persones, o en el percentatge de població graduada que ha estat promocionada. L’estudi va detectar també que es produeix una certa segregació per sexe en el mercat laboral entre homes i dones amb la mateixa titulació. És a dir, hi ha més presència de dones en àmbits d'activitat econòmica que faciliten la conciliació familiar, laboral i personal, com ara l'educatiu.
- Gènere i inserció laboral (2008). L’any 2008 AQU Catalunya va estudiar la inserció laboral del col·lectiu universitari que havia acabat els estudis el 2005. A través de l’estudi Gènere i inserció laboral del col·lectiu universitari va assenyalar que la titulació, més que no pas el sexe, és la peça clau en el procés de transició al mercat laboral i en la qualitat de la inserció. És a dir, no hi ha diferències significatives en la qualitat de la inserció entre homes i dones que han cursat una mateixa titulació i la variable que explica millor la qualitat de la inserció laboral és la titulació cursada.
Organització interna
- Pla d’igualtat d’AQU Catalunya 2024-2027. AQU Catalunya ha fet públic aquest 2024 el seu primer Pla d’Igualtat, que té una vigència quadriennal, des d'aquest any fins al 2027. Aquest document, que vol donar resposta a les inquietuds del personal de l’Agència en matèria d’igualtat i de perspectiva de gènere, té per objectiu impulsar actuacions durant el seu període de vigència que promoguin la igualtat efectiva de dones i homes i la no discriminació de les persones dels col·lectius LGBTIQ+. El pla s'ha elaborat a través d’una Comissió Negociadora formada per les persones representants del personal i de la direcció d’AQU Catalunya i per una persona experta en matèria d’igualtat.
- Protocol per a la prevenció i l’abordatge de l’assetjament sexual i/o per raó de sexe (2020). A nivell intern, també destaca la presentació del Protocol per a la prevenció i l’abordatge de l’assetjament sexual i/o per raó de sexe que es fa a les persones que s’incorporen a l’Agència, tal com preveu el Pla de benvinguda i acollida. Aquest protocol, que data del 2020, preveu una sèrie d’accions per protegir les eventuals víctimes i les guia a l’hora de vehicular les seves denúncies, tant a nivell intern com extern. L'existència del protocol i la seva divulgació interna demostren l’aposta d’AQU Catalunya per la tolerància zero.
- Pla de formació del personal. La formació continuada del personal d’AQU Catalunya en matèria d’igualtat i perspectiva de gènere es proveeix per part de l’Agència tant en sessions internes com en cursos organitzats externament. Al llarg del 2023, set persones de l’Agència s’han format en igualtat i perspectiva de gènere en sis cursos que en total han sumat 42 hores lectives. La perspectiva de gènere també s'ha inclòs en els qüestionaris de satisfacció de les formacions que s’imparteixen a la plantilla de l’Agència.