Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya

Accés al contingut (Alt + 1)

Accés al menú de la secció (Alt + 2)

20.3.2019

Anàlisi de la Jornada El Futur de les competències professionals a Catalunya. Indústria

190307_JornadaProspectivaIndustria

A la imatge, el president d'AQU Catalunya moderant la jornada

La jornada El Futur de les competències professionals a Catalunya. Indústria va aplegar el passat 7 de març representants de nombroses empreses de l’àmbit de la Indústria, en una jornada que tenia com a objectiu reflexionar sobre quines competències professionals s'han de desenvolupar en els sistemes universitari, d'ensenyament i de treball per tal d'anticipar quines seran les competències que es requeriran en el món laboral els propers anys i establir les bases inicials per establir un sistema prospectiu de competències professionals a Catalunya.

Les ponències principals van ser a càrrec de Sergio Alcaraz i Laura Carnicero, i van anar seguides de dues taules rodones: una sobre l’àmbit de formació professional, moderada per Mercè Chacón, assessora de la Consellera d’Empresa i Coneixement per a projectes transversals i la segona, sobre les competències professionals en l’àmbit de la formació universitària, moderada per Josep Joan Moreso, president d’AQU Catalunya.

La jornada va servir per fer un diagnòstic de l’estat dels professionals de l’àmbit, en el qual es van destacar dos grans reptes:

  • El primer repte en la formació dels professionals d’aquest àmbit està relacionat amb les competències tècniques o hard skills. Pel que fa a les primeres, cal augmentar la formació en simulació, en robòtica, en big data, en internet de les coses, en ciberseguretat, en fabricació digital, en realitat virtual i en millorar la integració de la cadena de valor;
  • El segon, fa referència a les competències social o soft skills. A fi de possibilitar empreses capaces de liderar el canvi (innovation ecosystems) cal augmentar l’agilitat, la flexibilitat, l’emprenedoria, la capacitat de treball amb entorns diversificats, la hiperconectivitat, l’ús de mètodes col·laboratius, de canals digitals, fer una gestió de l'especialització, i la personalització del tracte amb els usuaris o clients.

A més, la jornada també va permetre recollir diversos suggeriments a l’Administració, relatius a un augment de la coordinació de l’estratègia formativa i laboral; als desajustos entre els estudis més demandats i les professions amb més sortida; a la formació continuada; a la millora de l’ajustament de la formació a les necessitats de les empreses pel que fa a l’estructuració de continguts i metodologies i al foment de graus generalistes.

L’acte, que va tenir lloc a la Sala Cotxeres del Palau Robert, es va organitzar conjuntament per la Secretaria d'Empresa i Competitivitat, el Consell Català de Formació Professional, la Direcció General d'Anàlisi i Prospectiva i AQU Catalunya.