En el marc de la REACU (Red Española de Agencias de Calidad Universitaria), hem passat un curs 2021-2022 intens pel que fa al treball de desplegament de protocols, directrius i orientacions. S’han elaborat molts documents, sobretot de qüestions relacionades amb graus, màsters i doctorat: des dels processos bàsics de verificació, seguiment, modificació i acreditació fins a elements addicionals derivats del que disposava el Reial decret 822/2021, com per exemple els PARS (recorreguts successius en enginyeria i arquitectura), les mencions duals o les estructures curriculars i específiques d’innovació docent.
Les agències de qualitat hem fet aquesta feina de la millor manera que hem sabut, però el més fonamental perquè el RD 822 sigui realment operatiu no s’ha fet. Som a octubre del 2022 i l’aplicació informàtica “Verifica” segueix sense estar adaptada quan ja ha passat més d’un any des de la publicació del RD 822. Les universitats, que han de fer un esforç molt important de preparació de memòries amb el nou enfocament de resultats d’aprenentatge, no entenen el perquè del retard. Elles fan la feina que se’ls demana i després han d’entrar les propostes “noves” en una aplicació informàtica antiga no adaptada, cosa que no té gaire sentit. És ineficient i complicat. Ho és per a les universitats; com també ho és, per a les agències, fer la feina d’avaluació en aquestes condicions. Cal esperar que l’aplicació informàtica funcioni realment bé quan s’implanti.
A aquesta situació, s’hi afegeix un seguit de temes que comencen a despuntar en el món de la qualitat universitària de manera irreversible, i que requeriran molta atenció i dedicació durant aquest curs acadèmic 2022-2023. N’esmentaré alguns: l’acreditació de les escoles de doctorat, assumptes relacionats amb l’acreditació de centres que es dediquen a la formació permanent en el sistema universitari, el desplegament de les microcredencials i la millora de les guies d’avaluació docent. El camí és irreversible i l’hem de recórrer de manera gradual i progressiva. En el món de la qualitat no hi ha dreceres.
I una tercera qüestió. Tot allò que la previsible aprovació de la LOSU ens pot portar de nou i que, per acabar de complicar el panorama, es desplegarà per reial decret i pot superposar-se als dos temes que he esmentat: el desplegament del RD 822 i les qüestions que són clau en el futur immediat.
Davant la previsible combinació dels efectes d’aquests tres grans temes, crec sincerament que cal treballar col·lectivament agències, Administració i universitats per fer front a les dificultats que es presentin, a fi que el camí sigui més planer.
Com deia el títol d’un altre dels llibres de Sempé, Rien n’est simple. Res no és senzill, certament, però sempre podem fer-ho més fàcil.