Els models d’assegurament de la qualitat a escala europea es fonamenten, generalment, en l’acreditació ex post i gairebé no hi ha exemples de models com el nostre, que preveu l’avaluació ex ante o verificació de les titulacions com a pas previ a la implantació. En aquest context, el Marc per a la verificació, el seguiment, la modificació i l’acreditació de les titulacions universitàries (VSMA), dissenyat el 2016 per l’Agència, ja proposava fer servir referents per facilitar el disseny de nous programes formatius i disminuir la intensitat o els esforços que posem en la verificació inicial de títols com una estratègia per alinear-nos amb els models europeus.
Seguint aquesta línia, AQU Catalunya ha iniciat un procés de reflexió, amb la participació de les universitats, entre altres grups d’interès, per al desenvolupament d’un nou Marc d’avaluació, que preveu i reforça l’ús dels referents en el disseny de noves titulacions o en el seu procés d’adaptació al nou marc normatiu.
Dins del nou Marc, els referents poden tenir un paper destacat com a eines per ajudar a avançar cap a un futur en què les universitats del nostre sistema puguin portar a terme el seu procés de verificació de la manera més independent i autònoma possible. Mentre s’arriba a aquest punt, actualment, els referents poden orientar les institucions universitàries en el disseny i el desplegament dels plans d’estudis i les comissions d’avaluació en els processos d’avaluació.
Hem de tenir present també l’aprovació del Reial decret 822/2021, que incorpora com a element de canvi la definició del perfil d’aprenentatge dels títols formulat en resultats d’aprenentatge, en substitució de les competències, i obliga a adaptar els plans d’estudis al nou model. Sembla, doncs, el moment oportú per desenvolupar, des de l’Agència, eines per donar suport a les universitats en aquest trànsit, un objectiu que persegueixen els referents, així com els documents de la col·lecció «Focus: eines per a la qualitat universitària». Pel que fa als referents, la voluntat de l’Agència és impulsar-los per a titulacions de tots els àmbits de coneixement.
En aquests referents els resultats d’aprenentatge es defineixen des de la perspectiva de l’estudiantat, en termes de coneixements, habilitats i competències, i són declaracions del que s’espera que l’estudiant conegui, entengui o pugui demostrar al final d’un període d’aprenentatge
Un dels reptes que cal entomar en aquest procés d’adaptació són les titulacions vinculades a professions regulades, subjectes al compliment de directives europees i/o d’ordres ministerials, en què es defineixen els perfils de les titulacions a través d’objectius i competències i que han d’assegurar el compliment de les normatives en el seu disseny. A la vegada, cal no oblidar que pot ser una bona oportunitat per actualitzar els perfils formatius de les titulacions tenint en compte els desenvolupaments acadèmics i científics i les necessitats socials del moment. Per aquest motiu, l’Agència ha desenvolupat durant el 2023 dos referents vinculats a professions regulades, un de l’àmbit de Ciències de la Salut i un de l’àmbit d’Enginyeria i Arquitectura.
Per a l’àmbit de Ciències de la Salut, s’ha elaborat el referent del grau en Infermeria, considerant tant l’ordre CIN com la directiva europea que la regula, però també els nous reptes sanitaris i les seves implicacions en la formació dels futurs professionals de la infermeria. El document resultant i el grup de treball que el va definir es poden consultar en l’enllaç següent: Referent en Infermeria.
Per a l’àmbit d’Enginyeria i Arquitectura, s’ha desenvolupat un referent que abasta un volum important de titulacions: el referent per a les enginyeries industrials i, en concret, per a les titulacions que habiliten les professions regulades d’enginyer tècnic o enginyera tècnica industrial i d’enginyer o enginyera industrial, així com per al grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials. El document resultant i el grup de treball que el va definir es poden consultar en l’enllaç següent: Referent en Enginyeria Industrial.
En aquests referents els resultats d’aprenentatge es defineixen des de la perspectiva de l’estudiantat, en termes de coneixements, habilitats i competències, i són declaracions del que s’espera que l’estudiant conegui, entengui o pugui demostrar al final d’un període d’aprenentatge. Alhora, els resultats d’aprenentatge han de permetre estructurar coherentment el currículum, alineant objectius formatius, resultats d’aprenentatge, continguts, estratègies d’ensenyament i avaluació, i a la vegada han d’aportar claredat, precisió i transparència en el disseny del currículum, la pràctica docent i l’avaluació.
Finalment, cal recordar que els referents no són, en cap cas, documents preceptius, sinó que tenen com a objectiu principal orientar i facilitar a les institucions universitàries el disseny dels programes formatius.
Des de l’Agència, el treball de reflexió dut a terme en el marc de l’elaboració dels referents ha estat minuciós alhora que satisfactori, i pensem que contribuirà a garantir i facilitar els processos d’avaluació ex ante de les titulacions. Esperem, doncs, que siguin d’utilitat per a les universitats en el procés de disseny i millora contínua dels seus programes formatius.