L’acreditació de professorat prèvia a un contracte com a professor/a universitari/ària va ser una de les mesures més destacades tant de la Llei d’universitats de Catalunya (LUC) de l’any 2003 com de la Llei orgànica d’universitats de l’any 2001. Així, durant més de vint anys AQU Catalunya i la Comissió d’Avaluació de la Recerca (CAR) han fet més de 20.000 acreditacions positives de les diferents figures de professorat lector, acreditacions de recerca i de recerca avançada. Com el seu nom indica, l’èmfasi d’aquestes acreditacions s’ha posat, especialment a Catalunya, en la recerca, la qual cosa explica, entre altres motius, el reforçament de la capacitat investigadora del sistema universitari català.
De manera molt resumida, convé recordar que l’acreditació és un procés simple: a partir de la revisió, sobre el paper, del currículum de la persona candidata, un agent extern sense interessos directes en la contractació, com l’Agència, acredita que aquella persona candidata reuneix uns requisits mínims per poder, posteriorment, optar a una plaça. Des del seu origen, aquest model no ha estat exempt de debat perquè, per exemple, en altres contextos són les mateixes universitats les que contracten el nou professorat, sense la intervenció d’un agent extern com una agència d’acreditació.
Amb l’anunci, l’any 2021, que el ministeri d’Universitats estava preparant una nova normativa universitària, va planar la possibilitat de poder eliminar el requisit de les acreditacions prèvies a l’hora de contractar nou professorat i acostar-nos a models en què la responsabilitat de la contractació recau exclusivament sobre les universitats. Ara bé, la realitat és que la Llei orgànica del sistema universitari (LOSU) manté el requisit de l’acreditació prèvia, tant per a la via del professorat funcionari com per a la via laboral amb la nova categoria de professor/a permanent laboral (PPL), que substitueix les anteriors figures contractuals.
Tanmateix, durant tots aquests anys d’activitat hi ha hagut importants transformacions i debats sobre la manera d’avaluar la recerca. Així, iniciatives com ara la Declaració de San Francisco sobre l’Avaluació de la Recerca (DORA), el Manifest de Leiden o l’Acord sobre la Reforma de l’Avaluació de la Recerca, a les quals l’Agència i la CAR s’han adherit, han estat elements inspiradors de la LOSU. Per tant, si bé es mantenen els processos d’acreditació prèvia, cal que incorporin canvis substancials.
L'èmfasi de les acreditacions de professorat s’ha posat, especialment a Catalunya, en la recerca, la qual cosa explica, entre altres motius, el reforçament de la capacitat investigadora del sistema universitari català
Així doncs, més enllà de l’activitat de recerca del professorat, es destaca la necessitat d’incorporar a l’avaluació la resta de la seva activitat i les experiències prèvies, com ara la transferència de coneixement, l’experiència professional i, particularment, la docència.
Quins són, doncs, els canvis més destacats que comporta la nova normativa d’acreditació de professorat?
En primer lloc, la LOSU fa èmfasi en el relleu generacional i l’estabilització del professorat universitari i manté els requisits d’acreditació prèvia, tant per als cossos docents —personal docent i investigador (PDI) funcionari— com per al PDI contractat. Ara bé, desapareix la necessitat d’una acreditació inicial. Les universitats poden contractar directament joves doctors i doctores. Per aquesta raó, l’any 2024 AQU Catalunya ja no emet informes previs de professorat lector.
En segon lloc, se substitueix l’antiga figura de professor/a contractat/ada doctor/a —PCD, que a Catalunya es concretava en professor/a agregat/ada i catedràtic/a— per la figura de PPL. Aquesta figura pot tenir els nivells equivalents al PDI funcionari —professor/a titular d’universitat (PTU) i catedràtic/a (CU). A Catalunya aquestes figures es continuen denominant professor/a agregat/ada i catedràtic/a.
En tercer lloc, es modifica sensiblement el procediment d’acreditació prèvia. Així, s’estableix que el procediment per a l’acreditació tant del PDI funcionari com del professorat contractat (art. 69.2) ha de garantir una avaluació tant qualitativa com quantitativa dels mèrits docents i de recerca i de transferència del coneixement, amb una àmplia gamma d’indicadors de rellevància científica i impacte social. D’altra banda, el mateix article assenyala que cal una avaluació basada en l’especificitat de l’àrea o l’àmbit de coneixement, tenint en compte, entre altres criteris, l’experiència professional, la rellevància local, el pluralisme lingüístic i l’accés obert a dades i publicacions científiques.
Pel que fa al pluralisme lingüístic, val la pena comentar els treballs que des de l’any 2022 l’Agència ha dut a terme en el context del Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca de Catalunya que impulsa el Govern de la Generalitat i que s’ha traduït en diferents aportacions que ajuden a fer visible la importància d’atendre i valorar adequadament la recerca de qualitat amb independència de la llengua en què es publica.
Finalment, també és important tenir present que els criteris d’acreditació del PPL han de respondre, entre d’altres, a l’adequació dels mèrits requerits a la durada de l’etapa inicial de la carrera acadèmica. És a dir, es demana de manera explícita que una persona que s’acaba de doctorar i comença la seva carrera amb la figura d’ajudant pugui estar en condicions d’assolir l’acreditació de PPL al cap de sis anys.
Com es pot comprovar, la LOSU ha modificat substancialment els plantejaments que fa més de vint anys plantejava la LUC, la qual cosa comporta un canvi d’època pel que fa a l’activitat de la Comissió d’Avaluació de la Recerca. Tanmateix, els principis que han guiat l’actuació de la Comissió, tant l’aposta per la qualitat de la recerca, tenint en compte el context i les especificitats de cada camp de coneixement de les persones avaluades, com la participació de persones expertes en les tasques d’avaluació, seguiran estant presents en aquesta nova etapa.
Per acabar, una pregunta —potser utòpica— que sovint em plantejo: arribarà el dia en què ja no caldrà fer acreditacions prèvies de professorat perquè haurem assolit un estadi de més maduresa en la gestió dels recursos humans?