Aquesta enquesta, que es va dur a terme el 2018, es va adaptar a les particularitats de quinze sectors diferents que, a més, tenien associades titulacions universitàries concretes. La finalitat del projecte és contribuir a la millora de les titulacions universitàries, proporcionant més evidències sobre el seu funcionament i permetent, així, fer un millor diagnòstic i un pla de millora de les titulacions.
Un dels sectors clau del projecte és el de l’educació. Es va enviar l’enquesta als 2.960 centres educatius de Catalunya que imparteixen educació infantil, primària i/o secundària, per tal que valoressin la formació i les competències de mestres i de professorat de secundària titulats recentment que havien contractat. Es va obtenir una mostra de 246, que correspon a una taxa de resposta del 8%.
Els resultats més significatius de l’enquesta són els següents:
- Competències transversals de mestres i professorat (taula 1): prop de la meitat dels centres identifiquen un dèficit en la competència de resolució de problemes i presa de decisions i en la de formació pràctica (comú amb altres sectors analitzats). També assenyalen mancances en la creativitat, el treball en equip i la responsabilitat en el treball.
Taula 1. Competències transversals que s’haurien de millorar en la formació universitària de mestres i professorat de secundària
| Percentatge |
---|
Habilitats numèriques | 3 % |
Documentació | 9 % |
Formació teòrica | 10 % |
Expressió oral | 11 % |
Expressió escrita | 15 % |
Habilitats de negociació | 16 % |
Lideratge | 20 % |
Ús de les eines d’informàtica més habituals | 21 % |
Idiomes | 22 % |
Capacitat d’aprenentatge i autoaprenentatge | 26 % |
Treball autònom | 30 % |
Responsabilitat en el treball | 41 % |
Treball en equip | 45 % |
Capacitat de generar noves idees i solucions | 47 % |
Formació pràctica | 48 % |
Resolució de problemes i presa de decisions | 53 % |
- Competències específiques de mestres (taula 2): gairebé 7 de cada 10 centres consideren que hi ha un dèficit en la capacitat per gestionar l’aula. També identifiquen mancances en altres competències, com ara la detecció i actuació en situacions de dificultats (47%), el disseny i avaluació de processos d’ensenyament-aprenentatge (43%), la innovació pedagògica i recerca educativa (43%), la conducció d’entrevistes amb famílies (39%) i l’equilibri personal (34%).
Taula 2. Competències específiques que s’haurien de millorar en els graus de Mestre d'Educació Infantil i d’Educació Primària
| Percentatge |
---|
Llengua castellana | 3,4 % |
Ciències socials i de la natura | 6,1 % |
Música, plàstica i educació física | 6,8 % |
Capacitat de generar confiança | 10,8 % |
5Ciències i tecnologia | 12,8 % |
Llengua estrangera | 15,5 % |
Habilitat per treballar amb eines informàtiques específiques de l’activitat docent | 15,5 % |
Matemàtiques | 16,2 % |
Llengua catalana | 19,6 % |
Compromís de promoure valors i respecte entre l’alumnat | 30,4 % |
Equilibri personal (gestió de l’estrès, capacitat de gestió del temps, autocontrol i gestió de les pròpies emocions, etc.) | 33,8 % |
Conducció d’entrevistes amb famílies | 39,2 % |
Innovació pedagògica i recerca educativa | 42,6 % |
Disseny i avaluació de processos d’ensenyament-aprenentatge | 43,2 % |
Detecció i actuació en situacions de dificultats (d’aprenentatge, sociofamiliars...) | 46,6 % |
Capacitat per gestionar l’aula | 67,6 % |
- Competències específiques del professorat de secundària (taula 3): gairebé 9 de cada 10 centres coincideixen en la necessitat de millorar la capacitat per gestionar l’aula. També identifiquen un dèficit en coneixements psicopedagògics bàsics (68%), equilibri personal (55%), detecció i actuació en situacions de dificultats (41%) i compromís de promoure valors i respecte entre l’alumnat (37%).
Taula 3. Competències específiques que s’haurien de millorar en el màster de Formació del Professorat de Secundària
| Percentatge |
---|
Habilitat per treballar amb eines informàtiques específiques de l’activitat docent | 2,7 % |
Capacitat per generar confiança | 17,3 % |
Innovació pedagògica i recerca educativa | 25,3 % |
Disseny i avaluació de processos d’ensenyament-aprenentatge | 28,0 % |
Coneixement per tal d’impartir altres matèries relacionades amb l’àmbit de coneixement (titulació, disciplina) | 30,7 % |
Conducció d’entrevistes amb famílies | 30,7 % |
Compromís de promoure valors i respecte entre l’alumnat | 37,3 % |
Detecció i actuació en situacions de dificultats (d’aprenentatge, sociofamiliars...) | 41,3 % |
Equilibri personal (gestió de l’estrès, capacitat de gestió del temps, autocontrol i gestió de les pròpies emocions, etc.) | 54,7 % |
Coneixements psicopedagògics bàsics (desenvolupament psicològic de l’alumnat, motivació, etc.) | 68,0 % |
Capacitat per gestionar l’aula | 86,7 % |
- Competències i especialitats que adquiriran més importància en el futur (figura 1): els centres d’educació infantil i primària destaquen les competències relacionades amb les noves tecnologies i els idiomes, mentre que segons els centres de secundària prendran importància les habilitats emocionals i el treball en equip. Pel que fa a les especialitats del futur, hi ha un consens amb els idiomes i les àrees STEM, encara que per als mestres també destaquen les noves tecnologies i l’atenció a la diversitat i per al professorat de secundària, l’orientació educativa.
Figura 1. Competències i especialitats que adquiriran més importància en el futur
- Satisfacció dels centres educatius: la satisfacció dels centres amb les competències de mestres i professorat de secundària és de 6,6 i 6,5, respectivament, valoracions més baixes que les que es troben en altres sectors.