La iniciativa de les universitats europees i el cas de Charm European University
Per a qui no conegui la iniciativa de la Comissió Europea, recomano un vídeo curt però força descriptiu dels seus trets fonamentals: European Universities Initiative.
Publicació trimestral d'AQU Catalunya
Per a qui no conegui la iniciativa de la Comissió Europea, recomano un vídeo curt però força descriptiu dels seus trets fonamentals: European Universities Initiative.
El model d’universitat europea que estem desenvolupant a CHARM European University1, diferent del d’altres aliances, consisteix en una primera fase de creació de totes les peces d’aquesta aliança des de zero, dissenyades específicament per assolir els objectius i encoratjar la innovació: el model de governança, el model curricular, les estratègies docents, la mobilitat integrada al currículum, la inclusió, etc. La segona fase és el test, la prova de concepte del model per acabar d’afinar-lo i poder, a partir d’aquí, oferir altres programes de grau, màster i doctorat.
En aquest projecte apassionant ─quantes ocasions hi ha de crear una universitat innovadora des de zero amb cinc universitats de primer nivell de cinc països diferents?─ estem a mig camí d’assolir el repte: implementar el màster pilot (Master in Global Challenges for Sustainability). La posada en marxa d’aquest màster pilot ha estat (de fet, està sent) un veritable repte (ja ens agrada, som Challenge-driven) per moltes raons, una de tantes, la seva verificació.
Dissenyar programes realment conjunts, és a dir, intentar aconseguir un disseny acadèmic conjunt i complir les legislacions i normatives de cadascun dels països i universitats, s’ha evidenciat com una cosa impossible. Dissenyar un programa innovador no compleix ni tan sols la normativa d’un únic país. A llarg termini, la Comissió i els estats membres hauran de treballar per oferir un context diferent si volen que aquestes aliances prosperin. A curt termini, hem codissenyat un procés amb les agències de qualitat (inclosa ENQA com a observadora) i els governs dels països implicats per demanar flexibilitat i ajuda per superar els obstacles. La seva recomanació era utilitzar l’European Approach, per aconseguir la verificació dins del termini del projecte i per no haver de fer cinc vegades el procés de verificació (una per cada país).
L’European Approach permet fer una única avaluació (per part d’una agència registrada a EQAR) sempre que hi participi almenys un expert d’un altre dels països implicats, i seguint un protocol i uns apartats preestablerts que no inclouen el compliment de les normatives nacionals, sinó els estàndards de qualitat europeus. Així, aquesta avaluació és reconeguda per les altres agències i el programa passa a ser inscrit en els registres nacionals corresponents. Aquesta és la teoria, però a la pràctica els països revisen si el programa s’ajusta a les normatives nacionals.
Com comentava abans, això és impossible i, en el nostre cas, almenys dos països (entre els quals el nostre) estan canviant les legislacions per flexibilitzar i fer més viables els programes interuniversitaris internacionals. En el cas de CHARM-EU, hem disposat d’un comitè excepcional compost per set experts, de diverses disciplines però també experts en transdisciplinarietat, estudiants i empresaris. L’objectiu de tenir experts de tots els països ens ha ajudat a generar confiança en el procés.
El que ha estat més interessant i clau ha estat la feina conjunta amb les agències de qualitat dels cinc països, amb cultures diferents i legislacions diferents (ens hem emportat sorpreses de com de diferents poden ser en algunes coses que semblen bàsiques). Vam partir d’una posició de cert escepticisme, però de seguida les agències es van engrescar amb la idea d’innovar també en els procediments. AQU Catalunya, amb la col·laboració d’ANECA, ha jugat un paper clau de lideratge de les agències. En el cas d’Hongria i Espanya, ens ha ajudat a impulsar un canvi en la legislació que permetés utilitzar l’European Approach com a sistema de verificació i d’acreditació dels títols.
Encara estem en el procés i ara és el moment de la veritat: veure si aquest programa quedarà inscrit oficialment i si podem posar en marxa el màster pilot com a prova de concepte del nostre model. En aquest moment, només deu títols han estat verificats per aquesta via els últims cinc anys. Serà el primer títol complet que surt de la iniciativa de les European Universities, i els ulls d’altres aliances i els de la Comissió Europea estan posats a veure si aconseguim superar les barreres actuals que limiten els programes conjunts. Passi el que passi, hem après molt pel camí.
[1] CHARM-EU (Challenge-driven, Accessible, Research-based, Mobile European University), coordinat per la Universitat de Barcelona (UB) i en què participen el Trinity College de Dublín (TCD), la Universitat d’Utrecht (UU), la Universitat Loránd Eötvös de Budapest (ELTE) i la Universitat de Montpeller (UM).