Els reptes identificats en els processos de l’avaluació externa en cap cas no poden ser un obstacle, entre altres motius, en la promoció i la implantació de títols conjunts (joint degrees), ja que aquests títols són un distintiu propi de l’Espai europeu d’educació superior (EEES). Concretament, l’objectiu dels joint degrees és millorar la mobilitat de l’alumnat i del personal de les universitats, facilitar l’aprenentatge mutu i les oportunitats de cooperació, i crear programes d’excel·lència. A més, ofereixen una experiència d’aprenentatge europea genuïna a l’alumnat i també representen la “unitat” en la concessió del títol.
L’any 2015, els i les ministres d’educació superior van aprovar l’anomenat European Approach (EA) a la conferència de Yerevan, amb l’objectiu de simplificar els processos d’avaluació externa dels títols conjunts. Aquesta estratègia se centra en l’establiment d’estàndards que es basen en les eines establertes en l’EEES, sense tenir en compte l’aplicació de criteris nacionals addicionals, i a facilitar enfocaments integrats per a l’assegurament de la qualitat que reflecteixin el seu caràcter conjunt.
AQU Catalunya està fermament compromesa amb els principis d’assegurament de la qualitat establerts en l’EEES i, en conseqüència, duu a terme avaluacions d’acord amb l’EA i reconeix avaluacions d’altres agències registrades a l’EQAR. AQU Catalunya ha aprovat el procediment vinculat a l’EA (descrit breument en seccions posteriors d’aquest article) i, a hores d’ara, ja ha aplicat aquesta metodologia en dos escenaris: la verificació d’un títol conjunt implantat en dues universitats diferents i la verificació d’un títol en el marc de l’European Universities Initiative. Actualment, l’Agència encara no ha aplicat l’EA en cap procés d’acreditació de titulacions.
Què és l’EA?
L’European Approach (EA) s’ha desenvolupat amb l’objectiu de simplificar els processos d’avaluació externa dels programes internacionals en què participa com a mínim més d’un país de l’EEES. Aquest procediment és aplicable:
- Si alguna de les universitats implicades necessita una avaluació externa de la titulació.
- En els contextos en què es permet que els centres autoacreditin les seves titulacions (self-accrediting status). En aquest cas, l’EA pot ser una eina útil en els processos interns d’assegurament de la qualitat.
- En el cas de programes oferts conjuntament amb institucions de fora de l’EEES. En aquest supòsit, caldria validar si les autoritats nacionals d’aquests països acceptarien aquest enfocament i si reconeixerien la decisió d’una agència registrada a l’EQAR.
A quants títols seria aplicable?
En total, el 14% dels títols del sistema universitari català (SUC) són interuniversitaris, dels quals el 20% són internacionals. Els títols interuniversitaris són més propis dels màsters i els doctorats.
Taula 1. Anàlisi dels títols del SUC als quals seria aplicable l’European Approach
Cicle | Nombre títols | Nombre títols interuniversitaris | Nombre títols internacionals | % títols interuniversitaris | % internacionals/ interuniversitaris |
---|
Graus | 540 | 15 | 0 | 2,8% | 0,0% |
Màsters | 630 | 124 | 30 | 19,7% | 24,2% |
Doctorats | 252 | 58 | 10 | 23,0% | 17,2% |
Total | 1.422 | 197 | 40 | 13,9% | 20,3% |
Si bé el nombre de joint degrees pot semblar petit, cal pensar que de mitjana a cada títol interuniversitari hi participen 6 o 7 institucions, amb un rang que oscil·la entre 3 i 14 universitats participants. En realitat, aquests 40 títols internacionals corresponen a 242 títols. Una avaluació conjunta permet, doncs, un estalvi important de recursos; però no només això, sinó que també incrementa la validesa de l’avaluació, perquè es pren en consideració la seva característica fonamental.
En què consisteix?
L’European Approach (EA) conté tres seccions: a la primera s’estableix a qui seria aplicable, a la segona es descriuen els nou estàndards d’avaluació, i a la tercera es descriu el procediment d’avaluació externa.
Pel que fa al procediment d’avaluació externa, les úniques diferències que hi ha respecte dels procediments d’AQU Catalunya són les següents:
- Tots els processos d’avaluació requereixen visita externa, tant si es tracta de processos de verificació com d’acreditació.
- El comitè extern ha d’incloure com a mínim un membre expert d’un dels altres països on s’imparteix el programa formatiu. Globalment, es recomana que el comitè extern tingui coneixement del funcionament dels sistemes d’educació superior de tots els països on s’imparteix el programa.
- És altament recomanable que hi hagi cooperació de les agències de qualitat dels diferents països implicats, a fi d’assegurar que no hi hagi problemes amb el reconeixement oficial de les titulacions.
- La validesa de l’EA és, per a tots els títols, de sis anys.
Quins són els estàndards de l’EA i quina és la correspondència amb els estàndards d’avaluació d’AQU Catalunya?
La taula 2 mostra la correspondència entre els nou estàndards de l’EA i els estàndards d’avaluació d’AQU Catalunya per als processos de verificació i d’acreditació, d’acord amb el document Conditions for the recognition by AQU Catalunya of joint programmes accreditations using the European Approach framework.
Taula 2. Estàndards i subestàndards de l’European Approach i la seva correspondència amb els estàndards de les guies de verificació i d’acreditació d’AQU Catalunya
European Approach | AQU ex-ante Accreditation | AQU ex-post Accreditation |
1 Eligibility | 1 Program description | — |
— | 2 Justification | — |
2 Learning Outcomes | 3 Knowledge, skills and competences | 1 Quality of the study programme 6 Quality of programme learning outcomes |
4 Admission and Recognition 6 Student Support | 4 Student admission and selection | 1 Quality of the study programme |
2 Learning Outcomes 3 Study Programme 5 Learning, Teaching and Assessment | 5 Study Programme | 1 Quality of the study programme |
7.1 Resources: staff | 6 Academic Staff | 4 Suitability of teaching staff for the study programme |
6 Student support 7.2 Resources: facilities | 7 Material resources and services | 5 Effectiveness of learning support systems |
— | 8 Expected results | — |
9 Quality assurance | 9 Quality assurance system | 3 Efficacy of the programme’s internal quality assurance system |
8 Transparency and Documentation | — | 2 Relevance of the public information |
2 Learning Outcomes 5 Learning, Teaching and Assessment | — | 6 Quality of programme learning outcomes |
Quin és el procediment a seguir per fer una avaluació d’acord amb l’EA?
La sol·licitud ha de venir de la universitat coordinadora pels canals habituals. En el moment de planificar els títols a avaluar, s’ha de definir que es vol que l’avaluació segueixi el procediment de l’EA.
S’aplicarà la metodologia de la Guia i el Template d’avaluació externa.
Com funciona si el procés el lidera una altra agència registrada a l’EQAR?
AQU Catalunya, al document Conditions for the recognition by AQU Catalunya of joint programmes accreditations using the European Approach framework, ha establert les condicions per les quals reconeixerà automàticament les acreditacions o verificacions (acreditació ex ante) dutes a terme per universitats no catalanes coordinadores de joint programmes.
AQU Catalunya només reconeixerà aquelles avaluacions fetes d’acord amb l’EA per agències registrades a l’EQAR. En el cas que es tracti d’agències o d’institucions, caldrà signar un acord per tal que l’avaluació duta a terme sigui reconeguda per AQU Catalunya.
Altres recursos
Documents de suport del projecte ImpEA:
Informació de l'EQAR sobre l’EA:
Per a qualsevol dubte, escriviu a internacional@aqu.cat.