Arreu del món, hi ha un interès creixent perquè les institucions d'educació superior retin comptes sobre els resultats d'aprenentatge del seu estudiantat: definició dels resultats esperats i el seu assoliment. Aquesta demanda s'ha fet més necessària els darrers anys, amb l'aparició de nous proveïdors d'educació superior —en molts casos, transnacionals—, de noves estructures educatives —formació dual, MOOC, microcredencials, etc— i, especialment com a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19, amb la consolidació definitiva de les modalitats d'ensenyament híbrides i virtuals. Els resultats d'aprenentatge han estat un dels elements fonamentals de l'anomenat procés de Bolonya, i han aparegut repetidament en els documents relacionats amb l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) i en diversos comunicats ministerials (Bologna Follow Up Group, «European Higher Education Area and Bologna Process», Ministerial Declarations and Communiqués).
Els resultats d'aprenentatge són declaracions del que s'espera que l'estudiant conegui, entengui i/o pugui demostrar al final d'un període d'aprenentatge.
Normalment es defineixen en termes d'una combinació de coneixements, habilitats i competències. Els resultats d'aprenentatge han de ser específics sobre el que s'espera de l'estudiant, i evitar generalitats; han de ser observables i avaluables; han de ser assolibles per l'estudiantat en el temps que duri la matèria o la titulació i limitats a la seva durada; i han de ser rellevants i pertinents per a la matèria o titulació. A més, és imprescindible que siguin inclusius, perquè tot l'estudiantat tingui la mateixa oportunitat de reeixir, i han de ser públics i coneguts per l'estudiant a l'inici dels seus estudis.
Els resultats d'aprenentatge no tan sols s'empren per establir allò que l'estudiant coneixerà i sabrà fer en acabar un període formatiu (matèria o titulació), també són els components bàsics dels marcs de qualificacions, els marcs de referència disciplinaris (benchmarks) i els criteris d'avaluació. A l'hora d'establir els resultats d'aprenentatge de la titulació, cal prendre primer com a referència els marcs de qualificacions i de referència disciplinaris, atès que defineixen el nivell en què s'ha de situar la titulació. Els resultats d'aprenentatge de la titulació haurien d'estar a la ratlla dels 25, perquè sigui factible la certificació de tots els resultats. A continuació es podran establir els resultats d'aprenentatge corresponents a les matèries i/o assignatures que compondran el pla d'estudis.
L'explicitació dels resultats d'aprenentatge d'una titulació i les matèries que la componen té diversos avantatges. A l'estudiantat li dona una idea clara del que coneixerà i sabrà fer al final dels seus estudis i matèries, i el pot ajudar a triar assignatures, a centrar-se en el que serà rellevant per reduir estrès i pèrdues de temps, a facilitar l'aprenentatge autònom, etc. Al professorat l'ajuda a planificar les matèries, les activitats formatives i d'avaluació tot seleccionant les estratègies més adequades a l'assignatura, a valorar l'efectivitat de l'aprenentatge i la metodologia docent seguida, etc. A les titulacions els ajuda a explicitar el que els seus graduats i graduades coneixeran i sabran fer i, per tant, els ajuda a superar processos d'avaluació per part d'agències de qualitat si s'evidencia l'adquisició dels resultats d'aprenentatge pretesos i s'han complert els objectius formatius, a retre comptes a la societat sobre l'eficàcia de la seva formació i la tipologia d'estudiants que han format, etc.
Els objectius de formació i el perfil de graduació són els altres dos components que acompanyen els resultats d'aprenentatge per definir el perfil formatiu de les titulacions universitàries.
Els objectius de formació s'escriuen en funció de la intenció docent i descriuen el que el professorat pretén cobrir a la seva matèria/assignatura o el que la titulació pretén impartir per a la formació de l'estudiant.
Per tant, els objectius es redacten des de la perspectiva del professorat i/o del programa d'estudis, i descriuen el procés d'ensenyament i la gestió de l'aprenentatge. Els objectius solen estar sota el control directe del professorat o del programa d'estudis, atès que són els que els estableixen i desenvolupen.
El professorat està completament familiaritzat amb els objectius formatius i la seva redacció, ja que ha estat la forma comuna d'indicar les fites formatives a les seves matèries/assignatures i titulacions. El repte serà, per tant, no desenvolupar els resultats d'aprenentatge previstos com a objectius formatius.
El perfil de graduació (entesa com l'obtenció d'un títol de grau, màster o doctorat) és una declaració sobre les característiques generals que s'espera que tingui una persona que obtingui un determinat títol. Solen ser descripcions, no llistes, i no acostumen a ocupar més d'un paràgraf.
La nova configuració de les titulacions del sistema universitari català, per mitjà dels seus objectius formatius, resultats d'aprenentatge i perfil de graduació, és una oportunitat perquè puguin fer encara més evident a la societat la qualitat de la seva formació i les característiques dels seus graduats i graduades. El canvi comença ara amb la verificació de les titulacions que s'hauran d'implantar el proper curs 2023-2024 i que, a curt termini, es farà extensiu a tot el sistema.