AQU Catalunya va publicar el gener del 2011 la Guia per a l’elaboració i la verificació de les propostes de titulacions universitàries de grau i màster, una guia que al llarg de tot aquest temps s’ha anat revisant i actualitzant, i de la qual fins ara s’han fet sis edicions.
Fa uns mesos, la publicació del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat, ha comportat canvis importants en el procés de verificació, que afecten tant les universitats, que han d’elaborar i aprovar els plans d’estudis d’acord amb la normativa vigent, com les comissions d’avaluació d’AQU Catalunya, que han d’adaptar els seus criteris d’avaluació a aquesta normativa. La modificació de l’estructura de les memòries de verificació de les titulacions, així com d’alguns dels criteris considerats fins ara, ha dut l’Agència a elaborar una Guia per a l’elaboració, la verificació i la modificació de titulacions universitàries de grau i màster totalment nova.
Es tracta d’una guia nova, però que no parteix de zero, ja que per elaborar-la s’han tingut en compte un seguit de referents, principalment aquests:
La nova Guia es divideix en dos apartats principals. El primer apartat estructura les dimensions d’avaluació d’acord amb el model de memòria definit a l’annex II del Reial decret 822/2021 esmentat. Per a cada una de les vuit dimensions d’avaluació, es proporciona la informació següent:
- Estàndard o estàndards i subestàndards de qualitat que són aplicables a la dimensió, codificats segons el document Estàndards i criteris per a l’avaluació de graus i màsters universitaris.
- Criteris que es tindran en compte a l’hora d’avaluar el nivell d’assoliment de la dimensió.
- Informació necessària per emplenar la memòria d’acord amb el model proposat (format, extensió, requisits, etc.).
El segon apartat de la Guia proporciona informació sobre la tipologia de les modificacions dels plans d’estudis verificats anteriorment. En aquest sentit, es donen directrius sobre la naturalesa dels canvis que es poden introduir a les memòries fruit del seguiment i revisió dels plans d’estudis, per mitjà del procés de modificació.
La Guia inclou, a més a més, referències a documents marc i a materials metodològics d’acompanyament que desenvolupen amb més profunditat alguns dels aspectes rellevants de l’avaluació. En són un exemple el Marc català de qualificacions per a l’educació superior, el Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària o el primer document de la col·lecció “Focus”, El perfil de les titulacions, que es presenta en aquesta edició d’abril del butlletí.
Set mesos després de la publicació del Reial decret 822/2021, estem a punt per iniciar una nova convocatòria de verificació segons el nou marc normatiu i a través de la nova metodologia, ja aprovada.
És segur que durant els propers mesos caldrà seguir atents per mirar de resoldre els molts dubtes que encara hi ha sobre l’aplicació del nou ordenament. I, per damunt de tot, treballar perquè la metodologia esdevingui útil en la millora del disseny de les noves propostes de titulacions oficials de les universitats catalanes, l’objectiu final de tot aquest procés.