La nova normativa en matèria d’universitats i, concretament, el reial decret que organitza els ensenyaments universitaris suposa un canvi de paradigma quant a la definició del perfil formatiu dels títols. Introdueix en aquesta definició la identificació dels principals resultats d’aprenentatge que haurien d’assolir les persones que es graduen en els ensenyaments oficials de grau, màster i doctorat. Aquests resultats s’expressen com a coneixements, habilitats i competències.
La primera edició de la col·lecció focus tenia com a objectiu ajudar les universitats en aquestes definició. És evident, que el canvi de paradigma no s’acaba amb el simple canvi de la definició del perfil formatiu. Perquè tingui èxit ha de venir acompanyat d’estratègies formatives, d’avaluació i certificació que permetin a l’estudiant assolir els resultats d’aprenentatge i a les universitats donar fe que s’han assolit. El Focus 2 s’ha elaborat amb l’objectiu de proporcionar eines que siguin d’ajuda a les universitats per desenvolupar tots aquests processos.
La primera part del document se centra a descriure els diferents propòsits que té l’avaluació dels resultats d’aprenentatge i les seves característiques i elements principals. Perquè l’avaluació dels resultats d’aprenentatge sigui vàlida s’ha de donar una alineació operativa entre tots els elements dels procés d’ensenyament-aprenentatge. És a dir, hi ha d’haver coherència interna entre els resultats d’aprenentatge que es pretenen que assoleixi l’estudiant, el contingut, les metodologies i activitats docents i els mètodes i criteris d’avaluació. L’alineació de tots aquests aspectes ha de facilitar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
La part central del document aborda com dur a terme una implementació de l’avaluació a matèries i assignatures basada en criteris que sigui reeixida. El primer pas ha de ser la concreció dels objectius formatius i, tot seguit, l’elaboració dels resultats d’aprenentatge que s’espera que assoleixi l’estudiant. És en aquest punt quan el professorat podrà identificar els criteris d’avaluació que permetran evidenciar l’assoliment d’aquests resultats d’aprenentatge, punt clau perquè l’avaluació sigui vàlida. El desplegament de les activitats formatives i els continguts de les matèries i assignatures ha de donar resposta als resultats d’aprenentatge que s’han fixat. El mateix aplica a la determinació dels mètodes d’avaluació, entesos al document com les tasques que serviran per mesurar el grau d’assoliment dels resultats d’aprenentatge. En aquest sentit, l’establiment d’un sistema de rúbriques basades en els criteris d’avaluació que s’han establert poden ser de molta ajuda a l’hora de certificar o qualificar aquest assoliment.
El «Focus 2» introdueix un element essencial en tot el procés: la retroacció o feedback a l’estudiantat, afavoridor de l’aprenentatge i fonamental per assegurar un ensenyament centrat en l’estudiant. La retroacció també és un mecanisme de doble direcció perquè permet al professorat recollir els comentaris del seu estudiantat per millorar la definició dels resultats d’aprenentatge i millorar els mètodes docents i d’avaluació que s’han desplegat.
El document també tracta l’avaluació dels resultats d’aprenentatge a escala de titulació i la seva connexió amb l’assegurament de la qualitat. Obtenir informació sobre l’assoliment dels resultats d’aprenentatge de l’estudiantat és essencial per saber què funciona i què no, per identificar les debilitats del pla d’estudis i de l’estratègia formativa de la titulació i, en conseqüència, per millorar el rendiment de l’estudiantat[1]. A l’hora d’establir la planificació de l’avaluació dels resultats d’aprenentatge a escala del programa formatiu i la seva millora és convenient considerar els aspectes següents:
- La identificació dels resultats d’aprenentatge esperats a escala de programa.
- El mapatge dels mètodes d’avaluació al llarg del programa formatiu.
- La recollida i anàlisi dels resultats de l’avaluació.
- La revisió i millora del programa formatiu.
Perquè tot el que hem descrit fins ara tingui èxit és del tot necessari que la institució es doti d’una política d’avaluació que estigui alineada amb el nou paradigma de definició dels ensenyaments universitaris. El Focus 2 aporta idees que poden utilitzar les universitats en la definició d’aquesta política. S’aconsella un desplegament gradual i diferencia clarament entre titulacions de nova creació i les que ja estan implantades. Les primeres neixen ja sota el nou paradigma i tant la definició dels resultats d’aprenentatge com la seva avaluació es van desplegant gradualment des del seu inici. A les titulacions ja implantades cal ser més prudent. Si bé l’objectiu és que totes els programes formatius del Sistema universitari català s’adaptin a la nova definició del seu perfil formatiu cal fer-ho de forma que no tensionin innecessàriament les titulacions. Per això, és millor començar per poques matèries, en què hi hagi predisposició per part del professorat i abracin el major nombre possible d’estudiants. A partir de les primeres experiències es poden anar corregint el procediment i anar-lo estenent a la resta de matèries del títol. El professorat implicat en aquestes primeres experiències pot acompanyar la resta en el camí cap a la implantació plena.
Finalment, el document acaba amb una sèrie d’annexos que presenten eines que les universitats poden utilitzar en la implantació dels seus processos d’avaluació i un recull documental amb moltes més eines i documents teòrics i pràctics d’orientació en el procés de desplegament.
[1] George Kuh and Stanley Ikenberry, «More Than You Think, Less Than We Need» (National Institute for Learning Outcomes Assessment, octubre 2009).