L’actual Reial decret 640/2021, de 27 de juliol, de creació, reconeixement i autorització d’universitats i centres universitaris, i acreditació institucional de centres universitaris, recull i amplia el que establia el Reial decret 420/2015, i introdueix la possibilitat d’acreditar institucionalment les escoles de doctorat (o centres que imparteixen aquests programes). Els requisits que han de complir els centres universitaris, incloses les escoles de doctorat (o centres que imparteixen programes de doctorat), són haver renovat l’acreditació inicial d’almenys la meitat dels seus títols i disposar de la certificació de la implantació del sistema intern de garantia de la qualitat (SIGQ).
Tenint en compte que el sistema universitari català ha renovat l’acreditació del 95% dels seus programes de doctorat, és una oportunitat de màxim interès avançar cap a l’acreditació institucional dels centres responsables de la seva impartició. Disposar de l’acreditació institucional, a més de reconèixer la maduresa del model de gestió i d’assegurament de la qualitat dels centres, permet l’acreditació automàtica de les titulacions que s’hi imparteixen i reforça l’autonomia universitària.
La 'Guia per a la certificació de sistemes interns de garantia de la qualitat en centres d’educació superior'
La nova versió de la Guia (aprovada per la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes el 12 de juliol de 2023) incorpora la reflexió i els aprenentatges assolits des del 2015, any en què AQU Catalunya desplega el programa de certificació de la implantació de SIGQ. El nombre de centres d’educació superior del sistema universitari català que disposen de la certificació del seu SIGQ se situa a la ratlla del 25%, mentre que, de les dotze universitats públiques i privades, nou han superat el procés d’avaluació dels elements transversals.
L’experiència acumulada en l’ús de la metodologia al llarg dels darrers set anys ha estat el motor que ha impulsat la reflexió del grup de treball nomenat per AQU Catalunya per afrontar aquest nou repte. Alhora, ha contribuït també a millorar la definició de les dimensions, els estàndards i els criteris que permeten conèixer si el sistema de gestió d’un centre d’educació superior està efectivament implantat, es desenvolupa de manera adequada i, en definitiva, permet garantir la qualitat i la millora contínua dels programes formatius que s’hi ofereixen.
Qualsevol programa formatiu d’educació superior ha d’estar sota el control d’un sistema de gestió que, considerades les seves especificitats, es compon dels mateixos elements per garantir-ne la qualitat
Per exemple, la dimensió 1 (Política de qualitat i eficàcia del SIGQ) s’ha revisat amb l’objectiu de reforçar la importància de tots els aspectes clau que han d’impregnar de manera transversal el SIGQ, com ara la definició de la política d’assegurament de la qualitat i el seu desplegament en un pla estratègic, director o similar, la cadena de responsabilitats, el sistema de gestió documental, el sistema de gestió de la informació i els processos de revisió i millora contínua. En definitiva, una estructura que permeti i garanteixi una gestió eficaç del conjunt dels processos que integren el SIGQ. Una altra de les novetats és la consideració explícita en la dimensió 5 (Recursos i serveis d’aprenentatge) de la importància dels processos i procediments per a la gestió i el desenvolupament professional del personal a càrrec dels serveis de suport. Finalment, s’han revisat i homogeneïtzat les rúbriques d’avaluació de cada dimensió, a banda dels aspectes introductoris, els objectius, les condicions prèvies i el marc normatiu.
La nova versió de la Guia dona resposta a la normativa vigent, que amplia l’abast de la certificació als centres que imparteixen programes de doctorat, per mitjà de la incorporació de la dimensió 7 (R+D+I i transferència de coneixement), aplicable exclusivament als centres que ofereixen programes de doctorat. La Guia també inclou dins del seu abast els centres d’educació superior que imparteixen màsters de formació permanent. Addicionalment, els centres poden decidir incloure en l’abast del seu sistema de gestió altres programes formatius, com ara el diploma d’especialització, el diploma d’expert/a, les microcredencials, etc. En definitiva, qualsevol programa formatiu d’educació superior ha d’estar sota el control d’un sistema de gestió que, considerades les seves especificitats, es compon dels mateixos elements per garantir-ne la qualitat.
La Guia també fa referència als centres que ofereixen ensenyaments artístics superiors, malgrat que la legislació vigent actual no planteja l’obligatorietat de certificar la implantació dels seus SIGQ. En aquests casos, la certificació té caràcter voluntari.
Com és habitual en els processos de revisió i actualització metodològica, la proposta de guia ha passat, prèviament a la seva aprovació per part de la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes, per un procés de consulta dirigit als principals grups d’interès vinculats (vicerectorats responsables d’assegurament de la qualitat i unitats tècniques de les universitats públiques i privades del sistema universitari català).