Els nous criteris d’acreditació del professorat: de la teoria a la pràctica
La Comissió d'Avaluació de la Recerca treballa en l’adaptació dels criteris d’acreditació amb l’horitzó de poder emetre les noves acreditacions a partir de l’any 2025.

Publicació trimestral d'AQU Catalunya
La Comissió d'Avaluació de la Recerca treballa en l’adaptació dels criteris d’acreditació amb l’horitzó de poder emetre les noves acreditacions a partir de l’any 2025.
Han passat més de 20 anys des de l’aprovació de la Llei d’universitats de Catalunya (LUC). Llegint la presentació de la llei de l’aleshores conseller d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació, hom hi troba referències destacades a la política d’avaluació de la qualitat, la recuperació de la figura del professorat contractat estable i l’impuls a la recerca. Més endavant, al preàmbul, es destaca una premissa bàsica com és “l’excel·lència com a instrument indispensable de progrés en tots els àmbits de l’activitat universitària i, en particular, en la docència, en la recerca i en la transferència de tecnologia i de coneixements1”. Amb la LUC, la universitat esdevenia una institució central del sistema de recerca. Es definien els centres de recerca universitaris, amb un esment especial dels instituts universitaris, els parcs cientificotecnològics, etc.
Pel que fa a l’acreditació de professorat, l’Agència va posar en marxa el programa d’acreditació prèvia de professorat a través de la Comissió d’Avaluació de la Recerca. Així, durant més de 20 anys l’Agència i la Comissió d’Avaluació de la Recerca han emès més de 20.000 acreditacions positives en les diferents figures de professorat lector, acreditacions de recerca i de recerca avançada.
Podem concloure, doncs, que la LUC i l’esforç de moltes persones han permès reforçar la capacitat investigadora del sistema universitari català fins a situar-la en un nivell plenament competitiu a escala internacional.
Com ja explicàvem en un article anterior, i pel que fa al professorat, la nova legislació aprovada per part del govern de l’Estat, la Llei orgànica del sistema universitari (LOSU), manté el requisit de l’acreditació prèvia pel que fa al professorat. Ara bé, al preàmbul d’aquesta norma l’èmfasi es posa en les disfuncions en la configuració del professorat a causa de les baixes taxes de reposició, la precarització de part del professorat associat, interí substitut o visitant i l’envelliment de les plantilles universitàries. La LOSU té com a objectiu prioritari, i cito literalment del preàmbul, “l’eliminació de la precarietat en l’ocupació universitària i la implantació d’una carrera acadèmica estable i previsible”.
S’intueix, doncs, una reorientació dels objectius estratègics quan comparem els dos preàmbuls. Així, a banda de la dimensió investigadora, tret distintiu de la LUC, als nous criteris d’acreditació s’hi incorporen, amb la LOSU, altres dimensions com la transferència de coneixement, l’experiència professional i, especialment, la docència universitària.
La Comissió d’Avaluació de la Recerca va adoptar el compromís amb els nostres rectors i rectores de treballar per tal de poder elaborar una nova proposta de criteris d’acreditació adaptada a aquest nou temps. Des de l’aprovació de la LOSU, la CAR, a banda de mantenir la seva activitat ordinària, ha estat treballant en l’adaptació dels criteris d’acreditació amb l’horitzó de poder emetre les noves acreditacions a partir de l’any 2025. Aquest és el principal repte de la Comissió en aquests moments.
Per a l’elaboració de la nova proposta de criteris per al professorat contractat s’ha partit, a banda dels nous requeriments normatius i de les “bones pràctiques” d’avaluació que propugnen la San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA) i la Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA), de l’experiència prèvia de la CAR durant el desplegament de la LUC, en què l’aposta per la qualitat ha estat un leitmotiv recurrent. També s’han pres en consideració els criteris que ha establert l'Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) per al professorat funcionari, ja que la LOSU equipara la via funcionarial i la via contractual.
Cal assenyalar que el juny d’aquest any la CAR va aprovar els criteris generals d’acreditació i que, en el moment d’escriure aquest article, les diferents comissions específiques de la CAR estan debatent els respectius criteris específics que establiran els llindars associats a cadascuna de les principals dimensions d’avaluació. Posteriorment, l’Agència obrirà un espai de participació o de consulta pública per poder escoltar totes les veus i acabar d’elaborar els nous criteris d’acreditació de professorat. Així, si tot segueix el curs previst, la consulta es durà a terme durant el mes de setembre. Us convidem, des d’ara, a fer-hi aportacions.
Tot i que aquests criteris encara estan en fase d’elaboració i, per tant, són susceptibles de modificacions, hi ha un seguit d’elements comuns que val la pena comentar.
En primer lloc, el tractament conjunt de la dimensió docent a partir de les aportacions de la Comissió de Política Docent Universitària del Consell Interuniversitari de Catalunya. Així, s’han consensuat elements comuns com és la ponderació de la dimensió docent, la dedicació docent mínima necessària per poder demanar les acreditacions i, potser l’aspecte més rellevant, el reconeixement per part de la CAR de la “qualitat docent” a partir de les avaluacions fetes per les universitats catalanes que disposen de manuals d’avaluació docent certificats per AQU.
En segon lloc, la necessitat de superar cadascuna de les dues dimensions principals, “recerca i transferència” i “docència”, per separat, de manera que no hi pot haver compensacions. També cal destacar l’encaix de l’experiència professional en aquesta nova proposta. Així, per exemple, les comissions d’avaluació podran valorar aquesta experiència quan estigui relacionada amb l’especialitat científica. La valoració de l’experiència professional podrà ser reconeguda, la qual cosa ha de permetre un millor encaix d’aquells perfils acadèmics menys intensius en recerca però importants per al nostre sistema pel valor de la seva experiència professional.
En tercer lloc, es reserva per a l’acreditació de professorat catedràtic/a l’avaluació del “lideratge científic i de gestió”, de manera que aquesta dimensió no serà objecte d’avaluació a la figura inicial de professorat agregat.
El debat està obert i durant els pròxims mesos estarem receptius a les aportacions que ens arribin a través del procés de consulta pública. En qualsevol cas, des de l’Agència i la CAR confiem que aquesta nova proposta de criteris pugui contribuir a fer compatibles, d’una banda, aquella aspiració vers l’excel·lència en la docència i la recerca a què feia referència el preàmbul de la LUC i, de l’altra, les noves necessitats d’estabilització i de rejoveniment que la LOSU i identifica en matèria de professorat.
1 Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya