Cada dos o tres anys s’organitza una conferència dels i de les ministres d’educació superior dels països que formen part de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) per avaluar els avenços assolits dins l’EEES i decidir els nous passos que cal seguir. Els dies 29 i 30 de maig va tenir lloc la darrera d’aquestes conferències a Tirana (Albània), que ha aprovat un nou comunicat ministerial.
Durant els darrers 25 anys, gràcies a l’impuls dels governs, l’estudiantat, les institucions d’educació superior (IES) i el seu personal, s’ha anat desplegant amb èxit l’EEES. Les declaracions i comunicats ministerials han actuat com a full de ruta per al desplegament de l’EEES, i han incorporat les recomanacions i debats que s’han generat entre aquests grups i a la societat. En el Comunicat de Tirana del 2024, els i les ministres consideren que la col·laboració permanent entre els diferents agents és essencial perquè tothom tingui garantit l’accés a una educació superior de qualitat, atès que, davant dels reptes globals, l’educació superior és vital per promoure la democràcia i abordar les desigualtats. Les institucions d’educació superior contribueixen a fomentar la diversitat, el pensament crític i el diàleg pacífic.
Els i les ministres destaquen que, davant dels reptes globals, l’educació superior és vital per promoure la democràcia i abordar les desigualtats, i que contribueix a fomentar la diversitat, el pensament crític i el diàleg pacífic
Els i les ministres estan compromesos amb la integritat acadèmica, a permetre que les institucions funcionin sense interferències indegudes i a garantir que l’estudiantat i el personal de les institucions puguin participar lliurement en el seu govern. També reconeixen els deures dels poders públics envers el sector educatiu i la societat, i les obligacions de la comunitat d’educació superior amb la societat.
Continuen sent pilars de l’EEES el sistema de tres cicles alineat amb el marc de qualificacions de l’EEES (QF-EHEA) i basat en els resultats d’aprenentatge i el sistema europeu de transferència i acumulació de crèdits (ECTS), el reconeixement de les qualificacions i la cultura de la qualitat mitjançant processos d’avaluació alineats amb els ESG (Estàndards i directrius per a l’assegurament de la qualitat en l’EEES).
En el comunicat es concreten quatre accions que s’hauran de dur a terme durant els pròxims tres anys:
- El desenvolupament i la publicació de plans d’acció per resoldre els problemes d’implementació del Procés de Bolonya i la promoció de l’intercanvi de coneixements dins de l’EEES.
- La Conferència Ministerial demana al Grup de Seguiment de Bolonya (BFUG) una revisió de l'ECTS 2015 user guide (Guia d'usos de l'ECTS) per al 2027 perquè s’hi incloguin els darrers desenvolupaments en educació superior, com ara les microcredencials.
- Es demana al BFUG una versió revisada dels ESG per al 2026 que abordi els nous reptes i que pugui ser adoptada a la Conferència Ministerial del 2027 (a Romania i la República de Moldàvia). També demana la revisió de l’Enfocament europeu per a l’assegurament de la qualitat dels programes conjunts (European Approach).
- La lluita contra les qualificacions fraudulentes i la mala conducta acadèmica, aprofitant plataformes com les xarxes ETINED i ENIC-NARIC per garantir, entre altres, una educació transnacional de qualitat.
A més, tenint en compte el caràcter a llarg termini de l’EEES, la Conferència Ministerial ha considerat que cal aprovar disposicions estructurals més fermes per garantir-ne un desenvolupament constant i estable:
- Les Normes de procediment per a l’EEES (RoP-EHEA) que proporcionen el marc general de funcionament de les conferències ministerials i del BFUG.
- L’estudi d’una secretaria independent i permanent per donar suport al BFUG i dotada de personal internacional. L’estudi de viabilitat s’ha de presentar a la pròxima Conferència Ministerial del 2027. L’opció escollida s’avaluarà un cop transcorreguts dos períodes de treball.
El comunicat ministerial conclou amb els compromisos que adopten els i les ministres fins al 2027. De manera resumida, aquests compromisos són els següents:
- Visió de l’EEES per a l’any 2030: fer de l’EEES un espai inclusiu, innovador i interconnectat.
- Suport a Ucraïna: mantenir la suspensió de Rússia i Bielorússia en totes les estructures i activitats de l’EEES.
- Llibertat acadèmica: reafirmació del compromís amb la llibertat acadèmica, la integritat i l’autonomia institucional.
- Plans d’actuació: desenvolupar i publicar plans d’acció per abordar els problemes d’implementació del Procés de Bolonya i promoure l’intercanvi de coneixements.
- Revisió de documents clau: actualització de la Guia d'usos de l'ECTS i dels ESG per reflectir els desenvolupaments actuals i millorar la garantia de qualitat.
- Lluita contra el frau: contrarestar les fàbriques de diplomes i les qualificacions i els serveis acadèmics fraudulents.
- Dimensió social: mesurar el progrés en el desenvolupament dels Principis i directrius per a l’enfortiment de la dimensió social de l’educació superior a l’EEES que es van adoptar en la Conferència Ministerial de Roma del 2020 i millorar la recollida de dades.
- Afrontar els reptes socioeconòmics: abordar l’augment del cost de la vida i millorar l’accés a l’educació superior, especialment per a les persones refugiades.
- Donar suport als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i a la transició verda: millorar les contribucions de les institucions d’educació superior al desenvolupament sostenible i a la digitalització.
- Camins d’aprenentatge flexibles: fomentar vies d’aprenentatge flexibles, de qualitat assegurada i reconegudes, incloses les microcredencials.
- Ús ètic de la intel·ligència artificial (IA): garantir un ús responsable de la IA en l’educació i la recerca.
- Internacionalització: promoure la mobilitat i eliminar les barreres per aconseguir almenys un 20 % de mobilitat dels estudiants.
- Mobilitat híbrida: admetre la mobilitat híbrida i els intercanvis virtuals.
- Reconeixement automàtic: fer realitat el reconeixement automàtic de les qualificacions i els períodes d’aprenentatge a l’estranger (Conveni sobre reconeixement de qualificacions de Lisboa).
- Col·laboració global: reforçar el diàleg i la col·laboració amb altres regions del món.
- Seguiment i plans de futur: garantir un seguiment adequat dels compromisos polítics i planificar les prioritats futures de l’EEES.
- Normes de procediment: adoptar les noves Normes de procediment per a l’EEES i avaluar la viabilitat d’una secretaria independent que doni suport permanent al BFUG.