Global Study II: com es fa un estudi internacional per captar les tendències i els reptes de les universitats en l’assegurament de la qualitat?
Anna Prades Nebot, directora del Consell Executiu d'INQAAHE
El II Global Study, coordinat per la INQAAHE, té com a objectiu conèixer l’eficiència, la rellevància i el poder transformador de l’assegurament de la qualitat.
Quines són les tendències globals pel que fa a l’assegurament extern de la qualitat? Quins són els principals reptes que afronten les unitats de qualitat de les universitats? Com de divers o homogeni és el món de l’assegurament de la qualitat en l’educació superior?
La recerca de l’estudi gira al voltant de les tendències, les mancances i els desafiaments associats a aquests tres conceptes per poder concloure què ha de canviar en l’àmbit de l’assegurament tant intern com extern de la qualitat per assolir els reptes marcats. Està previst que l’informe fruit d’aquest estudi es publiqui a finals del 2025 i serà accessible en obert.
El lideratge d’AQU Catalunya
L’estudi suposa un esforç per recollir i disseminar les tendències més actuals d’assegurament extern i intern de la qualitat, i l’extraordinària participació amb què compta demostra la gran disposició de la comunitat professional vinculada a l’assegurament de la qualitat per col·laborar en tot allò que tingui a veure amb l’enfortiment del corpus de recerca sobre el seu àmbit professional. Per dur-lo a terme, la INQAHEE ha vertebrat nombroses xarxes regionals, com ENQA o EUA a Europa, RIACES o SIACES a Llatinoamèrica i AUN i APQN a la regió de l’Àsia-Pacífic.
AQU Catalunya és líder del grup de treball de l’Europa occidental, una posició que suposa un seient en primera línia del que està passant tant a l’Europa occidental com en altres regions del món. Construir la part europea, coordinant la visió amb l’Europa oriental per primera vegada, és tot un honor i ens posiciona com una agència líder internacionalment.
Com es fa un estudi global?
Un objectiu tan ambiciós a escala mundial requereix un desplegament de recursos considerable. L’estudi es va engegar el novembre del 2022 constituint grups regionals que aglutinen les principals xarxes d’assegurament de la qualitat, així com associacions d’universitats de cada zona.
La coordinació global d’INQAAHE permet recopilar les aportacions dels grups regionals en cadascuna de les fases del projecte: revisió de la bibliografia, revisió dels qüestionaris (2023), treball de camp (2023-24), disseny i implantació dels grups de discussió (2024) i redacció dels capítols Global Study (2024-25).
Aquest estudi és possible gràcies a aquest desplegament regional, a la col·laboració desinteressada de la comunitat internacional vinculada amb l’assegurament de la qualitat i al lideratge de la Dra. Susanna Karakhanyan, al capdavant d’aquest projecte. L’estudi ha reunit més de 80 persones expertes de tot el món i 28 xarxes regionals d’universitats i d’assegurament extern de la qualitat.
Algunes troballes inicials
L’estudi permet constatar les similituds en els processos d’avaluació externa, però també una gran diversitat: des de les tensions entre agències generalistes i professionalitzadores als Estats Units, passant pels països en conflicte on l’assegurament de la qualitat segueix, contra tot pronòstic, en marxa, i la consolidació dels sistemes nacionals d’assegurament de la qualitat a Llatinoamèrica. Les grans tensions globals són presents a totes les regions, però també es copsen particularitats en totes elles. Sense anar gaire lluny, dins de l’Europa occidental, el Regne Unit té una narrativa en què l’assegurament de la qualitat es vincula fortament a assegurar la millor experiència de l’estudiant, mentre que per a la resta d’Europa l’assegurament de la qualitat està fortament vinculat a una governança institucional i de programes eficient.
El camp de l’assegurament de la qualitat està en expansió i en procés de consolidació. Les dades preliminars disponibles mostren un augment d’un 39 % d’organismes externs d’assegurament de la qualitat respecte del primer estudi (2017-2020), passant de 332 a 462. Tot i aquest augment, l’avaluació dels avaluadors encara és, amb les fortes excepcions d’Europa i dels Estats Units, incipient en la resta de regions. I justament aquesta és una peça fonamental per al reconeixement de les titulacions: poder confiar en els organismes d’avaluació externa.
El II Global Study és un manual de geografia de l’assegurament de la qualitat, i aviat estarà en obert perquè tothom el pugui explorar.
Aquest lloc web fa servir cookies (galetes de rastreig) pròpies i de tercers per millorar l’experiència de navegació, i oferir continguts i serveis d’interès. En continuar la navegació entenem que s’accepta la nostra.