Els referents són una aposta de l’Agència que té com a objectiu posar a l’abast de les universitats del sistema universitari català (en endavant, SUC) eines que les ajudin a abordar els processos de disseny de títols i la seva verificació posterior d’una manera més autònoma. Tanmateix, els referents estableixen un llenguatge comú per a tots els actors del SUC que permet reconèixer el que s’espera de les titulacions d’un àmbit concret.
La principal diferència dels dos referents que es presenten (estudis de grau en Biociències i Filologia i Estudis de Llengües) respecte dels referents publicats anteriorment (Dret, Enginyeria Industrial i Infermeria) és que no estan vinculats a l’accés de professions regulades. Tant els estudis de grau en Biociències com els de Filologia i Estudis de Llengües no estan subjectes a una regulació legal pel que fa als seus resultats d’aprenentatge, la seva estructura, etc. Gaudeixen, per tant, d’una flexibilitat més gran per a la innovació i la diversitat de les titulacions. És per aquest motiu que el referent té la vocació de ser un element important per al consens, pel fet que s’emmarca dins del SUC quan una titulació s’inclou en algun d’aquests conjunts de programes formatius.
A més, cal recordar que l’aprovació del Reial decret 822/2021 ha suposat un punt d’inflexió en el disseny dels programes formatius. En aquest nou escenari, els resultats d’aprenentatge esdevenen l’element central del programa formatiu i, per tant, una formulació clara i precisa és clau perquè els diferents actors directament implicats en la seva implantació i desenvolupament (professorat i estudiantat) comparteixin els mateixos objectius i expectatives sobre el que s’ha d’assolir en la superació de cadascuna de les etapes i al final del programa. D’altra banda, els grups d’interès, com les institucions relacionades amb l’ensenyament superior i la recerca, i els ocupadors, poden entendre quines són les habilitats, els coneixements i les competències que se n’esperen i, per tant, el valor afegit que poden aportar a les persones titulades.
Els resultats d’aprenentatge esdevenen l’element central del programa formatiu i, per tant, una formulació clara i precisa és clau perquè el professorat i l'estudiantat comparteixin els mateixos objectius sobre el que s’ha d’assolir al final del programa
El referent en Filologia i Estudis de Llengües s’ha elaborat tenint en compte les titulacions existents tant en l’àmbit estatal com internacional per tal d’establir tendències i aspectes comuns a aquest tipus d’estudis de grau. A grans trets, la tendència en aquest tipus d’estudis és configurar un perfil formatiu que aprofundeix en l’estudi de les llengües i de la cultura: un perfil transdisciplinari que permeti adaptar-se a les exigències del mercat laboral i de l’entorn social, divers i globalitzat. Aquesta transdisciplinarietat comporta l’adquisició d’habilitats i competències multilingües, així com la capacitat de treballar i comunicar-se en entorns multiculturals.
Finalment, el grup de treball va tenir una consideració especial perquè els resultats d’aprenentatge fossin sensibles a les llengües minoritzades. Cal tenir en compte que dins d’aquest referent no s’inclouen els estudis de Traducció i Interpretació perquè es va considerar que, ateses les seves característiques especials, haurien de tenir un tractament independent.
El document resultant i el grup de treball que el va definir es poden consultar en l’enllaç següent:
Referent en Filologia i Estudis de Llengües.
En l’àmbit de Ciències s’ha desenvolupat el Referent en Biociències tenint en compte referents ja existents en sistemes universitaris anglosaxons com el britànic i el dels Estats Units. Les biociències són un àmbit d’especial actualitat, sobretot per la seva vinculació als desafiaments globals que recullen els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), com serien els de salut, sostenibilitat ambiental, progrés tecnològic, creixement econòmic i educació de qualitat. Aquest ampli ventall de desafiaments, atesa l’extensió i la profunditat dels coneixements que requereixen, fa impossible —i també desaconsellable— que s’incloguin en una única titulació.
Les titulacions incloses dins d’aquest referent haurien de tenir com a objectiu que les persones graduades assoleixin una àmplia comprensió de les bases científiques de l’estudi dels sistemes vius i del disseny i l’execució d’experiments controlats. A més, s’haurien de proporcionar coneixements i habilitats multidisciplinaris en aspectes relacionats amb la biomedicina, la química, la geografia, les ciències de la terra, els estudis ambientals, les ciències marines, així com l’anàlisi de dades o les tecnologies de la informació.
Com a novetat respecte dels anteriors referents publicats per AQU Catalunya, d’una banda, s’han incorporat les microcredencials que poden cobrir necessitats específiques de la societat. D’altra banda, s’introdueix l’ús de la intel·ligència artificial (IA) tant per part del professorat com de l’estudiantat. L’objectiu és promoure l’adaptació a les noves tecnologies i fomentar la capacitació del professorat en l’ús de la IA, així com garantir que l’estudiantat l’utilitzi de manera ètica i crítica, amb el propòsit de potenciar el pensament creatiu i les habilitats transversals. A més, la IA es podrà integrar com a eina en els processos d’avaluació.
El document resultant i el grup de treball que el va definir es poden consultar en l’enllaç següent:
Referent en Biociències
Finalment, cal recordar que els referents no són, en cap cas, documents de caràcter preceptiu, sinó que tenen com a objectiu principal orientar les institucions universitàries per facilitar-los el procés de disseny dels programes formatius.