Una mirada transversal sobre la formació en Dret per millorar-ne l’ocupabilitat
Un dels grans reptes de cara al futur és formar l'estudiantat en competències digitals i intel·ligència artificial.
.jpg)
Publicació trimestral d'AQU Catalunya
Un dels grans reptes de cara al futur és formar l'estudiantat en competències digitals i intel·ligència artificial.
Un dels objectius de la formació universitària és millorar l’ocupabilitat dels graduats i graduades, i una manera de garantir-ho és acostar la formació universitària a les necessitats del teixit productiu del país. Amb aquesta finalitat, des del 2014 i amb una periodicitat triennal AQU Catalunya duu a terme l’estudi Ocupadors. L’enquesta, tot i que s’ha anat adaptant a cadascuna de les edicions, té uns blocs comuns que pretenen identificar: (i) els factors de contractació de les persones titulades recentment, (ii) les possibles dificultats de contractació de les empreses i organitzacions i les raons d’aquestes dificultats, (iii) les competències que s’haurien de millorar en la formació universitària a partir de la seva experiència i (iv) la satisfacció global dels ocupadors amb les competències dels titulats recents que han contractat. Cal remarcar que en la tercera edició de l’estudi es van rebre 3.042 respostes d’empreses i organitzacions que havien tingut relació amb el món universitari, ja sigui per haver contractat persones titulades recentment o per haver acollit estudiants en pràctiques.
En el marc d’aquest estudi, AQU Catalunya ha publicat recentment l’informe Ocupabilitat i formació universitària en l’àmbit del Dret, que ofereix una mirada transversal sobre l’ocupabilitat de les persones titulades en Dret, concretament, dels graus de l’àmbit del Dret i del màster en Advocacia. S’analitzen dades que recullen el punt de vista de diferents grups d’interès sobre l’ocupabilitat de les persones graduades així com la seva formació: les enquestes de satisfacció, inserció laboral i opinió del col·lectiu ocupador. A més, es recullen dades bàsiques sobre les titulacions analitzades.
Els resultats més destacables de l’informe són els següents.
Quina ha estat la motivació per estudiar Dret? Quina ha estat la satisfacció global amb els estudis de Dret? Tornarien a repetir la titulació?
Com és la inserció laboral dels graduats i graduades en Dret tres anys després d’haver acabat els estudis? I les seves condicions laborals? Consideren que podrien haver millorat l’adquisició d’alguna competència durant els estudis?
Quins són els factors importants per a la contractació? Han tingut dificultats a l’hora de contractar? Quines competències s’haurien de millorar en els graus de l’àmbit del Dret i el màster en Advocacia? Quines competències treballen en el període de pràctiques?
A més, a l’enquesta es pregunta quines seran les competències més rellevants en el futur en l’àmbit del Dret. La digitalització i la intel·ligència artificial són el repte dels pròxims anys.