Balanç de 22 anys d’acreditacions de professorat universitari
Les acreditacions de recerca i de recerca avançada tanquen el seu cicle sota la LUC i s’obren a la nova etapa marcada per la LOSU, que introdueix noves dimensions d’avaluació.
Publicació trimestral d'AQU Catalunya
Les acreditacions de recerca i de recerca avançada tanquen el seu cicle sota la LUC i s’obren a la nova etapa marcada per la LOSU, que introdueix noves dimensions d’avaluació.
Aquest article recull 22 anys d’emissions d’acreditacions de recerca i de recerca avançada, amb criteris d’avaluació centrats principalment en la dimensió investigadora. 22 anys de convocatòries, que van concloure definitivament el 28 de febrer passat, com a conseqüència de l’aplicació de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari (LOSU). Abans, però, de mostrar-ne els detalls, fem una mica de memòria per contextualitzar aquesta etapa.
L’acreditació de l’activitat del professorat prèvia a l’accés a determinades categories de professorat va passar a ser un requisit a partir de l’any 2001 amb l’aprovació de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats (LOU). Posteriorment, amb la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya (LUC), que va transposar la LOU al sistema universitari català (SUC), es va introduir una de les novetats més rellevants del marc normatiu universitari: l’equiparació entre les figures contractuals i les del personal docent i investigador (PDI) funcionari, amb la creació de dues categories específiques per al professorat contractat doctor: professorat agregat i catedràtics o catedràtiques. La creació d’aquest model va respondre a la voluntat legisladora de reduir les tensions endogàmiques que havien caracteritzat el sistema universitari espanyol durant dècades. Els mecanismes d’acreditació volien assegurar que un agent extern, sense cap interès en la contractació, assegurés que la persona sol·licitant complia un llindar mínim de qualitat i d’experiència en activitats de recerca a través d’una avaluació indirecta. És a dir, a partir de la informació que aporten els candidats i les candidates en la documentació.
En aquest context, AQU Catalunya va iniciar el programa d’emissió de les acreditacions de recerca i recerca avançada el 12 de desembre de 2003. La Comissió d’Avaluació de la Recerca (CAR) ha exercit, mitjançant les seves comissions específiques, la funció d’emetre aquestes acreditacions. Durant aquest període, més de 800 avaluadors i avaluadores han demostrat el seu ferm compromís amb l’avaluació i la millora contínua, posant la seva expertesa i el seu temps al servei del sistema universitari català. Alhora, han aplicat uns criteris d’avaluació que prioritzaven la qualitat per sobre de la quantitat, fonamentant-se en evidències contrastades i en mitjans objectius i reconeguts dins de cada àmbit de coneixement.
Un cop contextualitzada l’etapa, entrem ara en l’anàlisi de les dades que permeten fer el balanç sobre les acreditacions. Durant el període de la LUC, es van rebre un total de 15.695 sol·licituds, de les quals 11.333 corresponen a l’acreditació de recerca i 4.362 a la de recerca avançada. Del conjunt de sol·licituds rebudes, 14.596 han estat avaluades —10.450 de recerca i 4.146 de recerca avançada― i 1.099 s’han tancat sense avaluació per no complir els requisits establerts a la convocatòria. Els resultats mostren que el 61,1 % de les sol·licituds de recerca i el 62,3 % de les de recerca avançada han obtingut una avaluació favorable, amb tots els àmbits de coneixement per sobre del 50 %, la qual cosa indica que la majoria de les sol·licituds complia amb els criteris d’avaluació establerts.
Acreditacions de recerca: resultats 2003-2025
| Comissió | T | TSA | TF | TD | % F |
|---|---|---|---|---|---|
| Humanitats | 1.625 | 141 | 861 | 622 | 58,0 % |
| Ciències Socials | 2.818 | 259 | 1.567 | 993 | 61,2 % |
| Ciències | 1.382 | 100 | 959 | 326 | 74,6 % |
| Ciències de la Vida | 1.136 | 69 | 595 | 472 | 55,8 % |
| Ciències Mèdiques i de la Salut | 2.466 | 161 | 1.191 | 1.114 | 51,7 % |
| Enginyeria i Arquitectura | 1.906 | 153 | 1.217 | 536 | 69,4 % |
| Total | 11.333 | 883 | 6.387 | 4.063 | 61,1 % |
Acreditacions de recerca avançada: resultats 2003-2025
| Comissió | T | TSA | TF | TD | % F |
|---|---|---|---|---|---|
| Humanitats | 447 | 21 | 279 | 147 | 65,5 % |
| Ciències Socials | 1.123 | 63 | 569 | 491 | 53,7 % |
| Ciències | 630 | 24 | 466 | 140 | 76,9 % |
| Ciències de la Vida | 358 | 15 | 214 | 129 | 62,4 % |
| Ciències Mèdiques i de la Salut | 888 | 42 | 526 | 320 | 62,2 % |
| Enginyeria i Arquitectura | 916 | 51 | 528 | 337 | 61,0 % |
| Total | 4.362 | 216 | 2.582 | 1.564 | 62,3 % |
T: sol·licituds rebudes. TSA: sol·licituds tancades sense avaluació. TF: total favorables. TD: total desfavorables.
Analitzant les resolucions favorables segons el gènere, no s’observa un biaix significatiu. En el cas de les sol·licituds de recerca avançada, els percentatges són gairebé idèntics: 62,4 % en homes i 62,1 % en dones.
En el cas de les sol·licituds de recerca, els homes presenten una lleugera diferència, amb un 62,6 % de sol·licituds favorables en comparació amb el 59,0 % en dones. Aquestes xifres mostren que els resultats favorables es distribueixen de manera relativament equilibrada entre homes i dones.
Acreditacions de recerca
| Gènere | T | TSA | TF | TD | % F |
|---|---|---|---|---|---|
| Home | 6.572 | 540 | 3.778 | 2.255 | 62,6 % |
| Dona | 4.761 | 343 | 2.609 | 1.808 | 59,0 % |
| Total | 11.333 | 883 | 6.387 | 4.063 | 61,1 % |
Acreditacions de recerca avançada
| Gènere | T | TSA | TF | TD | % F |
|---|---|---|---|---|---|
| Home | 2.937 | 143 | 1.743 | 1.051 | 62,4 % |
| Dona | 1.425 | 73 | 839 | 513 | 62,1 % |
| Total | 4.362 | 216 | 2.582 | 1.564 | 62,3 % |
T: sol·licituds rebudes. TSA: sol·licituds tancades sense avaluació. TF: total favorables. TD: total desfavorables.
Pel que fa a la contractació de personal docent i investigador per la via contractual establerta per la LUC ―i des de la seva implantació l’any 2003―, el nostre sistema universitari ha incorporat, en data 1 de gener de 2024, 2.368 persones com a professorat agregat i 438 com a catedràtics i catedràtiques, fet que contribueix a l’enfortiment de la qualitat acadèmica i a la consolidació de la recerca a les universitats catalanes.
Amb aquest balanç positiu, les acreditacions de recerca i de recerca avançada tanquen el seu cicle sota la LUC i s’obren a la nova etapa marcada per la LOSU, que introdueix noves dimensions d’avaluació: la docència universitària, per al professorat agregat i catedràtics, i el lideratge científic i de gestió, exclusivament per a les acreditacions de catedràtics i catedràtiques.
Amb tot, en el marc de la nova regulació, tant les acreditacions atorgades sota la LUC com les noves acreditacions sota la LOSU continuaran garantint l’accés dels aspirants als concursos per a places de professorat agregat i de catedràtic o catedràtica.
Transcorreguts més de 20 anys d’emissió de les acreditacions, finalitzem aquesta etapa amb la satisfacció de la feina feta i dels aprenentatges assolits, i amb el compromís ferm amb la reforma de l’avaluació de la recerca i del professorat, materialitzat en l’adhesió d’AQU Catalunya a la coalició internacional CoARA (2022), que es concreta en el Pla d’acció CoARA 2025-2029.