Juliol 2008
Durant el seminari de l'ENQA sobre els sistemes de qualitat interna celebrat a Barcelona es van organitzar quatre tallers sobre l'estàndard 2.6.8 dels estàndards i directrius europeus de l'ENQA: Procediments de rendició de comptes per a les agències d'assegurament extern de la qualitat.
L'estàndard 2.6.8 diu que "les agències haurien de disposar de procediments per rendir comptes de la seva actuació". A cada estàndard s'afegeixen diferents directrius per tal que es pugui comprovar si realment s'assoleix. El tema del taller va ser una de les directrius de l'estàndard 2.6.8: "els procediments i els resultats de l’agència reflecteixen la seva missió i els seus objectius pel que fa a l’assegurament de la qualitat".
En el taller van participar representants de les següents agències per a l'assegurament extern de la qualitat: ANECA, AQUIB, AQU Catalunya (totes d'Espanya), ASIIN (Alemanya), NAHE (Suècia), NAA (Rússia), HEQEC (Letònia), ECCE (Regne Unit), NCHE (Malta), ASHE (Croàcia), YODAK (Xipre), EUA (Bèlgica), CTI (França), CQAHE (Lituània), NOKUT (Noruega), EVA (Dinamarca) i NVAO (Països Baixos i Flandes).
Programa del taller
Es van dividir els participants en petits grups de tres o quatre persones procedents de diferents agències. Els grups van respondre les preguntes següents, concebudes per desenvolupar la directriu abans esmentada:
Desenvolupament del taller
La majoria de les respostes a aquestes preguntes es van obtenir com a resultat de la discussió en els diferents grups i, per tant, no es disposa de les respostes de cada agència per separat. Tanmateix, es pot oferir una impressió global de l'actuació de les agències quant a aquests temes.
Totes les agències havien definit una missió i/o uns objectius. En el cas d'algunes agències, els determinava la llei; en el d'altres, els havien determinat les mateixes agències.
Totes les agències tenen com a finalitat prendre decisions pel que fa als paràmetres de qualitat bàsics i gairebé totes pensen que la millora de la qualitat és un objectiu important. Un grup d'agències presenta un enfocament que és una barreja dels paràmetres de qualitat bàsics i la millora de la qualitat, en general en funció del seu perfil o de les instruccions que reben del govern.
La renovació dels objectius es fa anualment en algunes agències i cada tres o quatre anys en d’altres. El canvi de missió sol presentar un cicle més llarg.
La majoria de les agències estan autoritzades a prendre decisions d'acreditació, però d'altres simplement preparen la decisió que prendrà el govern.
Totes les agències disposen de documents per comprovar si acompleixen la seva missió i/o els seus objectius. Aquests documents poden estar establerts per llei o bé ser autoritzats per la direcció de l'agència. Totes les agències fan servir declaracions relatives a la missió, la política o l'estratègia. La coherència d'aquests documents és molt important per generar confiança entre les parts implicades.
L'avaluació continuada i la renovació dels documents són necessàries per avançar-se als canvis reals i als nous reptes per a les agències.
Resultats i conclusions
La definició de la missió i dels objectius pot variar d'una agència a una altra. De vegades els objectius els fixa la llei i, per tant, es poden considerar objectius a llarg termini; d'altres, els defineixen les mateixes agències i són objecte de canvi cada any.
Totes les agències tenen com a finalitat prendre decisions pel que fa als paràmetres de qualitat bàsics, algunes dins l'àmbit del programa i d'altres dins l'àmbit institucional. La majoria de les agències aspiren a millorar la qualitat dels programes i/o de les institucions.
Els documents que permeten comprovar si s'assoleixen la missió i els objectius solen ser declaracions sobre la missió, la política o l’estratègia. Els documents que permeten comprovar si es compleixen els procediments i els resultats són directrius per als procediments, els manuals, els informes anuals i els acords sobre els resultats.
Una conclusió contundent del taller és que és important comprovar que els documents siguin coherents entre ells. I que la coherència l'haurien de controlar els equips directius de l'agència de qualitat. D'altra banda, les agències van manifestar que trobarien molt útil que un comitè de l'ENQA visités l'agència cada cinc anys per ponderar la missió i els objectius d'assegurament de la qualitat en relació amb els procediments i els resultats.