El 2009 es va posar en marxa el MUFP. Es donava per tancada una etapa de gairebé 40 anys del Certificat d’Aptitud Pedagògica (CAP), organitzat pels ICE de les nostres universitats. El repte era important: passar d’un model de mínims a uns estudis reglats en el marc de l’EEES. És important contextualitzar per entendre els resultats de la primera acreditació.
Amb la voluntat de donar resposta als resultats d’aquesta primera acreditació, una de les accions estratègiques promogudes des de la Direcció General d’Universitats va ser la posada en marxa del Programa de millora del màster de secundària (PmMUFPS), amb una estructura i uns objectius clars: definir i impulsar accions de treball per aconseguir la millora del MUFP.
Durant la primera etapa del Programa, es va impulsar la constitució de diversos grups de treball que van abordar les qüestions següents: aspectes lligats als criteris i la forma d’accés, el model formatiu del MUFP, i el pràcticum i la seva relació amb el TFM. Una evidència destacable entre els reptes aconseguits ha estat el disseny d’un pla de formació per a mentors/ores de centre i tutors/ores universitaris. Avui dia, el Departament d’Educació està coordinant aquest pla de formació dissenyat en el marc del PmMUFPS.
En una segona etapa del Programa, els grups de treball impulsats han estat els següents: el model formatiu del pràcticum, l’avaluació de la implementació del programa d’innovació de centres formadors de referència, els models semipresencials del MUFP, el TFM, la internacionalització del màster amb la preparació d’un projecte ERASMUS+ i, finalment, la dinamització del treball en el marc de les especialitats. Algunes de les evidències destacades són la priorització de titulacions concordants en les especialitats de català, castellà i anglès durant la preinscripció del curs 2021-2022; el treball conjunt amb el Departament d’Educació que ha permès portar a terme millores en les estades formatives de pràctiques; i la realització d’una jornada conjunta amb estudiantat, professorat de secundària i universitari, on es van mostrar alguns TFM de les diferents universitats del SUC amb un vincle molt directe amb la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge dels centres.
L’informe que tenim actualment a les mans constata que s’ha produït una millora en pràcticament totes les dimensions de l’avaluació. L’informe destaca positivament algunes de les accions impulsades pel PmMUFPS. Però encara queda molt de camí: d’una banda, cada universitat haurà de fer una lectura acurada i posar en marxa accions de millora derivades de cada informe d’acreditació; i, de l’altra, caldrà determinar quines accions hem d’impulsar de manera conjunta per a la millora generalitzada.
Les accions futures del PmMUFPS partiran, de ben segur, de les recomanacions de l’informe; entre elles, mantenir una escolta activa i impulsar la feina conjunta amb el Departament d’Educació com a ocupador principal. Cal dissenyar estratègies de millora per intentar reduir les mancances detectades en competències específiques, com ara la gestió de l’aula, els coneixements psicopedagògics i les competències relacionades amb l’equilibri personal. Així mateix, una de les prioritats del Programa ha de centrar-se a abordar l’estàndard 6 sobre la qualitat dels resultats dels programes formatius. L’informe suggereix emprendre una avaluació competencial com la realitzada al personal interí. Algunes universitats ja estan treballant en aquest línia i caldrà analitzar els resultats i compartir l’experiència. D’altra banda, ja és una realitat la col·laboració amb alguns col·legis professionals o la vinculació amb la innovació i la recerca compartida amb els professionals de l’educació secundària, mitjançant la posada en marxa de la primera convocatòria d’ajuts ARMIF adreçats a la millora de la formació inicial del professorat de secundària.
La millora global és possible gràcies a la reflexió compartida, però també a la suma dels esforços de totes les coordinacions de màster i de tot el professorat, tant universitari com de secundària, així com al compromís i la col·laboració de les administracions implicades: Departament d’Educació i universitats.
Màster universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes