Des del 2010, les persones que volen accedir a la professió docent a l’educació secundària han de cursar el Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes (MUFP). El Marc VSMA, adoptat per AQU Catalunya, tracta de garantir l’eficiència i la qualitat de les titulacions universitàries des de la verificació de noves propostes d’ensenyament, el seguiment del seu desplegament, l’avaluació de les modificacions que puguin experimentar i la seva acreditació cíclica (en el cas dels màsters es porta a terme cinc anys després d’implantar-se). És precisament en la fase d’acreditació on es fa una avaluació profunda de la titulació per comprovar que el pla d’estudis s’estigui portant a terme d’acord amb el seu projecte inicial.
Després de més d’una dècada de la implantació del MUFP a la majoria d’universitats que actualment l’imparteixen, i després de la primera acreditació el 2015 i la seva renovació el 2020, AQU Catalunya publica un
informe transversal sobre el MUFP, amb l’objectiu de conèixer l’evolució de la qualitat d’aquest màster, així com els seus punts forts i febles. En particular, aquest informe mostra els resultats de la renovació de l’acreditació del Màster i també altres dades relacionades amb el seu funcionament, com ara els resultats de l’enquesta de satisfacció amb els estudis de l’alumnat que ha cursat el màster, els resultats de l’enquesta d’inserció laboral i els resultats de l’enquesta als centres educatius sobre les competències del nou personal docent.
Els resultats de les darreres acreditacions del MUFP permeten afirmar que hi ha una millora de la seva qualitat en tots els estàndards avaluats, que afecten la qualitat del programa formatiu, la pertinència de la informació pública, l’eficàcia del sistema de garantia interna de la qualitat (SGIQ), l’adequació del professorat, l’eficàcia dels sistemes de suport a l’aprenentatge i la qualitat dels resultats del programa formatiu. Diferenciant per universitat, es troben resultats heterogenis: dues universitats han aconseguit estàndards valorats en progrés vers l’excel·lència, unes altres dues han assolit tots els estàndards i la resta d’universitats han d’esmerçar esforços en l’adequació del professorat, la qualitat dels resultats o l’eficàcia del seu SGIQ.
En aquest sentit, els aspectes més rellevants amb marge de millora són els següents:
- Incrementar la participació dels grups d’interès en el desenvolupament del SGIQ, així com fomentar i incrementar la participació de tots els col·lectius en les enquestes de valoració, complementant i diversificant la seva aplicació a través de diferents sistemes de recollida d’informació, incloent-hi l’autoavaluació.
- Millorar les evidències que mostrin els processos relacionats amb la revisió del SGIQ, contribuint a sistematitzar i seqüenciar temporalment la millora contínua dels seus procediments.
- Millorar el perfil docent del personal docent i investigador (PDI) del MUFP, augmentant el percentatge de professorat doctor d’acord amb el mínim exigit per la normativa vigent (Reial decret 420/2015, de 29 de maig) i també la proporció de professorat amb vinculació permanent amb la universitat.
- Millorar els criteris de planificació, organització i distribució del programes d’ensenyament que configuren el màster.
A més, les enquestes de satisfacció de l’estudiantat del MUFP i d’inserció laboral dels seus titulats i titulades mostren que:
- La satisfacció global de l’estudiantat amb el MUFP és baixa en comparació amb la mitjana de màsters del sistema universitari català (SUC). L’aspecte que millor valoren en la seva formació és, amb diferència, les pràctiques externes.
- Al cap de tres anys d’haver finalitzat el MUFP, el 74% de titulats i titulades estan realitzant funcions específiques d’aquest màster, percentatge molt superior a la mitjana de màsters del SUC (62%).
I, finalment, els centres educatius que reben el nou personal docent planteja la necessitat següent pel que fa a les seves competències:
- Millorar la capacitat per gestionar l’aula i superar dèficits de coneixements psicopedagògics bàsics.