Juliol 2011
La Comissió de Professorat Lector i Professorat Col·laborador (CLiC) es va constituir el 26 de març de 2003 en compliment de l'article 145 de la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d'universitats de Catalunya (LUC), amb els objectius següents:
Els criteris en l'avaluació del professorat lector
Dins del conjunt de mèrits que es consideren per emetre l'informe de professorat lector, es valoren de forma prioritària els mèrits lligats a l'experiència investigadora, que queda palesa en publicacions científiques de qualitat (aplicant els criteris propis de cada àmbit), i que en general va acompanyada de contribucions rellevants a congressos, estades de recerca, transferència de tecnologia (si escau) i altres activitats lligades a la recerca. La formació acadèmica i l'experiència docent són les altres dimensions que es tenen en compte a l'hora de l'avaluació. En la consideració dels mèrits i la seva importància relativa, la CLiC recull tres elements essencials que estableix la LUC quan defineix la figura de professorat lector:
Per tant, tot i que la figura de professorat lector correspon a una etapa inicial de la carrera acadèmica, es demana que la persona sol·licitant tingui mèrits que mostrin la seva productivitat investigadora i el seu potencial per desenvolupar en cinc anys mèrits suficients per accedir a la categoria superior de professorat agregat. Els criteris aplicats s'han adaptat a la gran diversitat de perfils avaluats i a les característiques específiques de cada àmbit de coneixement.
L'edat d'obtenció de l'informe favorable de professorat lector
L'edat en què les persones obtenen l'informe favorable de professorat lector és objecte d'atenció per part d'AQU Catalunya. L'any 2008 es va publicar el treball El professorat universitari a Catalunya: dades per a les polítiques d'acreditació i contractació (2003-2006), en què la mitjana d'edat del professorat lector acreditat era de 36 anys, per bé que amb diferències segons les àrees. Així, l'edat més baixa (34) corresponia a l'àrea de Ciències, mentre que l'edat més alta (39) corresponia a la d'Humanitats.
En general, l'edat de 36 anys es considerava una edat relativament alta per a una figura inicial en la carrera acadèmica. Darrere d'aquesta dada hi ha aspectes relacionats amb la carrera acadèmica, el temps necessari per finalitzar la tesi doctoral, les diferències existents entre les diverses àrees, etc.
Àrea | Edat |
---|---|
Humanitats | 39 |
Ciències Socials | 37 |
Ciències | 34 |
Ciències de la Vida | 37 |
Ciències Mèdiques i de la Salut | 39 |
Enginyeria i Arquitectura | 35 |
Total | 36 |
Regularment, AQU Catalunya analitza aquesta dada per veure si se n'observa alguna evolució. En aquest sentit, s'ha analitzat l'edat mitjana de les persones sol·licitants amb informe favorable de professorat lector en el darrer quinquenni (2005-2010). Així mateix, s'ha considerat oportú treure de la població el col·lectiu que té una edat de més de 48 anys. Es considera que aquest grup de població introdueix un cert biaix en aquesta variable. De fet, s'observa que hi ha un col·lectiu de professorat de centres universitaris adscrits, d'universitats privades, etc. que demana l'informe de professorat lector per a altres finalitats diferents de les originalment previstes (per exemple, compliment de determinats llindars de professorat acreditat). En general, el professorat procedent d'aquests centres acostuma a tenir una trajectòria professional més dilatada que la de la persona sol·licitant "tipus" de l'informe de professorat lector: és a dir, persona doctorada recentment que aspira a un contracte d'ajudant doctor per tal de desenvolupar tasques docents i de recerca en la fase inicial de la seva carrera acadèmica. D'altra banda, també s'ha optat per treure de l'anàlisi el grup de persones sol·licitants amb informe favorable que tenen menys de 27 anys en el moment de presentar la seva sol·licitud, atès que es tracta d'un col·lectiu molt reduït que pot distorsionar la mitjana.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Total població | 35 | 35 | 34 | 35 | 35 | 35 |
[27-48 anys] | 33 | 34 | 33 | 33 | 35 | 34 |
S'observa, doncs, una tendència a la disminució en l'edat mitjana del professorat lector acreditat. Així, actualment, l'edat és de 35 anys. Si n'excloem el grup de persones de menys de 27 anys i de més de 48, l'edat d'acreditació, lògicament, se situa cap als 33 o 34 anys.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Humanitats | 37 | 39 | 36 | 37 | 37 | 38 |
Ciències Socials | 37 | 34 | 35 | 38 | 36 | 35 |
Ciències | 32 | 32 | 33 | 32 | 32 | 33 |
Ciències de la Vida | 35 | 35 | 34 | 35 | 36 | 33 |
Ciències Mèdiques i de la Salut | 35 | 37 | 36 | 35 | 35 | 36 |
Enginyeria i Arquitectura | 34 | 33 | 33 | 33 | 34 | 33 |
Total | 35 | 35 | 34 | 35 | 35 | 35 |
Finalment, es considera que, superada la fase inicial de les emissions d'informes de professorat lector (2003-2005) en què l'edat mitjana de les persones acreditades fou de 37 anys —i en alguna convocatòria de 39 anys, precisament a causa del gran nombre de persones sol·licitants que tenien un perfil diferent (per exemple, professorat associat)—, s'està arribant a un període estacionari en què, de manera natural, les persones sol·licitants dels informes responen al perfil previst inicialment en la normativa.