92

Gener 2019

ARTICLES

La introducció de la perspectiva de gènere en els processos d'avaluació de la qualitat

Eva Benito - Tècnica de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat

MGgenereL'aprovació del Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària, per la Comissió d'Avaluació Institucional i de Programes d'AQU Catalunya el passat mes de desembre, és un primer pas cap al compliment del manament de l'article 28 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, que exigeix "incloure en el currículum dels graus i dels programes de postgrau la promoció de la perspectiva de gènere d'una manera transversal i dels estudis sobre la contribució de les dones al llarg de la història en tots els àmbits del coneixement i en l'activitat acadèmica i investigadora". Aquest marc general n'aclareix els conceptes i les dimensions més rellevants, i proporciona una guia amb diferents elements de diagnòstic i amb indicadors d'avaluació que afecten tant el plantejament de les titulacions com la manera en què s'imparteixen.

Tanmateix, l'aplicació de la perspectiva de gènere a totes les titulacions de grau i màster dels cinc àmbits de coneixement implica necessàriament un canvi en l'enfocament de les guies metodològiques relacionades amb el cicle VSMA (verificació, seguiment, modificació, acreditació). Ara, doncs, és tasca de l'Agència revisar i ajustar els diferents processos d'avaluació de la qualitat per tal d'incorporar-hi la proposta d'indicadors i d'elements de diagnòstic que planteja el Marc general, i així actuar com a instrument per a la promoció i l'avaluació de la qualitat en el sistema universitari català.

L'avaluació de la perspectiva de gènere anirà lligada al moment en què es trobi cada titulació. En aquest sentit, el disseny de qualsevol nova titulació que es pretengui implantar haurà d'haver incorporat la perspectiva de gènere en el moment de la seva verificació. La resta de titulacions l'hauran d'incorporar gradualment, per mitjà dels processos avaluatius corresponents (seguiment, modificació i acreditació). Tots i cadascun dels estàndards d'avaluació estan relacionats amb els indicadors proposats: indicadors generals, que posen el focus en el context de cada titulació del centre; indicadors específics de les titulacions, que tenen en consideració el pla d'estudis, i indicadors de satisfacció de l'alumnat. Per exemple, oferir al PDI formació sobre perspectiva de gènere pot afectar el criteri "Qualitat del programa formatiu", o el fet que el PDI participi en aquesta formació es relaciona amb el criteri "Adequació del professorat al programa formatiu".

D'altra banda, per a un bon acompanyament en el procés d'avaluació de la perspectiva de gènere, tant el personal propi d'AQU Catalunya com les persones expertes que componen les comissions i els comitès d'avaluació hauran de rebre formació, conèixer els conceptes que integren el marc conceptual de la transversalitat de gènere i entendre'n la rellevància en la docència universitària.

En resum, ens queda un llarg camí per recórrer a tota la comunitat universitària. S'ha iniciat el camí amb un document que estableix pautes i recomanacions, i a partir d'ara cal aprendre i discutir com es poden introduir i avaluar els canvis que facin possible la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència.
 

ENQA EQAR ISO

Generalitat de Catalunya

C. dels Vergós, 36-42. 08017 Barcelona. Tel.: +34 93 268 89 50

© 2019 AQU Catalunya – Dipòsit legal B-5.686-2008