Aquest programa planteja l’oportunitat de connectar l’educació superior i la formació professionalitzadora. Fins ara, la formació professional per a l’ocupació ha estat centrada a oferir els nivells 1, 2 i 3 del Catàleg nacional de qualificacions professionals (CNCP, per les seves sigles en castellà), que són els nivells que preveu aquest catàleg, però la realitat del mercat de treball aconsella, en molts casos, que la formació professional al llarg de la vida ha de ser —per les característiques de les competències necessàries— dels nivells 4 i 5 del CNCP, que es corresponen amb els nivells 2 i 3 del Marc català de qualificacions per a l’educació superior. Per aquest motiu, cal avançar en la frontera que separa aquesta formació professional d’alt nivell i l’educació superior; i, en aquest sentit, s’han dissenyat els programes d’aprenentatge de curta durada (PCD) —Short Learning Programmes, en terminologia anglosaxona.
Les característiques definides per als PCD en el context d’aquest programa pilot són les següents:
- Nivell segons el Marc català de qualificacions per a l’educació superior (nivells 2 i 3) i el Catàleg nacional de qualificacions professionals (nivells 4 i 5).
- Càrrega docent: entre 5 i 60 ECTS.
- Reconeixement d’ECTS en titulacions oficials.
- Proveïdor: universitats catalanes.
- Responen a les necessitats del mercat laboral.
- Públic objectiu: estudiants no tradicionals.
La metodologia per al disseny dels PCD, així com per a l’avaluació del disseny, segueix els Estàndards i directrius per a l’assegurament de la qualitat en l’Espai europeu d’educació superior (ESG) i té en compte els requisits específics establerts pel Servei Català d’Ocupació.
Durant l’any 2020, el projecte pilot s’ha centrat en la necessitat de millorar la formació de la força de treball en el camp de les TIC. AQU Catalunya ha avaluat el disseny de set programes d’aquest àmbit, i nou universitats han mostrat el seu interès per oferir almenys dos PCD.
Programa de curta durada | Universitats |
---|
| UAB | UdG | UdL | UOC | UPC | UPF | URL | URV | UVic |
Java Back End Web Developer | x | | | | | x | x | | |
Open Source Back End Web Developer | x | | | | | | x | | x |
Front End Developer | x | | x | x | x | x | x | x | x |
Android Mobile Developer | x | | x | x | x | | x | x | x |
Consultor CRM | x | x | | | x | | | | |
Cloud Deployer | x | | | x | x | x | x | | |
Data Scientist | x | x | | x | | x | x | | |
TOTAL | 7 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 6 | 2 | 3 |
Aquesta experiència ha permès reflexionar sobre els punts forts i les àrees de millora de l’avaluació dels PCD.
Entre els punts forts, cal assenyalar que AQU Catalunya ha estat una eina útil per donar resposta a una necessitat de la societat. L’avaluació externa garanteix el reconeixement dels PCD a les institucions d’ensenyament superior. A més, n’assegura la qualitat i millora la confiança en aquest tipus de credencials. No obstant això, és cert que la tipologia de programes avaluats és estreta i està circumscrita a les necessitats estratègiques del Govern.
A causa de la càrrega de treball associada a l’avaluació externa dels programes i al seu curt període de vida (ja que necessiten adaptar-se molt ràpidament a les necessitats del mercat), sembla raonable buscar una altra estratègia d’assegurament extern de la qualitat i centrar-se més en els sistemes interns de garantia de la qualitat.