Publicació trimestral d'AQU Catalunya
Jaume Valls Pasola, director d'AQU Catalunya
Des que es va publicar a finals de setembre, el Reial decret 822/2021 ha capgirat els sistemes de treball i les prioritats de les universitats pel que fa a la gestió i els processos de la qualitat. El professorat a peu d’aula no en percep, ara per ara, cap efecte immediat; l’alumnat, tampoc. Però els equips de gestió de les universitaris saben que el canvi és molt rellevant des de molts punts de vista, i que de mica en mica això s’anirà notant al front-office.
Ja ha passat més d’una dècada des que es va completar a casa nostra el procés d’adaptació de les titulacions universitàries a l’Espai europeu d’educació superior, una adaptació lligada a uns canvis normatius que van establir la verificació (o acreditació ex ante) com un element clau dins el conjunt de processos d’assegurament de la qualitat d’aquestes noves titulacions.
Com a conseqüència de l'aprovació del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, es produeix un canvi de paradigma pel que fa a la definició del perfil formatiu de les titulacions universitàries. Es tracta d'un canvi molt positiu, que implica l'establiment dels objectius formatius, el perfil de graduació i, especialment, els resultats d'aprenentatge que es preveu que assoleixi l'estudiantat.
Un dels poemes més increïbles del premi nobel Derek Walcott es titula «A Map of Europe» i va néixer d’observar la paret escrostonada de la seva habitació: «Like Leonardo’s idea / where landscapes open on waterdrop / or dragons crouch in stains, / my flaking wall, in the bright air, / maps Europe with its veins».
|
|
|
|
|