El projecte Employability in Programme Development (Ocupabilitat en el Desenvolupament de Programes, EPD per la sigla en anglès), que neix d’un esforç de col·laboració entre institucions d’educació superior (IES) de l’Estat espanyol, el Regne Unit i Bèlgica i en què ha participat AQU Catalunya, conclou després de tres anys duent a terme activitats orientades a entendre i millorar el perfil d’ocupabilitat de les persones titulades. El projecte, finançat per la Comissió Europea dins del marc Erasmus+, ha tingut com a objectiu principal establir un bucle de retroalimentació (feedback loop) entre el mercat laboral i les IES que permeti dissenyar programes formatius basant-se en informació procedent del teixit productiu i així ajudar els titulats i titulades a adquirir competències i habilitats demanades pels ocupadors.
L’EPD, clarament alineat amb els objectius del projecte Ocupadors que AQU Catalunya du a terme des del 2014, ha estat capaç de fomentar la reflexió sobre l’ocupabilitat universitària entre els agents interessats mitjançant l’organització de cinc esdeveniments de difusió. L’últim, que va tenir lloc el juliol passat a la Casa de la Convalescència, ha recollit evidències, tant acadèmiques com d’aplicació professional, sobre l’ocupabilitat universitària i ha desenvolupat un prototip i un full de ruta sobre l’ús de la intel·ligència artificial en el context de la formació universitària orientada a ajudar l’estudiantat a adquirir les competències necessàries per inserir-se en el mercat laboral.
L'EPD ha desenvolupat un prototip i un full de ruta sobre l’ús de la intel·ligència artificial en el context de la formació universitària orientada a ajudar l’estudiantat a adquirir les competències necessàries per inserir-se en el mercat laboral
En primer lloc, investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona han liderat una revisió sistemàtica de la bibliografia sobre l’efectivitat de les activitats orientades a millorar l’ocupabilitat universitària que ha estat publicada a la revista Studies in Higher Education. La revisió demostra que l’evidència actual sobre l’efectivitat d’aquestes activitats és limitada i que se centra principalment en pràctiques d’estudi en contextos anglosaxons, obviant altres tipus d’activitat en altres contextos.
En aquest sentit, un equip liderat per la University of Glasgow ha estat capaç de recollir un conjunt d’estudis de casos d’integració de l’ocupabilitat en el contingut de programes formatius, donant protagonisme a activitats que van més enllà de les pràctiques d’estudis en països de parla anglesa. Aquest recull d’estudis de casos també ha permès fer valer les bones pràctiques del sistema universitari català, com ara:
Altres productes del projecte EPD, en aquest cas liderat per la University of Reading, han estat una enquesta pilot i uns grups de discussió (focus groups) amb el col·lectiu ocupador sobre el procés de contractació i les competències més demanades pel mercat laboral universitari, els quals han revelat que els ocupadors contracten persones graduades per fer feines que estan en evolució constant i que, per tant, requereixen habilitats com ara l’adaptabilitat i la passió. Tot i que els ocupadors es mostren contents amb les habilitats tècniques adquirides a la universitat, pensen que l’estudiantat ha de treballar aspectes com ara la comunicació efectiva, el treball en equip, l’automotivació i l’autonomia.
Finalment, un equip de la Vrije Universiteit Brussel (Universitat Lliure de Brussel·les), de llengua neerlandesa, ha desenvolupat un prototip de quadre de comandament (dashboard) creat amb tècniques d’intel·ligència artificial (es pot veure una demostració en aquest web) i ha proposat un full de ruta (en anglès) sobre l’ús d’aquestes tècniques en el context de l’ocupabilitat universitària.
Els socis del projecte, inclosa AQU Catalunya, consideren que l’EPD ha estat un esforç fructífer a l’hora d’acostar la formació universitària a les necessitats d’un mercat laboral canviant, i ha posat a disposició de la comunitat universitària un conjunt d’eines per millorar les titulacions des de la perspectiva de l’ocupabilitat.