El projecte Trajectòries Complexes és un projecte europeu de recerca Erasmus+ en què han participat vuit organitzacions de quatre estats diferents. Els membres del consorci són:
Les trajectòries complexes i un nou concepte d’èxit
Un dels objectius del projecte és entendre la progressió acadèmica dels alumnes universitaris un cop entren a la universitat, més enllà de l’estudi inicialment triat. El que es fa és ampliar el seguiment de les trajectòries dels alumnes a escala de sistema universitari. Se segueix la pista de l’alumne que canvia d’estudi dins de la mateixa branca o entre branques diferents, del que canvia d’universitat, del que alterna estudis, o fa pauses, o passa d’un estudi presencial a un a distància... Es busca entendre les tipologies de les trajectòries complexes per incentivar les universitats a ajudar els alumnes que les segueixen a acabar-les amb èxit.
El projecte també busca ampliar el concepte d’èxit. S’hi vol incloure no tan sols la finalització de l’estudi concret que inicia l’alumne a la universitat, sinó que vol considerar èxit la finalització de qualsevol estudi universitari al final de la trajectòria de l’alumne. Des del punt de vista sistèmic, té sentit que fins i tot una trajectòria complexa que inclogui dos o més estudis i/o universitats pugui ser un camí cap a l’èxit, és a dir, que l’alumne, després del seu pas per la universitat, s’acabi titulant.
Metodologia i difusió
Per tal de tirar endavant aquest objectiu, en el cas català s’han utilitzat les dades de la base de dades UNEIX. UNEIX és un projecte col·laboratiu en què participen les dotze universitats catalanes, AQU Catalunya i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, que conté la informació de la matrícula de tots els alumnes universitaris des de fa més de vint anys.
A partir d’aquestes dades, s’ha dissenyat una bateria d’indicadors de progrés que permetran fer el seguiment periòdic de les trajectòries dels alumnes, siguin complexes o lineals. Aquests indicadors de progrés informen sobre les decisions que els estudiants prenen al llarg dels seus estudis i la trajectòria que van construint, on el focus principal de l’anàlisi és l’alumne, no l’estudi ni la institució.
L’anàlisi de les trajectòries dels alumnes a escala del sistema universitari català ja és una realitat i està previst fer-la pública aquest mateix any a través del web del Departament de Recerca i Universitats.
Les universitats poden accedir als seus resultats a través de la plataforma UNEIX. De moment és un accés privat que requereix usuari i contrasenya. L’objectiu per al 2024 és publicar aquesta informació al web del Departament de Recerca i Universitats, a l’apartat de Recerca i Universitats en xifres, per tal que qualsevol agent del sistema universitari o la ciutadania en general la pugui consultar.
Principals resultats del sistema universitari català
De l’anàlisi de les dades obtingudes, en destaquem tres aspectes:
- El 16,3% d’alumnes que accedeixen a la universitat acabaran canviant d’estudi
En aquesta dada s’han considerat només estudis de quatre anys de durada –que és la durada més habitual dels graus– a les universitats presencials. Aquest 16,3% és el valor mitjà de les cohorts analitzades, que són les del 2010 al 2016. El percentatge de canvi d’estudi de la cohort s’ha calculat fins a cinc anys després de l’ingrés de l’alumne a la universitat (el que es coneix com a t+1, on t és la durada teòrica de l’estudi).
- Els alumnes que canvien d’estudi tarden més temps a titular-se
Es mostren les dades de la cohort 2015 en estudis de quatre anys de durada a les universitats presencials. Dels 32.821 alumnes que van accedir per primer cop al sistema universitari català, 5.638 van canviar d’estudi entre el curs d’inici i el curs 2019-2020 (t+1) i 27.183 no ho van fer.
Dels que van canviar d’estudi, només un 27% s’havien titulat en t+1. Un 23,5% havien abandonat i un 49,5% continuaven matriculats a la universitat.
Dels que no van canviar d’estudi, un 69% s’havien titulat després de cinc anys. Un 18% havien abandonat i només un 13% continuaven matriculats a la universitat.
- El 54% dels alumnes que canvien d’estudi també canvien d’universitat
Seguint amb les dades de la cohort 2015 en estudis de quatre anys a les universitats d’entrada presencials, la distribució dels 5.638 alumnes que van canviar d’estudi és la següent:
Aquests resultats ens reafirmen en el compromís de complementar el seguiment de les trajectòries dels alumnes a escala de titulació amb el seguiment a escala de sistema, per tal d’entendre'n millor el funcionament.