El 30 d’abril de 2025 va tenir lloc la presentació pública dels resultats de l’estudi Via Universitària 2023-2025. Es tracta d'un estudi impulsat per la Xarxa Vives d’Universitats i que té per objectiu recollir l’experiència universitària i les condicions d’estudi en 20 universitats dels territoris de parla catalana. Una edició més, AQU Catalunya n’ha coordinat la direcció tècnica.
Amb més de 45.000 enquestes recollides durant el 1r semestre de 2024, podeu trobar resultats molt interessants als diferents materials que s’han publicat recentment, com per exemple l’informe elaborat col·laborativament per set grups de recerca o, de manera més resumida, el dossier de premsa corresponent.
En aquest butlletí, però, volem fer una selecció d’alguns resultats que creiem prou significatius en el marc de l’assegurament de la qualitat. Són els següents:
El pes de l’educació universitària virtual
Els resultats mostren que 1 de cada 5 estudiants de grau ja cursa els estudis en aquesta modalitat. En el cas dels màsters, aquesta proporció arriba fins a 1 de cada 3. És evident que la universitat en línia és la principal protagonista d’aquest escenari, però n’hi ha d’altres: al voltant d’un 10 % dels estudiants de màster cursen la titulació de forma virtual (o mixta), tot i estar matriculats en una universitat tradicionalment presencial. No és un escenari completament nou, però no per ser conegut és menys rellevant si pensem en els reptes que planteja per a les universitats i les agències de qualitat.
La transformació de la metodologia docent
En la 3a edició de l’estudi (2020-2022) vam poder observar com les metodologies docents tradicionals (basades en les classes magistrals i l’avaluació única) retrocedien a favor de metodologies més actives o innovadores. Una de les hipòtesis d’aquest canvi va ser, òbviament, l’adaptació obligada derivada de la crisi sanitària de 2020. Tres anys després, però, no s’observa un retrocés a un escenari prepandèmia. Tot apunta que la transformació de la metodologia docent s’ha acabat consolidant.
La cara i la creu de la valoració de l’experiència universitària
Finalment, en aquesta edició també veiem una recuperació de la valoració de l’experiència universitària postpandèmia. Després de tocar fons en la 3a edició amb un 56 % de descontentament, en aquesta última onada s’han recuperat amb escreix els valors prepandèmia. Aquesta és indubtablement la cara. Pel que fa a la creu, però, no podem obviar que aproximadament 3 de cada 10 matriculats segueixen mostrant certa decepció amb l’experiència universitària. Una proporció rellevant que planteja la necessitat de seguir treballant per millorar la qualitat del sistema universitari.