La connexió entre el món acadèmic i el mercat laboral és clau per garantir una bona ocupació de les persones graduades. Amb l’objectiu de proporcionar informació útil sobre la formació universitària i contribuir a millorar-ne l’ocupabilitat, AQU Catalunya duu a terme, des de l’any 2014 i amb una periodicitat triennal, l’enquesta Ocupadors. Aquesta enquesta recull l’opinió de les empreses i organitzacions que han contractat graduats i graduades recents del sistema universitari català (SUC), amb l’objectiu de conèixer la seva valoració de la formació universitària actual.
Els resultats permeten una lectura fonamentada sobre els aspectes de la formació universitària que afavoreixen la inserció laboral i que, per tant, poden ser objecte de reflexió i millora per part de les universitats.
Millorar l’ocupabilitat dels graduats i graduades hauria de ser una línia d’actuació prioritària per a les universitats.
El 18 de juny passat es van presentar els resultats de la quarta edició de l’enquesta, centrats a identificar quins factors valoren les empreses a l’hora de contractar graduats i graduades recents, quines dificultats hi troben, quines competències consideren que cal reforçar en la seva formació i, finalment, quines són les necessitats formatives del conjunt del personal qualificat.
Els principals resultats de l’estudi són els següents:
- L’aspecte més ben valorat a l’hora de contractar és la formació pràctica, sigui gràcies a l'experiència laboral o a les pràctiques en empreses. També valoren les experiències formatives en què l’empresa té un paper actiu en la formació, com haver elaborat el treball de final d’estudis (TFE) en col·laboració amb una empresa o haver cursat un grau universitari en modalitat dual.
- Tot i estar valorant la contractació de graduats i graduades recents, les empreses també valoren que hagin cursat una formació complementària, tant de curta com de llarga durada, atès que valoren l’especialització en àmbits concrets i l’actualització professional.
- Pel que fa als requisits per aconseguir un contracte, destaca tenir un nivell d’anglès elevat en alguns àmbits concrets, sobretot en les TIC.
- La meitat de les organitzacions que hi participen reconeixen haver tingut dificultats per contractar personal qualificat. Aquestes dificultats són especialment notables en àmbits com la Medicina, la Intervenció Social, les Enginyeries i l’Educació. Els motius són diversos: manca de persones titulades, dèficit de competències genèriques i condicions laborals millorables en determinats sectors.
- Pel que fa a les competències dels graduats i graduades recents, es detecten mancances en àrees com la resolució de problemes, la formació pràctica, la planificació i l’organització. Malgrat aquestes mancances, les empreses estan ben satisfetes amb els graduats i graduades recents que han contractat.
- I, finalment, una de les necessitats més compartides per les empreses és la de formar contínuament el seu personal qualificat. Actualment, aquestes necessitats formatives són principalment per millorar les competències transversals, i són les organitzacions mateixes les que assumeixen aquesta tasca.
A partir d’aquests resultats, creiem que seria interessant per al SUC reflexionar sobre la viabilitat de les accions següents:
1) Incrementar el contacte de l’estudiantat amb el mercat laboral:
- Incorporar pràctiques externes als plans docents dels graus i fomentar-ne la participació.
- Dissenyar itineraris que permetin compatibilitzar feina i estudis.
- Estudiar la possibilitat d’oferir graus amb menció dual (i reservar places per oferir en aquesta modalitat).
- Fomentar que es pugui fer el TFE en col·laboració amb les empreses (especialment per a estudiants que ja han fet pràctiques).
- Incorporar i incrementar els mètodes d’aprenentatge basats en projectes i estudis de cas.
2) Reforçar el paper de les universitats en la formació al llarg de la vida, especialment mitjançant formacions de curta durada (estratègia de microcredencials).
3) Oferir assignatures impartides en anglès dins dels graus i fomentar les estades internacionals, especialment en àmbits en què el coneixement de l’anglès és un requisit destacat del mercat laboral.
Sens dubte, millorar l’ocupabilitat dels graduats i graduades hauria de ser una línia d’actuació prioritària per a les universitats, que tenen un paper clau a l’hora d’oferir una formació més connectada amb les necessitats del mercat laboral.