Projecte REMOTE: els reptes de l’avaluació en línia en l’educació superior
Carme Edo Ros i Noèlia Grifo Castillo · Gestores de projectes de l'Àrea d'Avaluació de la Qualitat
Les directrius desenvolupades per REMOTE, conjuntament amb d’altres desenvolupades en l’àmbit internacional, han de marcar el full de ruta per a la implementació de pràctiques adequades als nous escenaris en què l’educació digital esdevé una realitat.
El projecte REMOTE (Assessing and evaluating remote learning practices in STEM) neix amb la voluntat d’establir referents i directrius per millorar l’avaluació a distància en programes de l’àmbit STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), així com per:
Oferir una visió detallada de les pràctiques d’aprenentatge i avaluació a distància que s’apliquen actualment en les disciplines STEM a les institucions d’ensenyament superior del sud d’Europa (Espanya, Itàlia i Portugal).
Promoure mètodes d’avaluació a distància inclusius, transparents i eficaços.
Donar suport tant a les institucions d’educació superior (IES) com a les agències externes d’assegurament de la qualitat (AEAQ).
Des de 2023, REMOTE, estructurat per paquets de treball, ha anat donant resposta a tots els objectius plantejats.
En particular, AQU Catalunya ha coordinat un paquet de treball (WP4) que ha servit per desenvolupar tres documents complementaris en què també han treballat l’agència portuguesa A3ES i l’agència italiana ANVUR. El primer document és un informe ―liderat per AQU Catalunya― que integra i alinea la recerca duta a terme en el projecte sobre la situació actual pel que fa a l’avaluació d’activitats d’aprenentatge i avaluació a distància, tenint en compte l’opinió dels principals grups d’interès: professorat i estudiantat; el segon és un referent ―liderat per A3ES―, i el tercer són unes directrius ―liderades per ANVUR―, ambdós per al seguiment i l’avaluació de les activitats d’aprenentatge a distància en l’àmbit STEM.
D’entre aquests documents, cal destacar les Directrius per a l’avaluació a distància en disciplines STEM, que parteixen de les bases establertes pel projecte TeSLA i estan alineades amb els Estàndards i directrius per a l’assegurament de la qualitat en l’Espai Europeu d’Educació Superior (ESG). Les directrius es fonamenten en els principis de validesa, fiabilitat, flexibilitat i inclusió i es desenvolupen en 12 estàndards que aborden de manera integral les polítiques institucionals, la transparència i la integritat acadèmica. Aquesta darrera qüestió és transversal a diverses directrius, i engloba des de la definició de polítiques institucionals i codis de conducta fins al desenvolupament de les eines tecnològiques per a l’avaluació. També cobreixen l’ús de mètodes d’avaluació justos i variats, una infraestructura tecnològica accessible i robusta i la formació i el suport continu per a l’alumnat i el professorat.
L’aplicació d’aquesta metodologia es presenta com una oportunitat perquè les institucions d’educació superior i les agències de qualitat implementin millores en les avaluacions a distància, sempre tenint presents els principis de qualitat, justícia i fiabilitat
Al seminari web de difusió dels resultats Challenges of online assessment in higher education. Experiences and guidelines for improvement d’aquest 30 d’octubre s’han presentat aquestes directrius i s’ha pogut reflexionar i debatre sobre com les universitats i les agències de qualitat han d’afrontar els nous reptes que plantegen els ensenyaments a distància i, en particular, l’avaluació.
Els escenaris de futur en l’educació superior apunten cap a models d’aprenentatge híbrids, en què també hi haurà avaluacions personalitzades i basades en competències, millorades per la intel·ligència artificial. L’aplicació d’aquesta metodologia es presenta com una oportunitat perquè les institucions d’educació superior i les agències de qualitat implementin millores en les avaluacions a distància, sempre tenint presents els principis de qualitat, justícia i fiabilitat, en especial pel que fa a les disciplines STEM. Les directrius desenvolupades per REMOTE, conjuntament amb d’altres desenvolupades en l’àmbit internacional, han de marcar el full de ruta per a la implementació de pràctiques adequades als nous escenaris en què l’educació digital esdevé una realitat.
REMOTE és un projecte finançat pel programa Erasmus+ en el marc de les associacions de cooperació en l’àmbit de l’ensenyament superior. Està liderat per la Universitat de Girona, i ha comptat amb la participació d’AQU Catalunya i cinc socis més: la Universitat Internacional de Catalunya; el Politecnico di Torino, Itàlia; la Universidade do Minho, Portugal; l’Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca, Itàlia, i l’Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, Portugal.
Fem servir galetes per millorar la teva experiència de navegació, analitzar el trànsit del lloc i personalitzar el contingut que es mostra. Pots acceptar totes les galetes o gestionar-ne la configuració.