L’Agència ja ha dut a terme més de 8.000 acreditacions. D’acord amb les dades, que podeu consultar al web, sabem que més del 90% de les acreditacions de recerca emeses corresponen a persones residents a Catalunya, amb una mitjana d’edat de 43 anys, que el 44% corresponen a dones, que gairebé el 60% superen l’acreditació, etc.
Ara bé, més enllà d’aquestes dades descriptives, podem disposar d’alguna informació més? Quin perfil científic presenten les persones que superen les acreditacions de recerca?
Efectivament, des d’AQU Catalunya, a banda de resoldre les convocatòries, tenim la voluntat de generar coneixement per tal de donar informació a les persones sol·licitants i a altres agents del sistema universitari implicats en la gestió del professorat. L’informe Perfils del professorat agregat (2017-2019) ofereix una visió orientativa i genèrica dels mèrits presentats per les persones sol·licitants que van assolir l’acreditació de recerca entre els anys 2017 i 2019 per a cadascun dels àmbits en què avalua la Comissió d’Avaluació de la Recerca (CAR). L’objectiu principal de l’estudi és presentar un perfil orientador, una mena de “retrat robot” que ajudi les persones que volen sol·licitar una acreditació de recerca a tenir una informació addicional sobre els mèrits que aporten altres investigadors i investigadores que ja l’han obtinguda. Ara bé, en cap cas no substitueix els criteris d’avaluació que aplica la CAR.
Per a la realització d’aquest estudi, s’ha desenvolupat un algoritme que permet buidar automàticament els CV i, a més a més, s’ha fet una revisió manual en els casos en què no s’ha pogut aplicar l’extracció automàtica. D’aquesta manera s’ha assegurat la qualitat de la informació extreta del CV que presenten les persones sol·licitants. S’han buidat un total de 1.429 CV del període analitzat, que representen el 97,8% del total. Les dades que es presenten són el resultat de la mitjana dels indicadors extrets del conjunt de les persones avaluades favorablement. Cal remarcar que, si bé l’informe aporta dades quantitatives, els criteris combinen la perspectiva quantitativa amb la qualitativa, i emfatitzen el fet que la qualitat de les aportacions científiques preval sobre els indicadors merament quantitatius.
En aquest context, és important destacar que la tasca encomanada a la CAR és acreditar si les persones sol·licitants satisfan un llindar mínim de qualitat i d’experiència en activitats de recerca que, entre altres funcions, els permeti optar a concursos a les universitats del sistema universitari de Catalunya. Així, s’avalua exclusivament la investigació, principalment publicacions, projectes i direcció de tesis, per la qual cosa altres dimensions rellevants com ara l’activitat docent o l’activitat de gestió queden fora de l’abast d’aquestes acreditacions.
Entre les persones que superen l’avaluació, s’observa l’existència d’elements comuns en relació amb la trajectòria investigadora:
Publicacions i transferència dels resultats de recerca
Aquest ítem és el que té la ponderació més elevada (més del 70%), de manera que és essencial acreditar publicacions de qualitat contrastada fruit de la recerca de la persona sol·licitant (articles, llibres, capítols de llibre, etc.). Els elements determinants en la valoració de les publicacions són el procés de peer review i que estiguin presents en posicions rellevants en els índexs de citacions selectius, o bé en altres bases de dades bibliogràfiques especialitzades de prestigi internacional.
Al gràfic següent es mostra un exemple de l’àmbit d’Humanitats.
Projectes
És necessari haver dirigit o participat en projectes de recerca aprovats en convocatòries públiques i competitives. En aquest sentit, es valora la capacitat de captar recursos, el grau de lideratge i la iniciativa a l’hora de generar nous projectes. En l’àmbit de Ciències de la Vida i en el de Ciències Mèdiques i de la Salut, cal acreditar haver estat IP en un projecte de recerca competitiu. La ponderació d’aquesta dimensió oscil·la, segons l’àmbit, entre el 10% i el 15%.
A continuació es mostren com a exemple dos gràfics dels àmbits de Ciències Socials i Ciències Mèdiques i de la Salut.
Tesis
En aquesta dimensió es valora la capacitat de la persona sol·licitant per formar un grup o nucli de recerca, com també el fet d’haver dirigit i/o estar dirigint tesis doctorals. La ponderació d’aquesta dimensió oscil·la, segons l’àmbit, entre el 5% i el 12%.
Al gràfic següent es mostra un exemple de l’àmbit d’Enginyeria i Arquitectura.
Cal tenir en compte que els expedients del subàmbit d’Arquitectura i de les àrees singulars d’Infermeria i Fisioteràpia tenen una secció específica en els criteris d’avaluació, on s’estableixen els llindars necessaris.
En conclusió, l’estudi presentat aporta informació representativa sobre la trajectòria investigadora de les persones acreditades i ofereix als possibles candidats una visió orientativa dels mèrits necessaris, que complementa allò que estableixen els criteris d’avaluació. En aquest sentit, cal fer una menció especial a l’estudi Perfils del professorat lector (2013-2017), publicat l’any 2019 amb la mateixa voluntat pedagògica.
Des d’AQU Catalunya tenim el compromís de seguir generant coneixement sobre la qualitat del professorat a partir del resultat de les acreditacions, amb l’elaboració de nous informes, com ara sobre el perfil del professorat que assoleix l’acreditació de recerca avançada (catedràtics) i altres anàlisis temàtiques.