Si bé aquest és un àmbit acadèmic i professional ben establert a casa nostra —el sistema universitari català i la pràctica professional a Catalunya han estat reconeguts com a pioners en la fonamentació científica i la creació de serveis i programes en l’àmbit de l’experimentació i de l’orientació educativa—, la naturalesa i la pràctica de la psicopedagogia està en un procés de canvi, que ha afectat el desenvolupament de les disciplines i el seu control sobre el discurs acadèmic i professional.
Aquest context ha tingut un impacte en l’evolució dels estudis de psicopedagogia, i concretament del MUP. Els resultats de les avaluacions dutes a terme per AQU Catalunya sobre la implantació d’aquest màster a les universitats catalanes van posar en relleu la necessitat de realitzar una anàlisi en profunditat de les problemàtiques principals d’aquesta oferta formativa. Aquesta anàlisi s’ha materialitzat en l’Informe d’avaluació transversal del màster universitari en Psicopedagogia, elaborat pels professors Eduardo García, José Gutiérrez i José Antonio Caride, tots tres avaluadors amb llarga trajectòria de col·laboració amb AQU Catalunya.
L’anàlisi realitzada mostra un elevat grau d’indefinició en l’enfocament i el perfil formatiu del MUP, que comporta una gran dispersió pel que fa a aspectes clau de la formació, com ara els resultats d’aprenentatge, l’oferta d’especialitats, els perfils d’accés i graduació i els complements de formació dels diferents màsters que s’ofereixen a Catalunya, així com una pèrdua del lideratge acadèmic que s’havia aconseguit sobre aquest àmbit a les facultats catalanes.
En aquest sentit, es conclou que cal emprendre una revisió i una actualització dels continguts que s’imparteixen en el Màster, per apropar-los als avenços de la recerca actual; i també promoure la revisió de les modalitats i els mètodes d’ensenyament, per acostar-los a una pràctica basada en l’evidència i un enfocament centrat en l’estudiant.
Així mateix, es ressalta com a necessari abordar el desajust entre el perfil dels titulats i titulades i les noves necessitats socials, especialment pel que fa a la demanda creixent de suport i orientació per part de les famílies i les institucions.
A les conclusions de l’Informe, presentades a responsables acadèmics i institucionals el passat 12 de gener, també s’hi proposa impulsar l’aplicació de procediments d’avaluació efectius dels principals resultats d’aprenentatge del MUP. Així mateix, es fa palesa la necessitat d’elaborar guies acadèmiques i d’avaluació de la competència professional per tal de millorar les matèries de TFM i pràctiques externes, identificades com a punts febles de l’oferta formativa, juntament amb els sistemes de suport i serveis d’orientació acadèmics i professionals per als i les estudiants.
La situació del MUP reclama un canvi d’estratègia que passa per repensar-ne la identitat, diferenciar-lo d’altres ofertes formatives, i reivindicar la rellevància d’aquests estudis per a la societat actual. També passa per recuperar la iniciativa i el lideratge de les universitats catalanes en aquest camp disciplinari. Des d’AQU Catalunya es proposa la creació d’espais de reflexió i treball conjunt entre universitats, Administració i comunitats relacionades amb els àmbits científics, acadèmics i professionals de la psicopedagogia, que puguin donar resposta a les necessitats i demandes que hauran d’afrontar els i les professionals del futur.