Les universitats de Catalunya són institucions consolidades com a centres de docència orientats a l’ocupabilitat, que ofereixen un conjunt de titulacions de qualitat que equipen persones amb les competències i qualificacions requerides pel mercat laboral. Aquesta és la principal conclusió extreta l’última jornada del cicle “Ocupabilitat i formació universitària” d’AQU Catalunya, on es va reflexionar sobre la idoneïtat de les titulacions universitàries en l’àmbit d’Enginyeries de la Producció en relació amb la seva capacitat de dotar les persones graduades d’eines que els permetin rendir i créixer en la seva tasca professional. Aquest àmbit inclou els graus dels subàmbits d’Enginyeria Naval, Enginyeria Aeronàutica, Enginyeria Electrònica i Automàtica, Enginyeria Mecànica i Disseny Industrial, Enginyeria Química i Materials, i Enginyeria Industrial i Organització.
Aquest cicle és també la culminació de l’ambiciós projecte Ocupadors d’AQU Catalunya, iniciat el 2014 amb l’objectiu d’incorporar, al sistema de dades produïdes per l’Agència, la veu de les entitats i empreses que contracten persones graduades recentment. En consonància amb les línies estratègiques d’AQU Catalunya, aquesta jornada va contribuir a facilitar l’accés a dades quantitatives i qualitatives que, de manera integrada, van permetre fer propostes de millora de la qualitat de les titulacions de grau analitzades.
En aquest sentit, l’esdeveniment va incorporar una ponència d’un expert acadèmic de projecció internacional, el professor Antoine van den Beemt, de l’Eindhoven School of Education, que va parlar sobre l’ús de l’aprenentatge basat en reptes en els graus d’Enginyeria, i que va enriquir el debat amb informació sobre com s’articula l’educació universitària que vol reforçar les competències més sol·licitades pel mercat laboral. A continuació, el personal de l’Agència va fer una presentació de l’oferta i la demanda, la satisfacció, la inserció laboral i l’opinió del col·lectiu ocupador sobre les persones graduades en l’àmbit analitzat. Finalment, una taula rodona formada per experts acadèmics, ocupadors i alumni va ser l’encarregada d’integrar la perspectiva del ponent internacional, les dades d’AQU Catalunya i l’experiència de les mateixes persones participants, per tal de produir propostes de millora de les titulacions.
Tot i que les dades presentades demostren que les persones graduades en aquestes titulacions estan generalment satisfetes amb la seva formació —encara que trobem diferències entre titulacions, com s’explica a l’informe produït per AQU Catalunya—, tenen una bona inserció laboral i contribueixen positivament en els seus llocs de feina, la jornada va permetre identificar punts de millora, condició necessària per mantenir-se en un procés continu envers l’excel·lència. Per exemple, pel que fa a la satisfacció amb les pràctiques externes de les persones graduades en aquest àmbit, es va identificar que tendeixen a estar més en desacord amb l’afirmació “les pràctiques externes m’han permès aplicar els coneixements adquirits durant la carrera” que el conjunt de persones titulades en el SUC.
Aquests i altres punts de millora van ser tractats en la taula rodona, que va proposar un conjunt de mesures per millorar l’aprenentatge de les persones graduades en Enginyeries de la Producció des de la perspectiva de l’ocupabilitat. En primer lloc, pel que fa a les tres competències que més entitats ocupadores identifiquen com a millorables i que podeu veure a la taula següent, la taula rodona va plantejar l’ús de metodologies docents com ara l’aprenentatge basat en reptes, la planificació d’assignatures que incorporen coneixements interdisciplinaris i la introducció a l’aula de problemes reals proposats pel món laboral, demanant a l’estudiantat que suggereixi solucions i contrastant-les amb representants del col·lectiu ocupador.
En relació amb la comunicació efectiva amb persones sense formació tècnica, una altra de les competències que més entitats ocupadores veuen amb més marge de millora, i que coincideix amb la percepció de l’estudiantat, que tendeix a estar menys satisfet amb l’adquisició d’habilitats comunicatives que el conjunt del sistema universitari, la taula rodona va proposar la implantació d’un conjunt de recursos pedagògics tant a l’aula com durant l’estada de pràctiques. Aquests recursos inclouen l’ús d’eines multimèdia a l’aula, com ara l’enregistrament de presentacions en vídeo, el foment de la participació activa i inclusiva a l’aula i l’elaboració d’exercicis d’argumentació, tant oral com escrita, vinculats a encàrrecs concrets durant el període de pràctiques.